Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 23:24

Ben me gaan verdiepen in Atcom balanceren. Ziet eruit als een mooi product. Voor m’n snel te dikke haf vond ik de Rehe een mooie. Iemand ervaringen met Atcom? Ook st. Hyppolyt heeft nieuwe balancer zag ik via René Wielens. Heb het idee dat er steeds meer aanbod komt.
Ben zelf overigens enorm blij met de Immuno + balancer van Equillin. Ga wel straks na de Immuno kuur over naar Basic. Maar blijf oren en ogen open houden voor nog betere producten omdat Equillin ingrediënten bevat die ik liever helemaal zou vermijden.

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 22:25

Wat zijn dan de ingrediënten welke je wilt vermijden en wat denk je wat wel goed is aan het voer?
Misschien kan ik meedenken.

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 21:31

Hoi, ik volg dit topic al een tijdje en heb een vraagje. Ik voer mijn 5 jarige merrie sinds kort Marstall Force vitaminebrok, maar ze is sinds kort ineens erg sloom, echt niet vooruit te branden. Zou dit door de vitaminebrok kunnen komen? Ze krijgt uiteraard voldoende ruwvoer.

Dennis

Berichten: 31473
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 21:35

Mijne gingen op de force zand likken.
Van Vitalbix werden ze sloom.
Dus ze kunnen ook ongetwijfeld niet fit zijn op force. Het verschilt per paard.

Andere merken gaat wel goed (super tevreden over Equilin).

ellepel

Berichten: 47355
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 21:38

wat je kunt doen is gewoon even stoppen, kijk of je met een paar dagen verschil ziet?

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 21:42

Ja ga ik doen, ze krijgt het nu zo ongeveer 3 weken. Kan dat kwaad, ineens stoppen of kun je het beter afbouwen? (Heb het ook opgebouwd).

ellepel

Berichten: 47355
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 21:52

als je je daar beter bij voelt bouw je af,maar ik stop gewoon als ik denk van er klopt iets niet.
dan zie ik snel genoeg of ze toch weer veranderen in hun gedrag

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 12:24

Inmiddels overgestapt op pavo vital, even kijken hoe dat gaat, merk dat ze al veel wakkerder is inmiddels. Voor de liefhebber dus nog driekwart Marstall Force vitaminebrok over :D (emmer van 4kg).

Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 09:47

Mag ik mij hier ook melden? Misschien dat iemand mij advies kan geven.

Ik heb een 14-jarige draverruin(Ami) en een 2-jarige minihengst(Lookie). Ami doet het eigenlijk overal wel goed op heb ik altijd het idee en hij eet ook altijd alles. Heb hem heel lang Vitalbix gegeven zonder problemen. Ami is een wat gestresst en drammerig paard, dus al zou er een voer zijn dat dat kan ondersteunen is dat natuurlijk fijn.

Lookie echter, die jeukt snel en is een kieskeurige eter. Ik heb hem sinds april en heb hem eerst op Vitalbix DC geprobeerd, maar dit moest hij niet. Toen overgestapt op Pavo vital, maar kreeg een slokdarmverstopping na 2 weken (tuurlijk loop je dat risico altijd) en hij kreeg jeuk. Toen toch overgestapt op Vitalbix samen met de fibermix.
Ook hier lijkt hij van te gaan jeuken, maar samen met de fibermix eet hij het goed en schrokt niet. Door die eeuwige jeuk ben ik nu gestopt met een balancer en op zoek gegaan. Alleen zie ik echt door de bomen het bos niet meer, je hebt zoveel keus en alles heeft voor- en nadelen. Moet eerlijk zeggen dat hij nu ook wat reactie/jeukplekjes heeft op zijn buik (maar hij blijft van z'n manen af) en hij krijgt nu enkel paardengras. Dus ja, het is wat met zoeken met de kleine man.

Ook wil ik kruiden gaan voeren (naast de balancer), bijvoorbeeld van Pure Horse. De balancer van Pure horse (Puur P) sprak me aan, maar hoorde om me heen juist dat hier veel troep in zit. Mijn instructrice raadde Metazoa met timothee aan voor hem en zelf vond ik nog Oerbalans wat me wel wat lijkt. Of de hunsruckertrift van Per Naturam, het is me alleen niet helemaal duidelijk of dit nou een volledige balancer is?

Is het gewoon een kwestie van proberen en kijken waar hij het goed op doet? Ik wil voor Lookie een brok die ik ofwel vochtig kan geven of kan mengen met bijvoorbeeld een kruidenmix/fibermix/o.i.d. zodat hij minder gaat schrokken. Ook voor Ami is dat aan te raden, die schrokt zijn eten ook op, maar dat gaat gelukkig tot nu toe altijd goed.

Nou, heel verhaal. Hoop dat iemand misschien goede tips voor me heeft, ik vind het lastig hoor al dat voer :+

Muze
Berichten: 5290
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 09:49

Ik vraag me vooral af wat voor troep er in een Pure horse product zit. Aangezien ze zelf toch erg kritisch op voer is?

Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 09:54

Ja, dat kon ik dus ook niet echt vinden als ik eerlijk ben. Maar dacht, misschien zie ik iets over het hoofd? Ben niet helemaal thuis in de ingrediënten in voer. Geloof dat het ging om de melasse en tarwegriesmeelzemelen? Maar dat weet ik niet 100% zeker.
Het leek mij op het eerste gezicht in ieder geval wel een goede brok. Twijfelde zelf voornamelijk tussen Puur P, Oerbalans en de Hunsruckertrift.

tamary

Berichten: 29194
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 10:04

Qua schrokken is een simpele grootste maat hondenvoerbal in een specikuip (tegen zand mee-eten) een handige optie. Zijn ze even bezig met eten en is het ook veel aantrekkelijker om per paar korreltjes goed te kauwen.
In de grootste past een hele voerschep, dus er kan zat in.
Deze soort :
https://media.s-bol.com/R6XnZqwqlO9R/1153x1200.jpg
Type is wat ouder, maar nog wel te vinden. Ik dacht dat de grootste iets van 20cm was en niet de 15 die ik zo tegen kom, maar dat moet wel na te vragen zijn

Muze
Berichten: 5290
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 10:04

Ja weet je. Mij valt het op dat iedereen tegenwoordig vanalles roept en van álles iets vindt en weet..
Ik denk zelf dat wisselen prima is, doe dat zelf ook en heb een paar balancers die ik dan prettig vind.
Oa victorious, Marstall force, Oerbalans en equilin.
Jeuk heb ik zelf wat ervaring mee als er ( teveel) luzerne in een brokje of muesli zit.

Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 10:10

@ Tamary, dat is een goede tip! Ga ik eens even naar op zoek in de buurt en kijken of dat iets helpt voor ze. Denk dat ze het beide nog een leuke uitdaging zouden vinden ook!

@Muze, dat idee heb ik ook hoor. En ik heb er zelf allerminst verstand van, zou me er eens meer in moeten verdiepen. Ik ga alle balancers die je hebt opgenoemd nog eens bekijken. Heb voor nu 2 verschillende proefpakketten besteld bij Pure horse (beide met de Puur P) en heb geloof ik nog een proefzakje van Oerbalans liggen. Eens kijken wat ze eten en dan maar eens verder kijken. Afwisselen is wat mij betreft inderdaad helemaal prima, maar moet idd dan eerst eens een kleine selectie hebben. Dank voor je input!

Muze
Berichten: 5290
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 10:12

En wat je zelf ook al aangeeft, is het ook wel een beetje kijken naar wat goed gaat, wat goed gegeten wordt.
Kan maarzo zijn dat ik dit jaar ook op een andere balancer uitkom, aangezien ik ook een nieuwe pony heb met weer andere “ dingetjes” dan mijn vorige.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 18:47

Hoe zijn de ervaringen met mineralen bikkels van subli.

Mijn paarden zijn verhuisd naar 24/7 buiten met kwalitatief goed ruwvoer. Nu komt er een voerbeurt te vervallen en wil ik deze compenseren door een balancer bij te voeren.

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 19:25

Heeft iemand goede ervaringen met een merk bij een paard met darmproblemen? Na een paar jaar geleden een heftige verstoppingskoliek (duurde ong. 4 dagen waarvoor hij ook op de kliniek gestaan heeft) blijft paardlief gevoelig op de darmen. Wisselend van: moeite met mesten (maar mest is dan niet te hard), mestwater, dunne/normale mest. Hij staat nu op vitalbix timothee & fibermix maar neig toch om te gaan switchen, maar naar wat dan… zie door de bomen het bos niet meer..
Daarnaast krijgt hij chlorella bijgevoerd & magnesium. Ik wilde hem ook lijnzaad bij gaan geven (hele korrels zelf malen) maar heb het idee dat hij hier wat heet van wordt dus ben daar voor mn wedstrijd even mee gestopt voor de zekerheid, maar wil dit wel weer gaan proberen vanaf volgende week..

Marie111
Berichten: 4675
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 20:13

Darmbalans en Oerbalans?

maralyn

Berichten: 10425
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 20:56

felicity schreef:
Hoe zijn de ervaringen met mineralen bikkels van subli.

Mijn paarden zijn verhuisd naar 24/7 buiten met kwalitatief goed ruwvoer. Nu komt er een voerbeurt te vervallen en wil ik deze compenseren door een balancer bij te voeren.

Subli mineralen moet je best veel van geven ten opzichte van andere balancers.

Daarmee komt hij qua suikers en zetmeel niet echt lekker mee uit de voeten.
Maar sommige paarden doen het er enorm goed op.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 09:05

Tussen de 30 en de 100 gram zag ik. Dat is toch niet zo veel?

Zag alleen nergens staan wanneer je hoeveel geeft. Ik ga er vauit dat 30 gram voor een pony in rust is. En 100 gram voor een paard in training.

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 09:25

felicity schreef:
Tussen de 30 en de 100 gram zag ik. Dat is toch niet zo veel?

Zag alleen nergens staan wanneer je hoeveel geeft. Ik ga er vauit dat 30 gram voor een pony in rust is. En 100 gram voor een paard in training.

Tussen de 30 en 100 gram per 100 kilo... dus bij een paard van 500 kilo kom je op 150-500 gram uit. Vond ik best veel.

jolanda20
Berichten: 1372
Geregistreerd: 28-08-07

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 09:28

Ik kom even binnenwaaien

Kan iemand mij vertellen over equitop Forte? Ik kan het nergens meer bestellen?

Bedrijf al een mail gestuurd of het uit het assortiment is?

Iemamd een goed alternatief?

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 14:58

Achterom schreef:
felicity schreef:
Tussen de 30 en de 100 gram zag ik. Dat is toch niet zo veel?

Zag alleen nergens staan wanneer je hoeveel geeft. Ik ga er vauit dat 30 gram voor een pony in rust is. En 100 gram voor een paard in training.

Tussen de 30 en 100 gram per 100 kilo... dus bij een paard van 500 kilo kom je op 150-500 gram uit. Vond ik best veel.


Oo kak daar heb ik overheen gelezen :(

Halve kilo voor een balancer vind ik echt veelste veel.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 16:26

De bikkels van subli gaan hem dus niet worden.

Nu wel cavalor nutri support gevonden. Recreatiepaarden 100 gram per dag (niet per 100 kg lichaamsgewicht hoop ik)
Klinkt goed en voordelig in gebruik bij een zak van 20 kilo.

Iemand hier ervaring mee?

Jets

Berichten: 3552
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 19:02

felicity schreef:
De bikkels van subli gaan hem dus niet worden.

Nu wel cavalor nutri support gevonden. Recreatiepaarden 100 gram per dag (niet per 100 kg lichaamsgewicht hoop ik)
Klinkt goed en voordelig in gebruik bij een zak van 20 kilo.

Iemand hier ervaring mee?


Ja ik geef Nutri Support. Advies is pony en recreatiepaarden 50 gram, sportpaarden 100 gram. Heb altijd 20 kg zakken, is mooi goedkoop voeren :)