Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snowsels
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 11:11

Marigo schreef:
Hoe kunnen jullie zien of iets natuurlijke vitamine E is of niet als alles met a3700 wordt aangeduid? Ik begreep dat bij a3700 het ook zomaar zo kan zijn dat er 1% natuurlijke en 99% synthetische vitamine e in zit. En tsja hoe weet je dan welke synthetische vitamine e er wordt gebruikt? Of wat het percentage natuurlijke is?


3a700 zonder verdere toelichting is altijd synthetisch. Als er een deel natuurlijk is, moet de fabrikant dat er expliciet bij zetten. Ik denk dat ze wel verplicht zijn te zeggen welk deel dan natuurlijk is en welk deel synthetisch? Ik zie het alleszins steeds wel geexplicieteerd (bij de weinigen die nog RRR-.. oftewel natuurlijke gebruiken)

SUSANNEx

Berichten: 833
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 11:15

Puur uit interesse; is het verschil natuurlijke/synthetische vitamine E echt zo groot? Mijn merrie krijgt al jaren synthetische vitamine E bijgevoerd voor een spierprobleem/ziekte en is hier echt vreselijk goed van opgeknapt. Van een super verzuurd, stram paard zonder bovenlijn naar mooie zachte spieren en goed presterend in haar werk. Ik kom vaker mensen tegen die super anti synthetische Vit E lijken, maar ik ben dus eigenlijk wel benieuwd of er in de praktijk nu echt een (bewezen) verschil is?

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 11:15

Ah duidelijk! Dan zijn er helaas een hoop die synthetisch gebruiken.
Hoe zijn hier de ervaringen met de vitamine E van Inge (pssm forum)? Is er aangetoond dat dit wel echt natuurlijke vitamine E is? Of moet je het op iemand z’n blauwe ogen geloven ;)

snowsels
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-04-22

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 11:21

@susannex synthetische zou veel slechter opgenomen worden (voor 1/8 deel ongeveer) dan natuurlijke omdat natuurlijke een mix is van verschillende tocoferolen die elkaar helpen. Eigenlijk is het ze nog niet gelukt het goed na te maken zeg maar. Maar het helpt natuurlijk wel wat. In jouw geval dus voldoende. Ik weet eigenlijk niet of er echt goede kwantitatieve studies zijn gedaan..
Op de site van Gold Medics staat het wel goed uitgelegd: "In de meeste supplementen wordt omwille van kostprijsredenen enkel het synthetisch racemisch mengsel all-rac-tocoferol (DL alpha tocoferol; 3a700 zonder verdere toelichting) gebruikt, waarvan slechts een beperkt gedeelte biologisch actief is (in paard-plasma vindt men 60% à 70% minder terug dan met natuurlijk vitamine E; men mag aannemen dat wat activiteit in de cellen zelf betreft men eerder op minus 70 à 85% ligt)."

@marigo: goeie vraag.. geloven op dr blauwe ogen vrees ik (doe ik dus want ik heb van haar)

snowsels
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-04-22

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 11:26

In het iniciële bericht van Inge op het PSSM-forum op fb staan in de comments wel enkele studies en productsheets. Dus het lijkt me wel te kloppen. Er is vooral onderzoek bij varkens geweest zo te zien

SUSANNEx

Berichten: 833
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 11:30

snowsels schreef:
@susannex synthetische zou veel slechter opgenomen worden (voor 1/8 deel ongeveer) dan natuurlijke omdat natuurlijke een mix is van verschillende tocoferolen die elkaar helpen. Eigenlijk is het ze nog niet gelukt het goed na te maken zeg maar. Maar het helpt natuurlijk wel wat. In jouw geval dus voldoende. Ik weet eigenlijk niet of er echt goede kwantitatieve studies zijn gedaan..
Op de site van Gold Medics staat het wel goed uitgelegd: "In de meeste supplementen wordt omwille van kostprijsredenen enkel het synthetisch racemisch mengsel all-rac-tocoferol (DL alpha tocoferol; 3a700 zonder verdere toelichting) gebruikt, waarvan slechts een beperkt gedeelte biologisch actief is (in paard-plasma vindt men 60% à 70% minder terug dan met natuurlijk vitamine E; men mag aannemen dat wat activiteit in de cellen zelf betreft men eerder op minus 70 à 85% ligt)."


Interessant!! Dank voor je reactie :)

Spenk
Berichten: 21827
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 11:41

Marigo schreef:
Ah duidelijk! Dan zijn er helaas een hoop die synthetisch gebruiken.
Hoe zijn hier de ervaringen met de vitamine E van Inge (pssm forum)? Is er aangetoond dat dit wel echt natuurlijke vitamine E is? Of moet je het op iemand z’n blauwe ogen geloven ;)

Dit is aantoonbaar natuurlijk. Het werkt ook veeeel beter dan synthetische en ik hoef er veel minder van te geven. Ik doe een half jaar met een kilo ofzo.

snowsels
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:14

SUSANNEx schreef:
Puur uit interesse; is het verschil natuurlijke/synthetische vitamine E echt zo groot? Mijn merrie krijgt al jaren synthetische vitamine E bijgevoerd voor een spierprobleem/ziekte en is hier echt vreselijk goed van opgeknapt. Van een super verzuurd, stram paard zonder bovenlijn naar mooie zachte spieren en goed presterend in haar werk. Ik kom vaker mensen tegen die super anti synthetische Vit E lijken, maar ik ben dus eigenlijk wel benieuwd of er in de praktijk nu echt een (bewezen) verschil is?


Nog een aanvulling van de site van Gold Medics: "Vitamine E is eigenlijk een verzamelnaam voor een groep van natuurlijk voorkomende isomeren, 4 tocoferolen en 4 tocotrienolen; elk met hun specifieke gerelateerde eigenschappen. De meest bekende is RRR alpha tocoferol (D alpha tocoferol). Belangrijk is wel dat ook de andere isomeren nuttige biologische effecten hebben en dat het een voordeel is de ganse groep te supplementeren daar overdosering van slechts één vorm de opname van de andere vormen kan terugdringen.

In de meeste supplementen wordt omwille van kostprijsredenen enkel het synthetisch racemisch mengsel all-rac-tocoferol (DL alpha tocoferol) gebruikt, waarvan slechts een beperkt gedeelte biologisch actief is (in paard-plasma vindt men 60% à 70% minder terug dan met natuurlijk vitamine E; men mag aannemen dat wat activiteit in de cellen zelf betreft men eerder op minus 70 à 85% ligt)."

De RRR of te wel D-alfa is behoorlijk goed, de DL (of te wel all-rac) is heel beperkt, en natuurlijk is een mix van de 8 isomeren. Als ik het goed begrijp...

swartbeessie

Berichten: 2146
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:25

Is er ergens een lijstje te vinden in welke vitaminebrok synthetische vitamine e zit? Of is het een idee dat hier op te stellen?

snowsels
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:28

swartbeessie schreef:
Is er ergens een lijstje te vinden in welke vitaminebrok synthetische vitamine e zit? Of is het een idee dat hier op te stellen?


Misschien beter een lijstje met welke natuurlijke vit e? Het beperkt zich tot nu toe tot:
Pure Trace
EquilinBalancer
JPGEF de plusversies deels natuurlijk

Prince

Berichten: 2452
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:34

snowsels schreef:
Citaat:
Ook synthetisch en idd met luzerne (ik gaf voor de VS de jpgef granulaat, de enige versie zonder luzerne)

De samenstelling is veranderd, geen luzerne meer en wel natuurlijke vitamine e.
Check je feiten ;)


Graag! Ik zie een deel natuurlijke e en een deel synthetische. Welke versie is zonder luzerne?


Volgens mij zit in alle drie de balancers van jpgef luzernemeel.

Slmt9

Berichten: 4861
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:29

Jammer, JPGEF zit idd luzernemeel in.
Dit staat er bij de samenstelling van de balancer plus:
Citaat:
Gemengde tocopherolen uit plantaardige olie (natuurlijke vitamine E) 1.000 mg
Vitamine E 5.000 IE (als alpha-tocopherol-acetaat 3a700)

Slmt9

Berichten: 4861
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:31

Slmt9 schreef:
Jammer, JPGEF zit idd luzernemeel in.
Dit staat er bij de samenstelling van de balancer plus:
Citaat:
Gemengde tocopherolen uit plantaardige olie (natuurlijke vitamine E) 1.000 mg
Vitamine E 5.000 IE (als alpha-tocopherol-acetaat 3a700)


Dat is dus per kg. Dus ook nog niet super veel.

Muze
Berichten: 5321
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 13:56

Ik heb gewoon wat pure natuurlijke vitamine e besteld van horseflex maar “ van Inge” is ook interessant. Wordt dat goed gegeten? Is dat echt poeder of meer een soort” meel”?

Achterom
Berichten: 23059
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:06

Wat hebben jullie eigenlijk tegen luzerne?

Febeeeee
Berichten: 37
Geregistreerd: 21-03-21

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:19

niet alle paarden kunnen er goed tegen, mijn pony krijgt er jeuk van, vgm zijn er ook paarden die er heet van worden.

Slmt9

Berichten: 4861
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:48

Ik heb nog de olie van horseflex ook voor natuurlijke vitamine e. Ik betaal 25,- pm voor victorious secret met natuurlijke vitamine e zodat ik het niet hoef bij te voeren. Nu is het hetzelfde bedrag, zonder natuurlijke vit e. Vind ik krom, want het is een duur ingredient die nu aangepast is.

Mijn paard krijgt jeuk van luzerne.

Marije_jiplover

Berichten: 25364
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 15:59

Weet iemand hier of er toevallig eind vorig jaar of begin dit jaar iets aan de samenstelling van Pavo Vital is veranderd?

Ik voer dit brokje al zolang als het er is aan mijn haflinger en hij is al een tijdje veel rilleriger dan voorheen.
Ik dacht dat het lag aan een andere toevoeging aan mijn voer, waar ik alweer 2,5 maand terug mee gestopt ben, maar hij blijft rilleriger dan ik gewend ben.
Enige dat ook veranderd was, in de periode dat ik het ging merken, was een nieuwe zak Vital.

Heb de zak niet meer, want ik doe het altijd in een ton.

Mijn idee is nu om eens week of wat te stoppen met de Vital en kijken of ik verschil merk.

Maar dacht ondertussen kan ik ook wel vragen of hier er iemand iets over weet?

Achterom
Berichten: 23059
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 16:04

Febeeeee schreef:
niet alle paarden kunnen er goed tegen, mijn pony krijgt er jeuk van, vgm zijn er ook paarden die er heet van worden.

Ik zie hier in het topic een heel aantal mensen heel kritisch zijn op luzerne, ze willen het koste wat kost niet in hun balancer.
Terwijl er bijvoorbeeld in de VS paarden zijn die compleet leven op luzerne en daar dus écht geen last van hebben. Bovendien is de hoeveelheid in een balancer heel beperkt, zeker als je kijkt naar wat een paard zoal op een dag binnenkrijgt. Het komt mij wat onlogisch voor, vandaar de vraag :)

MarloesHJ

Berichten: 2479
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 16:07

Ik heb net een andere balancer besteld voor mijn ruin, wel met luzerne maar hopelijk is het maar zo weinig dat hij er geen last van krijgt.

Als iemand in de buurt van Zuid-Limburg nog Victorious Secret wil hebben, mijn ruin eet het niet meer is nog een behoorlijke hoeveelheid. Volgens Pure is er niets mis mee en ligt het aan mijn ruin dat hij het niet meer eet. Nog een keertje geprobeerd maar hij laat het weer liggen ondanks slobber erbij en hij eet normaal alles wat los en vast zit binnen een paar minuten op.

@Achterom, mijn ruin heeft echt serieus last van luzerne dus om te zeggen dat er in de VS paarden volledig op leven vind ik een beetje kul argument. Mijn DA heeft zelf aangegeven dat ik het hem niet meer moet geven.

Achterom
Berichten: 23059
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 16:26

Hoezo is dat een kul argument?
Dat jouw paard er blijkbaar zo'n last van heeft is heel vervelend :j maar ik heb niet de indruk dat dat voor alle paarden geldt waarvan nu ineens iedereen roept "ik wil geen luzerne"?
Ik krijg een beetje de indruk dat er sprake is van een hype tegen luzerne, terwijl het op zich helemaal geen slecht ingrediënt is.

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 16:42

Mijn ervaring is dat ongeveer 10% van de paarden het beter doet als ze zover luzerne gevoerd worden.

In de VS wordt al vele generaties veel luzerne gevoerd, dat daar het aantal paarden dat last heeft van luzerne lager is, is logisch. Klachten als jeukerig, heel ril of juist heel tam zijn, zijn redenen om een paard niet in te zetten voor de fok. Als je altijd luzerne voert, weet je immers niet dat het door de luzerne komt.

Van onze 6 paarden (inclusief overleden dieren) zijn er 2 die luzerne niet goed verdragen. De ene is er serieus jeukerig met ribbels in de hals op en de dierenarts wist het niet meer, want het werd midden in de winter erger. De ander werd er gewoon wat kriebelig van. Maar is een paard dat nogal expressief jeukt en dt werd bij stoppen met luzerne voor 80% minder.

Het is iets dat relatief makkelijk uit te proberen valt en gemakkelijk te vervangen, dus waarom niet?

Overigens staan die van mij nu op marstall force.

Slmt9

Berichten: 4861
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 16:54

Achterom schreef:
Hoezo is dat een kul argument?
Dat jouw paard er blijkbaar zo'n last van heeft is heel vervelend :j maar ik heb niet de indruk dat dat voor alle paarden geldt waarvan nu ineens iedereen roept "ik wil geen luzerne"?
Ik krijg een beetje de indruk dat er sprake is van een hype tegen luzerne, terwijl het op zich helemaal geen slecht ingrediënt is.


Grappig, ik lees eigenlijk helemaal geen hype. Is in mijn beleving al jarenlang zo dat paarden jeuk krijgen of hyper worden waarvan luzerne dan de oorzaak is. Zo maken steeds meer fabrikanten tegenwoordig eindelijk producten zonder luzerne, gelukkig maar, want die markt vind ik maar karig.

MarloesHJ

Berichten: 2479
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 17:52

Achterom schreef:
Hoezo is dat een kul argument?
Dat jouw paard er blijkbaar zo'n last van heeft is heel vervelend :j maar ik heb niet de indruk dat dat voor alle paarden geldt waarvan nu ineens iedereen roept "ik wil geen luzerne"?
Ik krijg een beetje de indruk dat er sprake is van een hype tegen luzerne, terwijl het op zich helemaal geen slecht ingrediënt is.


Waarom ik dat een kul argument vind is omdat je niet de manier van houden van paarden aan de andere kant van de wereld kan vergelijken met hoe paarden in NL gehouden worden. Paarden krijgen daar sowieso ander voer ivm beschikbaarheid en zijn daar veel meer op ingesteld door de jaren heen dan in NL. Ik vind dat een beetje appels met peren vergelijken.

Dan zou je ook, bij wijze van, kunnen zeggen dat wij als mensen in NL prima volledig over kunnen op de manier waarop ze in Azië eten.

Caily

Berichten: 12521
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 18:49

In dubai krijgen paarden helemaal geen ruwvoer :+ Tjah.

In het kader van het nut van een vitaminebrok: in Nederland (europa) leven veel teveel dieren/mensen op een relatief klein oppervlak. Ook het hooi komt vrijwel altijd van land wat elk jaar of zelfs meerdere keren per jaar gemaaid wordt. Dit is voor een bodem teveel om in evenwicht te blijven. Niet elke mineraal en alle vitaminen zijn in staat zo snel te herstellen. Ga maar na, bij vrijwel elk bodemmonster en ruwvoer analyse staat "nutriënten aanvullen". Daarnaast zijn wij niet in staat een dusdanig gevarieerd rantsoen aan te bieden hoe "wilde paarden" dat van origine tot zich nemen. Daarom is een vitamine/mineralen korrel, of bijvoorbeeld mix van kruiden en zaden, of een fabrikant geadviseerde hoeveelheid krachtvoer, eigenlijk vrijwel altijd nodig om een paard in alle behoeftes te voorzien.

Los daarvan zien we in Europa ook vaak een eiwit tekort. Dit merk je minder snel op helaas, maar komt uit bepaalde onderzoeken (zowel professioneel als individueel) wel naar voren. Al dan niet dat een paard positief reageert na toevoeging hiervan. Dus mocht je een rantsoen berekening gaan doen/laten doen, is dit zeker interessant om ook mee te pakken.