Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 15:09

Bedankt voor je uitgebreide toelichting Plutolover! Ik vind het sowieso wel ingewikkeld met die Haflingers. Zo onwijs sober zijn ze niet allemaal en de grens tussen te veel en te weinig is heel dun. De Equifyt valt nog mee qua hoeveelheid, je komt uit op 500-750 gram per dag. Hij vond het in ieder geval lekker en we gaan even kijken hoe dit bevalt komende periode.

Spenk
Berichten: 21827
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 15:35

plutolover schreef:
Spenk schreef:
@plutolover maar de basisbrok is ook wel verandert tov eerder. Ik voerde eerder echt geen basisbrok vanwege de suiker en zetmeel. Maar de condition brok van pavo is echt niet meer zoals vroeger. Daar zit nu lang niet meer zoveel in. Ik voer dat nu naar tevredenheid. In combinatie met hartog comfort.


Ja dat is waar . Maar van de hartog comfort hoef je toch geen krachtvoer te geven? Wat is trouwens je ervaring tot nu toe ermee? De comfort lijkt mij ook erg interessant. Enige is dat ik m’n voer in bakjes doet. En niet weer of er 0,75/1kilo comfort in de bakjes passen.

Nee dat klopt maar mijn paard loopt wel 5/6 keer week op Z2 niveau dus die heeft wel iets van energie erbij nodig. Maar ik geef niet de aanbevolen hoeveelheid krachtvoer dat is niet nodig dus ik vul aan met een balancer en dat doe ik nu met hartog comfort. Fijne eraan vind ik dat je best wel volume kan geven zonder dat je veel geeft. Mijn paard is in de zomer snel te dik.

Ik doe mijn voer ook in bakjes maar ik heeft dus niet de aanbevolen hoeveelheid omdat ik ook brok voor. Ik heb 6 liter bakjes met deksel en doe daar een schep comfort in en een halve schep brok per bakje.

DenieesB

Berichten: 483
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 15:40

Hi all,

Ik ben bezig met een uitgebreide analyse om even te zien welke vitaminebrok het fijnste is om (evt af te wisselen) te geven aan mijn merrie.

Nu heb ik van vrijwel alle bij mij bekende brok de waardes genoteerd en dit omgezet naar wat zij per dag nodig heeft. Wat zijn voor jullie de belangrijkste speerpunten om op te letten? En dan niet gekeken naar individueel, maar over het algemeen. Dit is dan vooral voor de winter wanneer ze enkel hooi krijgen, bij het uitrekenen van de waardes die zij nodig heeft heb ik de waardes van het hooi al afgehaald.

Voor mij bekende speerpunten:
- Vitamine A
- Vitamine E
- Koper
- Selenium
- Zink

Welke van dezen is het belangrijkst om goed aangevuld te worden, of zijn deze allen net zo belangrijk? Is er nog een element dat toch wel tot deze belangrijkste top hoort om echt op te filteren?

En dan nog voor de volledigheid, wat komen ze over het algemeen dan nog te kort als ze op het gras staan in de zomer? Moet er dan nog iets aangevuld worden?

Voor nu de meest interessante:
- Cavalor NutriSupport komt te kort op Zink
- Agrobs Seniormineral en Victorious Secret komen te kort op Vit A
- Je Paard Gezond en Fit, Lexa Senior, Marstall Force, Okapi P, Vitalbix en Oerbalans komt te kort op Vit E

Ik ben er nog geen 1 tegengekomen die alles aanvult, vandaar eventueel afwisselen om zo toch alles aan te kunnen vullen.

snowsels
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 15:50

@marigo Toen ik vorig jaar stopte met de dagelijkse victorious secret merkte ik toch dat onze tinker moeilijker aangaloppeerde. Uiteindelijk bleek er meer aan de hand te zijn, maar de meeste balancers zitten met hun aanbevolen dosis nog altijd tegen de ondergrens van de behoeftes van het paard. Dus je doet er neits mis mee het te blijven geven.

Mag ik je vragen welke balancer je had met een hoge dosering vitamine B? Want daar ben ik eigenlijk naar op zoek..

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 18:28

DenieesB schreef:
Hi all,

Ik ben bezig met een uitgebreide analyse om even te zien welke vitaminebrok het fijnste is om (evt af te wisselen) te geven aan mijn merrie.

Nu heb ik van vrijwel alle bij mij bekende brok de waardes genoteerd en dit omgezet naar wat zij per dag nodig heeft. Wat zijn voor jullie de belangrijkste speerpunten om op te letten? En dan niet gekeken naar individueel, maar over het algemeen. Dit is dan vooral voor de winter wanneer ze enkel hooi krijgen, bij het uitrekenen van de waardes die zij nodig heeft heb ik de waardes van het hooi al afgehaald.

Voor mij bekende speerpunten:
- Vitamine A
- Vitamine E
- Koper
- Selenium
- Zink

Welke van dezen is het belangrijkst om goed aangevuld te worden, of zijn deze allen net zo belangrijk? Is er nog een element dat toch wel tot deze belangrijkste top hoort om echt op te filteren?

En dan nog voor de volledigheid, wat komen ze over het algemeen dan nog te kort als ze op het gras staan in de zomer? Moet er dan nog iets aangevuld worden?

Voor nu de meest interessante:
- Cavalor NutriSupport komt te kort op Zink
- Agrobs Seniormineral en Victorious Secret komen te kort op Vit A
- Je Paard Gezond en Fit, Lexa Senior, Marstall Force, Okapi P, Vitalbix en Oerbalans komt te kort op Vit E

Ik ben er nog geen 1 tegengekomen die alles aanvult, vandaar eventueel afwisselen om zo toch alles aan te kunnen vullen.


Bedankt voor deze info! Voor zover ik weet is vitamine E als paarden in de zomer op gras staan voldoende in het gras te vinden. Maar hoeveel gras moeten ze dan eten is dan de vraag. Ik werk met strip begrazing en hier krijgen ze per dag een paar m2 gras met z'n 2e en daarbij hooi. Dus wellicht is het dan een idee om in de zomer eentje te voeren die "te kort" komt aan vitamine E en in de winter een die wel voldoende daarvan heeft. Ik wissel idd ook af en probeer ook zonder luzerne te voeren maar niet altijd haalbaar

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 18:45

Spenk schreef:
Nee dat klopt maar mijn paard loopt wel 5/6 keer week op Z2 niveau dus die heeft wel iets van energie erbij nodig. Maar ik geef niet de aanbevolen hoeveelheid krachtvoer dat is niet nodig dus ik vul aan met een balancer en dat doe ik nu met hartog comfort. Fijne eraan vind ik dat je best wel volume kan geven zonder dat je veel geeft. Mijn paard is in de zomer snel te dik

Ik doe mijn voer ook in bakjes maar ik heeft dus niet de aanbevolen hoeveelheid omdat ik ook brok voor. Ik heb 6 liter bakjes met deksel en doe daar een schep comfort in en een halve schep brok per bakje.


Ah op die manier :-) heb je toevallig foto van je bakjes. Nu heb ik nog oerbalans staan dus voorlopig nog niet niet nodig, maar vind de comfort wel erg interessant.

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 21:16

Net gekeken naar hartog comfort en dat ziet idd fijn uit. Wellicht ga ik dat overwegen in combinatie met de agrobs. Maar nu eerste de cavolor nutri support opmaken en die is vgm echt heel vies. Mijn ruin eet echt alles zonder na te denken (incl giftige planten :Y)) maar hier moet ik een 3 handjes van lekkere dingen bij doen anders eet hij het niet

snowsels
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-04-22

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 21:36

Weet iemand trouwens of Victorious Secret is overgestapt van natuurlijke vitamine e naar synthetische? Ik was ervan overtuigd dat het natuurlijke bevatte, maar dus niet..

Spenk
Berichten: 21827
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 21:53

plutolover schreef:
Spenk schreef:
Nee dat klopt maar mijn paard loopt wel 5/6 keer week op Z2 niveau dus die heeft wel iets van energie erbij nodig. Maar ik geef niet de aanbevolen hoeveelheid krachtvoer dat is niet nodig dus ik vul aan met een balancer en dat doe ik nu met hartog comfort. Fijne eraan vind ik dat je best wel volume kan geven zonder dat je veel geeft. Mijn paard is in de zomer snel te dik

Ik doe mijn voer ook in bakjes maar ik heeft dus niet de aanbevolen hoeveelheid omdat ik ook brok voor. Ik heb 6 liter bakjes met deksel en doe daar een schep comfort in en een halve schep brok per bakje.


Ah op die manier :-) heb je toevallig foto van je bakjes. Nu heb ik nog oerbalans staan dus voorlopig nog niet niet nodig, maar vind de comfort wel erg interessant.

https://www.agradi.nl/kerbl-voederbak-blauw-6l.htm

Deze heb, bij foto's staan wel foto's van gebruikers. De kleinere zijn 2L en de grotere 6 ik heb die van 6

Slmt9

Berichten: 4861
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 22:47

snowsels schreef:
Weet iemand trouwens of Victorious Secret is overgestapt van natuurlijke vitamine e naar synthetische? Ik was ervan overtuigd dat het natuurlijke bevatte, maar dus niet..


Huh, dat dacht ik ook -O-

Muze
Berichten: 5321
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 07:14

Even mailtje sturen en vragen? Ben benieuwd..

snowsels
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-04-22

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 07:19

Ik zag ondertussen hier op bokt dat het blijkbaar al in januari 2021 was veranderd? Maar zelf gebruik ik het pas sinds juni 2021 en dacht dus toch dat dat het natuurlijk was.. vreemd..

Slmt9

Berichten: 4861
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 07:38

Ik heb de verandering nooit meegekregen, jeetje wat zonde zeg.

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 08:31

snowsels schreef:
Weet iemand trouwens of Victorious Secret is overgestapt van natuurlijke vitamine e naar synthetische? Ik was ervan overtuigd dat het natuurlijke bevatte, maar dus niet..


Ja dit is synthetische vit. E.
Ik heb me toen vergist en had het al besteld toen ik erachter kwam dat dit zwijgzaam was aangepast, een mailtje gestuurd en het kwam erop neer dat de fabrikant gewoon de samenstelling had gewijzigd (tot zover eigen recept) en er viel geen enkel kwartje dat dit misschien iets is om je klanten wat duidelijker mee te delen dan gewoon ergens bij de ingrediënten een zinnetje te wijzigen. Er was ineens niks mis met synthetische vit e, ook niet voor paarden met pssm achtige klachten, halleluja.

snowsels
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 08:35

Orchid schreef:
snowsels schreef:
Weet iemand trouwens of Victorious Secret is overgestapt van natuurlijke vitamine e naar synthetische? Ik was ervan overtuigd dat het natuurlijke bevatte, maar dus niet..


Ja dit is synthetische vit. E.
Ik heb me toen vergist en had het al besteld toen ik erachter kwam dat dit zwijgzaam was aangepast, een mailtje gestuurd en het kwam erop neer dat de fabrikant gewoon de samenstelling had gewijzigd (tot zover eigen recept) en er viel geen enkel kwartje dat dit misschien iets is om je klanten wat duidelijker mee te delen dan gewoon ergens bij de ingrediënten een zinnetje te wijzigen. Er was ineens niks mis met synthetische vit e, ook niet voor paarden met pssm achtige klachten, halleluja.


:(

Echt wel spijtig.. Pure trace (het broertje van de victorious zoals ze me gisteren aan de telefoon zei toen ik dit nog niet beseft had) heeft wel natuurlijke.. maar is ook echt eenheel stuk duurder..

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 08:41

Ik ben daarom toen overgegaan op vloeibare vit. E van goldmedics en dat werkt enorm goed, maar alles in een was misschien makkelijker (al had ik wel het idee dat de kwaliteit van de vitaminen in de olie beter bleef dan in de balancer, aangezien je de verpakking toch best een poos aangebroken hebt staan - als je het gebruikt voor 1 paard tenminste).

snowsels
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-04-22

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 08:54

Oh ik baal echt flink! Ik wilde een nieuwe zak VS bestellen, maar nu twijfel ik hard.. Maar t was de enige hooggedoseerde balancer zonder luzerne waarvan ik maar twee handjes moet geven (en geen kilo). Toch?

Slmt9

Berichten: 4861
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 08:57

Ik ben hierdoor ook erg aan het twijfelen. Wat slecht dat dit niet gecommuniceerd is. Ik ga dit weekend maar eens uitzoeken welke andere opties ik heb (geen luzerne, hoog in zink en koper).

Laura_
Berichten: 5387
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 09:10

Jpgef misschien? Alhoewel dat volgens mij wel luzerne bevat

snowsels
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 09:11

Laura_ schreef:
Jpgef misschien? Alhoewel dat volgens mij wel luzerne bevat


Ook synthetisch en idd met luzerne (ik gaf voor de VS de jpgef granulaat, de enige versie zonder luzerne)

Laura_
Berichten: 5387
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 09:14

snowsels schreef:
Laura_ schreef:
Jpgef misschien? Alhoewel dat volgens mij wel luzerne bevat


Ook synthetisch en idd met luzerne (ik gaf voor de VS de jpgef granulaat, de enige versie zonder luzerne)

De brok plus is volgens mij met natuurlijke vit e?
Dr granulaat is er inderdaad uit.

snowsels
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-04-22

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 10:11

hm, de pure trace is per dag toch niet duurder.. Iemand ervaring met die balancer?

Achterom
Berichten: 23059
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 10:54

snowsels schreef:
Laura_ schreef:
Jpgef misschien? Alhoewel dat volgens mij wel luzerne bevat


Ook synthetisch en idd met luzerne (ik gaf voor de VS de jpgef granulaat, de enige versie zonder luzerne)

De samenstelling is veranderd, geen luzerne meer en wel natuurlijke vitamine e.
Check je feiten ;)

snowsels
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 10:57

Citaat:
Ook synthetisch en idd met luzerne (ik gaf voor de VS de jpgef granulaat, de enige versie zonder luzerne)

De samenstelling is veranderd, geen luzerne meer en wel natuurlijke vitamine e.
Check je feiten ;)


Graag! Ik zie een deel natuurlijke e en een deel synthetische. Welke versie is zonder luzerne?

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 11:07

Hoe kunnen jullie zien of iets natuurlijke vitamine E is of niet als alles met a3700 wordt aangeduid? Ik begreep dat bij a3700 het ook zomaar zo kan zijn dat er 1% natuurlijke en 99% synthetische vitamine e in zit. En tsja hoe weet je dan welke synthetische vitamine e er wordt gebruikt? Of wat het percentage natuurlijke is?

Ook vind ik het selenium gehalte van de VS echt te hoog. Kan zijn dat het goed helpt bij jeuk, maar aan een IR paard wil je het niet te veel voeren, mits er via bloed tekorten zijn aangetoond.

Vond in mijn zoektocht naar meer wetenschappelijke onderbouwing voor voeren van balancers een interessant artikel van de University of Minnesota: https://extension.umn.edu/horse-nutriti ... ds-1299461
Laatst bijgewerkt door Marigo op 29-04-22 11:12, in het totaal 2 keer bewerkt