Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:08

Spenk schreef:
4 scheppen ongeveer ligt eraan hoe stevig je het aandrukt.

Ik doe 1 schep per bakje samen met een halve kg brok en supplementen.

Dat pas makkelijk. 2 scheppen zou ook goed passen.

Ik heb bakjes met deksel van 6 liter.


Passen deze ook nog door de standaard voer openingen?

Spenk
Berichten: 21840
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:11

Dat durf ik je niet te zeggen. Wij hebben open stallen dus geen voeropeningen.
Ze zijn ongeveer 30 cm doorsnede.

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:13

:') Ik ga morgen de opening opmeten. Dankjewel

plutolover

Berichten: 11710
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 19:38

Hoelang doet je paard ongv over de 4 scheppen comfort? Ik vind niet erg om even te wachten maar aangezien mijn paarden in pp lopen eigenlijk onbeperkt hooi hebben, en 1x per dag 'krachtvoer' krijgen heb ik niet zo zin om steeds nog een half uur te wachten tot het op is.. Stal is voor mij al een half uur rijden. Vooral mijn oudere haf eet al minder snel..

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 21:19

Dan zou ik persoonlijk voor een andere balancer kiezen waar je minder van hoeft te voeren.

Spenk
Berichten: 21840
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 21:34

plutolover schreef:
Hoelang doet je paard ongv over de 4 scheppen comfort? Ik vind niet erg om even te wachten maar aangezien mijn paarden in pp lopen eigenlijk onbeperkt hooi hebben, en 1x per dag 'krachtvoer' krijgen heb ik niet zo zin om steeds nog een half uur te wachten tot het op is.. Stal is voor mij al een half uur rijden. Vooral mijn oudere haf eet al minder snel..

Mijn paard krijgt 1 schep per beurt die schranst die in nog geen 5 minuten op. Met nog halve brok.

Maddy_Paola

Berichten: 1339
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 00:31

Als je paard op een pp staat zou ik inderdaad zoiets niet geven, dit is meer voor paarden die op stal staan en echt aparte voerbeurten hebben, zodat ze langer over de brok doen en er beter op kauwen dus meer speeksel aanmaken. Kan een paard heel de dag kauwen is dit dus niet nodig.
Mijn paard staat in een kudde op een paddock met uitloopstal, met altijd hooi beschikbaar uit slowfeeder netten, en ik gaf dus de OerBalans met een handje SluesliMix en dr supplementen, nu handje grasbrok en supplementen en zit midden in een switch van vitamine korrel, meng nu de OerBalans (heb ik nog volle 12L emmer van) met de puur G van okapi.

Heb nu een testweek ingesteld voor de senior premium van kramer, was bang dat ze het niet zou eten vanwege de geur, maar gaat gelukkig goed naar binnen bij de kieskeurige dame, en vind deze mooier in waardes, dus OerBalans en de puur G op voeren en dan om naar de senior premium. Zal nog zeker 3 maanden duren denk ik voor rest op is, als het er geen 4 of 5 zijn, maar dan hoef ik in ieder geval niet weer op zoek.
Ben ook blij met juist het feit dat ze maar 70 gram ervan hoeft, heb zo'n voeremmer die om dr hoofd gaat en ze is hoogste in rang dus bij haast hang ik m om, ga wat anders doen en 5 minuten later kan ik m weer eraf trekken

Kabouterdans
Berichten: 5088
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 17:48

_Bootsie schreef:
Ik wil de Hartog Comfort ook gaan geven maar kom er niet uit of ik ook nog een vitaminebrok erbij moet voeren. Vind de aanbevolen 1-1,5 kg/dag ook als erg veel klinken..
Hij krijgt nu 2x per dag een volle schep Pavo Daily Plus en een halve maatbeker Pavo Vital (dus 1 volle maatbeker over 1 dag)


1 kg Comfort = 3/4 emmer.
Ik voer 1 kg per dag aan mijn KWPN-er en ze doet het er heel goed op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nynkex01
Berichten: 1131
Geregistreerd: 05-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 00:18

Heeft iemand hier een idee van de voedingswaarden van Horse food vita? Ik kan het nergens vinden

snowsels
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-04-22

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 14:07


Nynkex01
Berichten: 1131
Geregistreerd: 05-07-21

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 14:25

Ziet er wel mooi uit maar ik vind hem duur

Juniores
Berichten: 290
Geregistreerd: 18-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:23

Oeh die nieuwe atcom ziet er interessant uit! Ik geef nu los 10 gram magnesium en 25 gram eiwitpoeder bij per dag. Als dat met deze vitamine brok komt te vervallen is het wel interessant. Al vraag ik mij dan wel af wat ik nog qua aanvulling kan geven, 100 gram atcom verdeelt over 3 voerbeurten wordt wel heel karig.

Sil1985
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-09-21

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:28

Heeft er hier iemand ervaring met de vimi plus balancer van florian?
Ik geef die van mij pavo vital maar ik heb gelezen dat het wel eens goed is om te wisselen van balancer.

GiGi_90

Berichten: 658
Geregistreerd: 14-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:36

Is er iemand in dit topic die veel weet van verschillende vitamine/mineralen korrels en eventueel ook gewoon voer (of een combi) die met mij wil meedenken? Ik heb weleens iemand voorbij zien komen op bokt die mensen ook goed kon adviseren :o
Betreft een herstellend paard die ik zo min mogelijk wil belasten met toevoegingen etc.

Nynkex01
Berichten: 1131
Geregistreerd: 05-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:40

Juniores schreef:
Oeh die nieuwe atcom ziet er interessant uit! Ik geef nu los 10 gram magnesium en 25 gram eiwitpoeder bij per dag. Als dat met deze vitamine brok komt te vervallen is het wel interessant. Al vraag ik mij dan wel af wat ik nog qua aanvulling kan geven, 100 gram atcom verdeelt over 3 voerbeurten wordt wel heel karig.


Die van mij krijgt er een Grasbrok naast, van agrobs

snowsels
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 16:09

Juniores schreef:
Oeh die nieuwe atcom ziet er interessant uit! Ik geef nu los 10 gram magnesium en 25 gram eiwitpoeder bij per dag. Als dat met deze vitamine brok komt te vervallen is het wel interessant. Al vraag ik mij dan wel af wat ik nog qua aanvulling kan geven, 100 gram atcom verdeelt over 3 voerbeurten wordt wel heel karig.


Met 100 gram van deze atoom zit je aan 5 gram magnesium en nog 10 gram essentiële aminozuren. Voor een PSSM-paard waarschijnlijk nog te weinig, maar als complete balancer eigenlijk vergelijkbaar met Victorious Secret volgens mij. Beetje duurder dan VS (van VS geef je 200 gram) als ik me niet vergist (90 dagen voor 75 euro bij VS tegenover 50 dagen voor 65 euro). Maar wel nat vit E..

Juniores
Berichten: 290
Geregistreerd: 18-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 10:32

Dank voor de info! Mijn paard heeft geen PSSM maar wel o.a. last van hoge spierspanning en een gevoelige stofwisseling vandaar dat het mij wel interessant lijkt. Ik ga er eens over nadenken.

Merk je bij jouw paard verschil qua spieren Nynkex01? Of voer je het daar nog niet lang genoeg voor?

SUSANNEx

Berichten: 837
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 10:43

Hier iemand ervaring met een rommelige vacht/slechte rui in combinatie met Marstall Force? Ik weet niet of het voeding gerelateerd is, maar wie weet heeft iemand hetzelfde. Ik gaf 150 gram, waardoor Vit A gehalte wel een beetje de pan uitschoot. Kan overschot daarvan zo snel voor een slechte vacht zorgen?

Voor nu voor de zekerheid in elk geval even overgestapt naar Pavo Vital en ontwormd tegen spoelworm (3 jarige).

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 19:07

Ik heb mijn paarden altijd in eigen beheer gehad. En ze kregen toen vitalbix waar ze het super op deden.
Toen verhuisd naar een pensionstal waar ze meusli vanuit stal gevoerd krijgen.
Mijn merrie word al dik van lucht en heb ze nu weer op vitalbix staan maaaaaaar ze moet het nu niet meer.

Kan het zijn dat ze een beetje 'verwend' is door de lekkere meusli en gewoon moet wennen?

Hoelang zou ze zonder een balancer kunnen voor er tekorten optreden?

Pumpkins

Berichten: 3148
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 20:10

Ja, dat kan heel goed. En als je het mengt en langzaam overgaat? Ik zou het even volhouden, helemaal als ze het eerder goed gegeten heeft.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 20:56

Mijn paard staat al en tijd op equilin plus een kilo lucerne brok, maar ik vind haar nog steeds minder goed in de bespiering blijven tov toen ik D&H convalescent voerde. Daar ga ik liever niet naar terug, hoofdzakelijk omdat ik liever wat minder brok/muesli voer qua volume. Ik ben daarom toch aan het kijken naar een andere balancer, jpgef bijvoorbeeld. Ik ben alleen wel benieuwd wat en hoeveel anderen aan eiwit bijvoeren.

Wiwabalia

Berichten: 4704
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 02:08

Jade schreef:
Mijn paard staat al en tijd op equilin plus een kilo lucerne brok, maar ik vind haar nog steeds minder goed in de bespiering blijven tov toen ik D&H convalescent voerde. Daar ga ik liever niet naar terug, hoofdzakelijk omdat ik liever wat minder brok/muesli voer qua volume. Ik ben daarom toch aan het kijken naar een andere balancer, jpgef bijvoorbeeld. Ik ben alleen wel benieuwd wat en hoeveel anderen aan eiwit bijvoeren.


Ik voer JPGEF, en ben hier erg tevreden over.

Ik zet dit klaar voor de stalhouder in bakjes verdeelt over twee voerbeurten aangevult met de slueslimix.

In de zomer voer ik geen extra eiwitten bij ivm weidegang, en krijgt ze enkel glucosamine/msm poeder en magnesiumchelaat (beide van Horseflex).

In de winter voer ik wel extra eiwitten bij, zodra ze de paddockgang ingaan.

snowsels
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-04-22

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 08:01

Ik geef nu een paar weken de lexa derma, maar 1 van de 2 eet het niet graag. Het ruikt heel straf (naar appel?). Weet iemand of atcom goed wordt gegeten? Ruikt dat ook naar appel?

Maddy_Paola

Berichten: 1339
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 11:41

Ga toch de puur G van okapi niet opvoeren, zit nog niet op helft van dosering en ze eet het echt heel slecht, als dit nog meerdere maanden zo moet :n

Dus als iemand hier interesse heeft erin? Zit nog ongeveer 2,5 kg in, normaal €31 voor 3 kg, vraag er €17,50 voor

Muze
Berichten: 5333
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 11:27

Welke balancers in poedervorm zijn aanraders?
Ik zie oa dat purehorse er wat heeft.
Wel zonder biergist.
Ik wil dat binnenkort eens proberen omdat ik liefste iets wil waar ik weinig van hoef te geven en niet op basis van luzerne of timothee.
Marstall force heb ik ook gegeven omdat dit een kleine portie is maar deed mijn pony het niet fijn op.

Edit:of een andere met lage dosering zoals atcom, maar dan dus zonder biergist..