Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47417
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 17:54

liez:

ik gaf vroeger wel NAF veteranensupplement?
maar dat is wat laag gedoseerd in met name selenium en die wil ik graag hoog hebben.
heb ook wel van Lexa de senior mineraal gegeven, maar die vind ik vrij prijzig en er zit knoflook in wat ik echt totale onzin vind.
ik vind dat met veel supplementen echt zo jammer,stop er gewoon de vitamines en mineralen in en geen onnodige kruiden en toevoegingen.

geef nu dus de senioren de pure victorious secret,maar als ie op is ga ik terug naar pavo vital.
daar doen ze het toch het beste op.
ik geef wel naast de vital de bodybuilder van Mijten, ik merk echt als ze die krijgen ze net even wat vrolijker zijn en makkelijker bewegen

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 19:46

Blaze1994 schreef:
ZoeyDercks schreef:
Ik heb weer terug Marstall besteld.. haar hoeven blijven achteruit gaan op vitalbix. Kon zo snel niks anders passends vinden, dus komende tijd gewoon weer de Force. Met 20kg doe ik best ff namelijk :+


Drinkt die van jou ook grondwater? Die van mij gaat de komende dagen over van Vitalbix op marstall


Yes ze drinkt grondwater.
Voorheen deed ze het super op de Force dus dan maar weer terug..

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 16:46

Mizora schreef:
Nee, de vitamine A zit onvoldoende in ruwvoer juist. De behoefte voor een volwassen paard op rust is 15.000IU, terwijl in ruwvoer (van minimaal 2 maanden oud) slechts zo'n 140IU zit. Jonge paarden en sportpaarden hebben zelfs resp. 2x en 1.5x zoveel vitamine A nodig.

Dit wordt anders als ze op vers gras staan, daar zit in principe wel voldoende vitaminen (A, D en E) in, maar in gedroogd ruwvoer (incl. kuil en voordroog) niet.


Even een quite van januari erbij gepakt, maar ik zat even te kijken in dit schema
Afbeelding
Hier staat bij vitamine A tekort brokkelige hoeven.. (ik weet niet tot in hoeverre dit waar is)
Gezien er wordt geconstateerd dat de voeren Vitalbix (met name) en vital organisch gebonden selenium bevatten de hoeven laten brokkelen. Kan het niet gewoon zijn dat dit de vitamine A is?
In vitalbix zit per kg 60.000IU vitamine A in. Vaak wordt er 300 gr gevoerd, dit zou betekenen dat je 18.000IU voert uit Vitalbix, stel je geeft 10 kg hooi (1.400IU) kom je op 19.400IU uit.
Voor paarden die lopen is dus 1,5 x 15.000(rust) = 22.500IU minimaal nodig. Je mist dus nog minimaal 3.000IU.
Pavo Vital is al helemaal erg zie ik, hier zit 25.000mg vitamine A in, omgerekend naar IU (*1,49) is dit 37.250IU. 100 gram hiervan bevat dus slechts 3.725IU.

Sintara

Berichten: 7455
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 16:52

Maar dan vergeet je weer het ruwvoer, daar zit ook vitamine A in

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 16:57

Nee, in de quote van Mizora staat dat het ruwvoer vaak minder vitamine A bevat dan je zou denken, namelijk 140IU (nadat het 2 maanden heeft gelegen). Gemiddeld krijgen paarden zo'n 10 kilo aan hooi dus dan kom je op 1,400IU, staat ook in mijn bericht.
Maar ik twijfel aan mijn logica, gezien vitamine A een vetoplosbare vitamine is blijkbaar. Een overschot zou dus tot zekere hoogte worden opgeslagen.

Sintara

Berichten: 7455
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 16:59

Oh sorry, overheen gelezen 8)7
Volgens mij wordt vitamine a opgeslagen in de lever inderdaad.. Maar weet niet precies de ins en outs

xLiez

Berichten: 1898
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 18:25

Slmt9 schreef:
Wat denk je dat hij mist? Wat zou je nog graag beter willen zien?

Mijn 19-jarige gaat erg goed op victorious secret. Ik heb die oorspronkelijk gekozen vanwege extra zink, selenium en koper wat voor senioren kennelijk welkom is. Ik vind dit wel een nuttig artikel:
http://www.voervergelijk.nl/informatie/39//


Thanks voor het artikel! Ga ik even uitzoeken welke het beste bij hem zou passen qua zink, selenium, koper en vitamine c. Misschien dat een senioren vitamine brokje dan toch wel wat voor hem is.

Over ppid, daar is hij niet op getest maar als ik het zo lees zou het best kunnen. Hou hem even in de gaten, als hij langer sloom en futloos blijft vraag ik even aan mijn dierenarts of ze hem wil testen op ppid.

Qua eiwit, hij krijgt nu Cavalor Silhouette dat is voer voor sobere (dikke) paarden met redelijk wat eiwit. Op het weiland staat hij met graasmasker!

We gaan gewoon even prutsen, vond hem vanochtend wel fitter dan afgelopen week.

Saaams

Berichten: 13287
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 18:28

xLiez schreef:
Slmt9 schreef:
Wat denk je dat hij mist? Wat zou je nog graag beter willen zien?

Mijn 19-jarige gaat erg goed op victorious secret. Ik heb die oorspronkelijk gekozen vanwege extra zink, selenium en koper wat voor senioren kennelijk welkom is. Ik vind dit wel een nuttig artikel:
http://www.voervergelijk.nl/informatie/39//


Thanks voor het artikel! Ga ik even uitzoeken welke het beste bij hem zou passen qua zink, selenium, koper en vitamine c. Misschien dat een senioren vitamine brokje dan toch wel wat voor hem is.

Over ppid, daar is hij niet op getest maar als ik het zo lees zou het best kunnen. Hou hem even in de gaten, als hij langer sloom en futloos blijft vraag ik even aan mijn dierenarts of ze hem wil testen op ppid.

Qua eiwit, hij krijgt nu Cavalor Silhouette dat is voer voor sobere (dikke) paarden met redelijk wat eiwit. Op het weiland staat hij met graasmasker!

We gaan gewoon even prutsen, vond hem vanochtend wel fitter dan afgelopen week.


Testen kan je dan beste vanaf oktober. Dan is er vaak ook korting op de test.

Slmt9

Berichten: 4854
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 18:59

Ik zou niet wachten tot dan. Met name vanwege vals positieve waarden die dan gemeten worden. Een nulmeting zou ik eerder nu doen.

Kidde
Berichten: 3471
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 19:10

Slmt9 schreef:
Ik zou niet wachten tot dan. Met name vanwege vals positieve waarden die dan gemeten worden. Een nulmeting zou ik eerder nu doen.

De grenswaarden in het najaar zijn anders als de grenswaarden nu. Er wordt dus rekening mee gehouden

Eapy

Berichten: 1743
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 19:13

De ACTH waarde stijgt in het najaar bij alle paarden. Daardoor kun je inderdaad een vals positieve meting krijgen. Persoonlijk zou ik het daardoor juist niet in het najaar doen.

Kidde
Berichten: 3471
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 19:18

Ja hij stijgt inderdaad, maar daar wordt rekening mee gehouden met de grenswaarden zoals ik net al zei :+ In het najaar is een hogere waarde acceptabel.

Ik heb helaas al enkele jaren een pony met PPID en heb hier al met meerdere dierenartsen over gesproken. Van 1 september t/m 31 oktober kan je in elk geval met 50% korting testen.

Mijn pony met PPID doet het trouwens ook erg goed op extra eiwitten. Ik geef zelf Bodybuilder van Mijten

Slmt9

Berichten: 4854
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 19:38

Ik heb me er ook verder in verdiept destijds, mijn conclusie was dat het vooral voordelig is voor de portemonnee van de fabrikant. Voor een nulmeting zou ik dat niet betrouwbaar vinden.
Maar dat moet een ieder voor zich weten.

Jorinda

Berichten: 13463
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 21:27

Zou ik hier even mogen inbreken met een vraagje? Wie heeft er hier ervaring met Versele-Laga Tradition Mix? Ik kan er weinig over vinden (wat ik vind is overigens wel positief) icm informatie over hoeveel (verborgen) suikers hierin zit. Suikers in de breedste zin van het woord. :7 Hoe is de Versele-Laga bijvoorbeeld in vergelijking met Metazoa? Zouden jullie mee willen denken? Ik zie door de bomen het bos niet meer. :7

Saaams

Berichten: 13287
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 21:30

Laatst bijgewerkt door Saaams op 24-08-21 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Jets

Berichten: 3553
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 21:31

Ja Cavalor valt onder Versele Laga. Die twee soorten kan je niet echt vergelijken. Metazoa is een vitamine korrel/balancer en Tradition Mix is een krachtvoer/muesli. Cavalor (Vesele Laga) heeft wel andere vitamine korrels: Nutri Support, Nutri Plus en Nutri Grow.

Hieronder de specificaties van Tradition Mix.
Afbeelding

Jorinda

Berichten: 13463
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 21:35

Ah, bedankt!

fransje23

Berichten: 15418
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 22:36

Slmt9 schreef:
Ik heb me er ook verder in verdiept destijds, mijn conclusie was dat het vooral voordelig is voor de portemonnee van de fabrikant. Voor een nulmeting zou ik dat niet betrouwbaar vinden.
Maar dat moet een ieder voor zich weten.


Hangt ook van de gemeten waarde af! Bij mijn paard was de ACTH destijds boven de 100, ik dacht 128, bij de eerste test.
Dat is niet meer dubieus en toevallig wat hoger.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 09:49

Misschien interessant voor de lezers in dit topic. Wil niet te veel reclame maken maar denk dat jullie hier wel wat aan hebben :) Ik heb namelijk een Balancer gids gemaakt met de voedingswaardes, voervoorschriften en kosten per dag van vrijwel alle balancers die in Nederland verkrijgbaar zijn. Zo kun je ze makkelijk met elkaar vergelijken als je bepaalde voedingsstoffen aan wil vullen of juist laag wil hebben in een balancer. Hij is gratis als je je aanmeld voor mijn mailinglijst: https://paardoptimaal.nl/gratis/

Muze
Berichten: 5319
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 09:50

Leuk. Wat is je achtergrond? Waar heb je geleerd?

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 17:29

Ik heb hem meteen gedownload aangezien ik naar aanleiding van mijn hooianalyse een beter passende balancer wil gaan voeren deze winter.
Heel fijn dat alles zo naast elkaar staat, dat scheelt zelf alles opzoeken en naast elkaar zetten. Maar ik neem aan de dat de gehaltes in de vergelijkings tabellen per 100 gram zijn (diegene die niet in % staan dan). Het zou een stuk duidelijker zijn voor veel mensen als je dat nog zou omrekenen naar de geadviseerde hoeveelheid. Dan komt de top 10 van hoeveelheid suikers/zetmeel er namelijk ook anders uit te zien.

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 13:40

NienkeV1994 schreef:
Misschien interessant voor de lezers in dit topic. Wil niet te veel reclame maken maar denk dat jullie hier wel wat aan hebben :) Ik heb namelijk een Balancer gids gemaakt met de voedingswaardes, voervoorschriften en kosten per dag van vrijwel alle balancers die in Nederland verkrijgbaar zijn. Zo kun je ze makkelijk met elkaar vergelijken als je bepaalde voedingsstoffen aan wil vullen of juist laag wil hebben in een balancer. Hij is gratis als je je aanmeld voor mijn mailinglijst: https://paardoptimaal.nl/gratis/


Super leuk! Ben meteen aan de slag gegaan met omrekenen en vergelijken met de ADH.
Heel werkje dus begonnen met magnesium, alle brokken zitten echt ruim onder de ADH. :(
Mijn doel was een brok vinden waar ik geen extra magnesium meer bij hoef te voeren, maar dat gaat helaas niet lukken zo. :(

Weet niet of ik nog verder ga met de rest, maar mocht iemand foto’s van mijn berekeningen willen/ ADH waardes, stuur gerust een PB :)

Slmt9

Berichten: 4854
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 13:42

Maar weet je ook hoeveel magnesium in je ruwvoer zit? Of is er een tekort gemeten?
Anders weet je toch helemaal niet of bijvoeren van magnesium nodig is..?

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 13:45

Slmt9 schreef:
Maar weet je ook hoeveel magnesium in je ruwvoer zit? Of is er een tekort gemeten?
Anders weet je toch helemaal niet of bijvoeren van magnesium nodig is..?


Geen idee want paard staat lekker heel de dag op het gras, maar hij vertoonde mega nerveus gedrag wat een symptoom is van magnesium tekort dus ben toen op proef extra magnesium gaan bijvoeren en daar doet hij het beter op.

Slmt9

Berichten: 4854
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 14:46

Aha vandaar.