Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wiwabalia

Berichten: 4700
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:24

Bedankt voor de opties, ga me er eens in verdiepen van het weekend. :)

Hieperdi
Berichten: 2568
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:25

petitparis schreef:
Zijn er hier mensen die hun sportpaard volledig graanvrij voeren? Welke balancer/ supplement voeren jullie om tekorten te voorkomen?

Ik kan het idee van kans op tekorten niet van me afschudden nu ik niet langer een sportmuesli voer en mijn ruwvoermix geen vitamine-/mineralenbrokje bevat. Ik rij dan misschien geen wedstrijden, maar ik rij mijn dressuurpaard even vaak en intensief als de stalgenoten die nationaal starten (PSG en inter). Que gewicht en energieniveau zit het goed, dus wil liever niet terug keren naar een sportmuesli met granen.
Prijzen, analytische waarden en dosering zijn zo uiteenlopend dat ik er niet meer uitkom op mijn eentje, dus graag jullie input.

Greenpower of greenbalance van Equifyt

Jets

Berichten: 3552
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 15:26

Seventeen schreef:
Waarom zou je eigenlijk stoppen met het voeren van Breed and Grow als ze 3+ zijn?
Verhoogde eiwitten is toch juist ook erg fijn bij sportpaarden?

Ik heb nu 2 3-jarige staan en 1 4-jarige. Die 3-jarige zijn eigenlijk nog 2,5 dus die laat ik nog even op de B&G staan maar die 4-jarige staat er ook nog op. Ik hoop eigenlijk dat die nog een beetje doet groeien maar dat zie ik niet zo snel gebeuren.

Weet iemand een mooie voedingscursus om mijn eigen kennis hierin te gaan verdiepen? Voer is voor mij echt een doolhof.


Anivado heeft interessante online en klassikale cursussen over paardenvoeding.

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 17:02

Jets schreef:
Seventeen schreef:
Waarom zou je eigenlijk stoppen met het voeren van Breed and Grow als ze 3+ zijn?
Verhoogde eiwitten is toch juist ook erg fijn bij sportpaarden?

Ik heb nu 2 3-jarige staan en 1 4-jarige. Die 3-jarige zijn eigenlijk nog 2,5 dus die laat ik nog even op de B&G staan maar die 4-jarige staat er ook nog op. Ik hoop eigenlijk dat die nog een beetje doet groeien maar dat zie ik niet zo snel gebeuren.

Weet iemand een mooie voedingscursus om mijn eigen kennis hierin te gaan verdiepen? Voer is voor mij echt een doolhof.


Anivado heeft interessante online en klassikale cursussen over paardenvoeding.


Helemaal mee eens! Ik heb ze alle 4 gedaan :o

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 17:15

Wiwabalia schreef:
Hebben bokkers hier ervaring met Active+ bij een sensibel/heet paard? Het zou om langzaamkomende energie gaan.

Ik word al dat gemix een beetje beu merk ik, in mijn kast staat een zak Fibre beet voor de extra eiwitten, waar ook een poedertje doorheen gaat.

En dan moet de oerbalans ook weer ergens doorheen.. ik heb zo 3 voertonnen staan, en zag dat de Active+ ook de balancer al bevatte.

Vroeger durfde ik zoiets niet te voeren bij mijn paard ivm haar hete karakter maar ik heb ergens opgevangen dat dat (extra) heet worden vooral komt door snel vrijkomende energie wat naar het koppie toegaat, en langzaam vrijkomende energie naar het motortje toegaat.

Iemand die op dit vlak thuis is?

Herkenbaar verhaal! Ik heb ook een lange tijd fibrebeet + balancer gemengd. Ik wilde van het moeten weken met water af, ook al is het maar kort. Met name omdat ook andere mensen mijn paard voeren en het toch meer werk is.

Mijn paard werd er helaas erg ril en schrikkerig van. Daarnaast vond hij het ook niet heel erg lekker, at het soms wel op met lange tanden maar liet soms ook een deel staan.

Voor mijn paard dat echt genoeg energie heeft en vrij snel op voer reageert ben ik uiteindelijk op ik op Pavo ease & excel uitgekomen als vervanger van de Active +. Dat is ook een muesli met laag suiker en zetmeel en langzaam vrijkomende energie waar die van mij niet op reageert en heel lekker vindt. Ik vul het wel nog aan met een balancer + sojaschroot, maar dat is vooral omdat ik er maar 1 voerschep van geef. Dit kan ik zo voor meerdere dagen klaarzetten.

Hieperdi
Berichten: 2568
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 00:46

Wiwabalia schreef:
Hebben bokkers hier ervaring met Active+ bij een sensibel/heet paard? Het zou om langzaamkomende energie gaan.

Ik word al dat gemix een beetje beu merk ik, in mijn kast staat een zak Fibre beet voor de extra eiwitten, waar ook een poedertje doorheen gaat.

En dan moet de oerbalans ook weer ergens doorheen.. ik heb zo 3 voertonnen staan, en zag dat de Active+ ook de balancer al bevatte.

Vroeger durfde ik zoiets niet te voeren bij mijn paard ivm haar hete karakter maar ik heb ergens opgevangen dat dat (extra) heet worden vooral komt door snel vrijkomende energie wat naar het koppie toegaat, en langzaam vrijkomende energie naar het motortje toegaat.

Iemand die op dit vlak thuis is?

Ik volg

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 00:54

Onze twee pony's krijgen sinds ruim een half jaar geen enkele vitaminekorrel meer.

Ze kregen eerst Formula 4 Feet van Equilife, maar die vond ik zó bizar duur geworden, dat ik er mee gestopt ben. Sindsdien krijgen ze beiden geen balancer meer; alleen hooi, gras en een paar handjes 'fiber mix' van Vitalbix, en dat is puur omdat we de dagelijkse medicatie voor onze Tinker merrie daar makkelijk in kunnen stoppen (Prascend).

En eerlijk? Sinds we gestopt zijn met F4F, ziet vooral onze Tinker merrie (van 22 jaar) er zóveel gezonder uit; haar manen zijn echt mooier en voller dan ooit, ze schuurt niet meer en ze komt beter door haar wintervacht heen. Ik heb een sterk vermoeden dat dat komt doordat ze geen luzerne meer krijgt (wat een belangrijk ingrediënt van de F4F is).

Ik twijfel überhaupt of ik een vitaminekorrel nog van toegevoegde waarde vind, omdat ze het beide zo goed doen, ook qua energielevel. Ze lopen samen 24/7 in een heuvelachtige weide, krijgen zo'n 15 kilogram hooi samen per dag en staan allebei niet tot amper in het werk.

Wat zouden jullie doen of adviseren?

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 08:36

Als ze goed op doen waarom dan perse op balancer? Je zou nog een miniralen steen kunnen overwegen zodat ze zelf kunnen kiezen of ze daar behoefte aan hebben.

Jij kent je paarden het beste

Muze
Berichten: 5293
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 09:03

Ik heb ook een periode geen balancer gegeven en doe dat gerust nog eens. Lastige vond ik wel dat ik nogal een moeilijke eter heb, en hij kreeg van mij dan wel grasbrokjes en futter natur: maar soms liet ie dat staan. En dat vind ik als eigenaar dan lastig want dan denk ik “ dan krijgt ie niet alles binnen”.
Het zit dan soms ook tussen onze oren, zeg maar.
Geef nu wel weer even een balancer overigens gaf ik wel vitamine e bij en magnesium.( en nog).

petitparis

Berichten: 15992
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 10:26

@steentje: als ik mijn paard niet intensief meer zou trainen, dan had ik er ook niet van wakker gelegen. Kwalitatief ruwvoer is en blijft de belangrijkste bron van voedingsstoffen. Ik zou denk ik eerder opteren voor een vitaminekuur in voor en najaar tijdens de rui. Maar dat ik meer voor mijn gemoedstoestand.

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 10:31

Ik geloofde nooit zo in balancers. Vond het vooral marketing. Maar mijn paard kreeg meerdere tekorten. En dat had ook weer een paar weken nodig voordat dat weer op peil was. Geen paard is hetzelfde, maar ik zou er niet weer voor kiezen om geen balancer meer bij te voeren.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 11:11

Ik volg dit topic al sinds het begin en was zelf altijd op zoek naar de perfecte vitaminekorrel. Op een moment ben ik er mee gestopt en afwisselend kruidenmixen gaan voeren. Hier doen mijn paarden het vele malen beter op en als je nagaat wat paarden in het wild eten om aan hun voedingstoffen binnen te krijgen is het ook wel logisch dat synthetische stoffen voor paarden ook een belasting kunnen vormen voor de organen. Nu snap ik dus ook dat aanvullen van tekorten veelomvattender is dan enkel bijvoorbeeld vitaminen en mineralen. Juist de stoffen die in kruiden zitten zoals bitterstoffen ect ect. zijn ook essentieel voor paarden om binnen te krijgen. Vroeger zat dat nog in het ruwvoer en gras, maar nu vaak niet meer.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 11:42

Wat voor kruidenmixen ben je dan gaan geven?

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 12:01

Ik ben mijn haf vanwege de hoge eiwitten Marstall Myocare gaan voeren (is voor pssm paarden, maar heel mooi eiwitrijk voer zonder soja). Alleen geef ik dus niet de volle aanbevolen hoeveelheid. Dus moet ik nog een beetje balancer bijgeven. Heb de Marstall Force. Iemand een tip hoe ik het beste kan berekenen hoeveel balancer ik nog bij kan geven om overschotten te voorkomen?

Marije_jiplover

Berichten: 25336
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 15:36

Heeft er iemand recente ervaringen met Equilin?
En voerde je naast de balancer ook nog de basic of immuno?

En evt nog krachtvoer daarnaast?

Ik ben aan het stoeien met mijn haf.
Werd uit het niets vorig jaar knettergek op Pavo Vital en voer nu Marstal Force, maar die vindt hij regelmatig niet lekker en eet dan echt met lange tanden of alleen zijn hooi.
Hij krijgt er momenteel nog zo'n 300 gram Natures Best bij.

Heb een probeer verpakking van Equilin en de 2 kleine beetjes die ik gisteren gevoerd heb, gingen schoon op en enthousiast ook.
Dus ik twijfel of ik daar op verder zou willen gaan.

Jessix

Berichten: 16463
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 16:06

Ik ben het sinds begin deze maand aan het uitproberen, zowel de balance als de basics. Ik voerde Victorieus secret, maar merkte daar toch steeds toevoeging bij te moeten voeren. (kruiden e.d. voor kwaaltjes) In het verleden heb ik al eens eerder Equilin gevoerd en was daar toen wel tevreden over. Maar gezien de toen al hoge prijs ben ik toen over gestapt.

Ik kan nu nog weinig zeggen over hoe het bevalt. Een van mijn 4 paarden vind het niet zo lekker, maar eet het wel. (allemaal krijgen ze het in combi met Agrobs) En ik vind één van mijn paarden wat minder opgeblazen eruit zien. Maar goed, we zijn dus nog geen maandje bezig. Ik wil het 2 tot 3 maanden geven om te zien of ik verbetering zie en hoe het uitpakt met de kosten. Dat blijf ik toch vors vinden, helemaal voor 2 paarden en 2 pony's...

Daihyo

Berichten: 88072
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 16:18

Marije_jiplover schreef:
Heeft er iemand recente ervaringen met Equilin?
En voerde je naast de balancer ook nog de basic of immuno?

En evt nog krachtvoer daarnaast?

Ik ben aan het stoeien met mijn haf.
Werd uit het niets vorig jaar knettergek op Pavo Vital en voer nu Marstal Force, maar die vindt hij regelmatig niet lekker en eet dan echt met lange tanden of alleen zijn hooi.
Hij krijgt er momenteel nog zo'n 300 gram Natures Best bij.

Heb een probeer verpakking van Equilin en de 2 kleine beetjes die ik gisteren gevoerd heb, gingen schoon op en enthousiast ook.
Dus ik twijfel of ik daar op verder zou willen gaan.

Ik heb de Immuno gevoerd. Of nou ja, geprobeerd. Ik kreeg het het er niet in. Ik heb nog liggen, dus als je wilt proberen….
Is Agrobs Naturmineral nog een goed alternatief? Werd hier met smaak gegeten. En geen knettergek paard (wel op Pavo, Vitalbix en Metazoa).

Marije_jiplover

Berichten: 25336
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 16:30

Ik weet niet in hoeverre die verschillende Equilin soorten kwa geur en smaak van elkaar verschillen?

Ik heb nu een proefzakje balancer en een proefzakje basic en die ruiken voor mij hetzelfde. Beide handjes gingen er met smaak in.

Agrobs ken ik verder ook nog niet, kocht tot nog toe iets wat ik in de buurt gewoon kon kopen, al is de Marstal Force wel speciaal voor mij besteld door mijn vaste leverancier.

Waar haal jij dat? Hier in de regio of bestel je online?

Daihyo

Berichten: 88072
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 16:57

Ik bestel het bij Becidor of René Wielens maar volgens mij gaat vd Bijl in Brummen ook Agrobs verkopen en je kunt het al bestellen als het goed is. Heb ik ergens gehoord, maar weet er verder niet van.

Jessix

Berichten: 16463
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 17:32

Ik bestel hier. https://www.voervoorpaarden.nl/
Een keer per maand komen ze bij me bezorgen. Ben er heel tevreden over.

De Naturmineral van Agrobs heb ik ook wel eens gehad. Voor mijn overstap op Equilin nog een emmertje van gevoerd aan een van mijn paarden. Ik zag niet veel verschil daarna, maar misschien overweeg ik het van de zomer nog een keer.

Ik ruik trouwens wel verschil tussen de basic en balance van Equilin. Dat ene paard wat het niet graag eet heeft dat voornamelijk voor de basic.

Belker

Berichten: 15336
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 18:35

Equilin heeft iets veranderd waardoor het beter gegeten wordt. Is in de afgelopen 6 maanden gedaan. Vroeger Equilin gevoerd en zeer tevreden. Nu weer begonnen met de basic omdat ik los magnesium gedoe vindt. Als de vitalatyle op is komt de balancer er ook weer bij.

Marije_jiplover

Berichten: 25336
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 19:17

Vandaag heb ik de Equilin zonder ander voer aangeboden, gewoon puur. En het ging vlotjes naar binnen.
Waar hij dus bij de Marstal Force echt met lange tanden eet of zelfs helemaal stopt met eten.

Hieperdi
Berichten: 2568
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 19:30

Daihyo schreef:
Marije_jiplover schreef:
Heeft er iemand recente ervaringen met Equilin?
En voerde je naast de balancer ook nog de basic of immuno?

En evt nog krachtvoer daarnaast?

Ik ben aan het stoeien met mijn haf.
Werd uit het niets vorig jaar knettergek op Pavo Vital en voer nu Marstal Force, maar die vindt hij regelmatig niet lekker en eet dan echt met lange tanden of alleen zijn hooi.
Hij krijgt er momenteel nog zo'n 300 gram Natures Best bij.

Heb een probeer verpakking van Equilin en de 2 kleine beetjes die ik gisteren gevoerd heb, gingen schoon op en enthousiast ook.
Dus ik twijfel of ik daar op verder zou willen gaan.

Ik heb de Immuno gevoerd. Of nou ja, geprobeerd. Ik kreeg het het er niet in. Ik heb nog liggen, dus als je wilt proberen….
Is Agrobs Naturmineral nog een goed alternatief? Werd hier met smaak gegeten. En geen knettergek paard (wel op Pavo, Vitalbix en Metazoa).

Welke van vitalbix werd de jouwe druk van?

Hieperdi
Berichten: 2568
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 19:31

Zijn er hier nog mensen die ook de equifyt greenbalance voeren of voerde?? Wat zijn jullie bevindingen erover??

Jessix

Berichten: 16463
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 19:33

Belker schreef:
Equilin heeft iets veranderd waardoor het beter gegeten wordt. Is in de afgelopen 6 maanden gedaan. Vroeger Equilin gevoerd en zeer tevreden. Nu weer begonnen met de basic omdat ik los magnesium gedoe vindt. Als de vitalatyle op is komt de balancer er ook weer bij.

Nou dat had ik dus ook. Ik voerde steeds allerlei losse supplementen erbij en hoop nu dat, dat met Equilin niet meer nodig is.