Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maralyn

Berichten: 10424
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 08:49

Tessebes schreef:
maralyn schreef:
Lexa is er ook nog :D


De Amino wordt hier niet gegeten. Ruikt ook heel sterk.


Micro mineral is er ook.
Eigenlijk hebben ze best veel soorten.

Ymediem
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:43

Is er iemand die ervaring heeft met Puur Vitaminen en mineralen / Vita-min en phytonics multivit paard?
Zijn deze net zo goed als de brokjes die hier genoemd worden?
Dat het poeder is maakt niet uit

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 18:30

Wat is het verschil, in bv de opname van vitaminen, tussen marstall force en vitalbix dc? Paard lust beide dus weet niet welke de beste is haha. Zit wel aardig prijsverschil in

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 20:49

Vitalbix heeft organisch gebonden mineralen, Marstall niet volgens mij. Of je dat wel of niet wil zijn de meningen over verdeeld. Verder is het meer de aanwezige waardes die aan moeten sluiten op het rantsoen van je paard, de opname verschilt niet zoveel op het organisch gebonden stuk na

Muze
Berichten: 5288
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 20:50

Vitalbix organisch ja?

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 21:38

Selenium in ieder geval wel

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 13:00

Ik ben me ook aan het verdiepen in vitamine brokjes voor mijn pars. Straks krijgt hij onbeperkt ruwvoer dus dan vind ik veel brok niet nodig. Ik vind de Equilin erg interessant, stalgenoot is er ook erg over te spreken maar vind deze wel behoorlijk prijzig. Heb eerder de marstall gevoerd, prima brok, merkte niks aan mijn paard.
Hier meer tevreden bokkers over Equilin die het al een langere tijd geven?

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 13:51

Ik geef Equilin aan mijn merries, die doen het er prima op! Van de vitalbix gingen ze mest eten enz, nu niet meer.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 14:01

Equilin is een heel mooi product, echter mijn kieskeurige eter moest het niet. Daarbij inderdaad vrij prijzig, dus hier koop ik het niet meer.

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 14:08

darkadia schreef:
Equilin is een heel mooi product, echter mijn kieskeurige eter moest het niet. Daarbij inderdaad vrij prijzig, dus hier koop ik het niet meer.

Wat voer je nu?

Ipsilonka: waar bestel jij het? Online is het meestal uitverkocht. Of in ieder geval, steeds als ik kijk.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 14:22

Als je paard niks "extra" nodig heeft, dan vind ik de balancer van Je paard gezond en fit wel een mooi product. Kosten zijn rond de 65-70 cent per dag. Ik voer de pro plus met extra aminozuren, die is wel prijzig, rond de 1,20 per dag. Maar ze doet het er goed op. Ik heb nog een uitstapje naar lexa amino gemaakt, maar dat at ze niet meer. Ik heb nog een halve emmer voor de liefhebber.

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 14:27

Ik bestel gewoon op de website, nog niet mee gemaakt dat het er niet was. Maar koop wel meteen 5 of 6 zakken tegelijk zodat ik voorlopig weer klaar ben :D

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 22:35

Ik voer ook al een tijdje equilin. Vind het echter wel vrij aan de prijs, ook omdat ik er wel nog olie vit e en lucerne bij moet voeren voor volwaardig voer in de sport. Ben daarom toch aan het rondkijken, maar kan weinig vinden wat graan arm is en wel compleet qua voer. Vitalbix lees ik toch wel wisselende verhalen over.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 22:56

Ik heb ook tijd equilin gegeven. Maar vind Ind prijzig, geef nu pavo vital en tot nu toe merk ik geen verschil met equilin en andere vitamine korrels.

Mijn jonky wil ik Vitalbix breed en grow geven. Volgens Vitalbix hoef ik maar 600 gram te geven en zou dat voldoende moeten zijn. Maar ik heb neiging om pavo vital bij te geven.

Mn oudere Haf krijg nu halve kilo 18plus van pavo. En 75 gram pavo vital.

75 gram is war hij ook nodig zou hebben zonder krachtvoer. Maar hij is ouder en heeft meer vitamine nodig

Slmt9

Berichten: 4813
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 23:09

Jade schreef:
Ik voer ook al een tijdje equilin. Vind het echter wel vrij aan de prijs, ook omdat ik er wel nog olie vit e en lucerne bij moet voeren voor volwaardig voer in de sport. Ben daarom toch aan het rondkijken, maar kan weinig vinden wat graan arm is en wel compleet qua voer. Vitalbix lees ik toch wel wisselende verhalen over.


https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... -3kg-18kg/

Horseloverl
Berichten: 2224
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 23:11

Vitalbix ga ik ook mee stoppen. Heb ze pas alle 3 overgezet op het voedingsadvies en ze eten alle 3 zand sinds dien

xLiez

Berichten: 1895
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 23:46

Ik heb vandaag de metazoa superfit broxxx timothee besteld. Ben benieuwd! Mijn koudbloed moet het liefst graan- en lucernevrij gevoerd worden.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 23:50


Maartje_M

Berichten: 9388
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 08:16

Die van mij krijgen nu ook vs200 en heb er nog niks geks mee gezien. Ze lijken allemaal voldoende te hebben aan wat ze krijgen. Alleen mijn ruin eet het niet :+ maar met wat lijnzaadolie wel dus dan maar zo

Slmt9

Berichten: 4813
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 10:06

Jade schreef:
Slmt9 schreef:

Dank voor de tip! Heb je hier zelf ervaring mee?


Ja, ik geef het nu bijna een jaar. In de lente en zomer 50gr, in de herfst en winter 100gr. Mijn paard kan niet tegen lucerne en de hoge selenium, vitamine e en zink spreken mij aan omdat mijn paard niet op gras komt en inmiddels alweer 18 is.
Ik vind het op papier de beste vitaminebrok en mijn paard doet het er erg goed op.
Hij glanst mooi en heeft er vooral na een periode licht HB echt baat bij gehad.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 10:20

Ik heb 2 vragen, waarop iemand hopelijk wat meer uitleg kan geven. Ik probeer mijn paard zo meer dan voldoende ruwvoer te geven, en dit aan te vullen met een beetje krachtvoer (omdat hij toch meestal 4/ week arbeid verricht)

1) Wat is jullie kijk op luzerne(mix)? Ik dacht tot ik een aantal reacties las in een topic, dat luzerne heel goed was om te mengen onder het krachtvoer (betere opname voedingsstoffen, trager eten...).

2)Ik voer s'morgens en s'avonds: +-600 gr Aveve light mix zero + dezelfde kleine voederschem luzerne(mix) en een schep bietenpulp (enkel omdat hij het lekker vind, ik weet dat het verder geen toegevoegde waarde heeft). Daarnaast zit er een schepje fenegriek, wat lijnzaad en meestal ook wat mais/lijnzaad olie door het voer. Haalt mijn paard hieruit voldoende vitaminen, of is het raadzaam om nog een extra suplement bij te geven?

Dit is de samenstelling van de luzerne die ik geef: Timothee 40 % Luzerne 30 % Appelpulp 11 % Esparcette 10 % Zonnebloemolie 5 % Wortelvlokken 2 % Lupinevlokken 2 %
Luzerne, Tarwezemelgrint, Haverdoppen, Tarwevoer, Vlaskaf, Timotheegras, Suikerrietmelasse,
Dit is de samenstelling van zijn krachtvoer: Gedroogde cichoreipulp, Lijnzaadschilfers, Calciumcarbonaat, Getoaste sojabonen (1), Ruwe lijnzaadolie, Maïskiemschroot, Natriumchloride. (Suiker+zetmeel van 12,50% in totaal)

Alvast heek erg bedankt!

Horseloverl
Berichten: 2224
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 10:36

nanoukkie schreef:
Ik heb 2 vragen, waarop iemand hopelijk wat meer uitleg kan geven. Ik probeer mijn paard zo meer dan voldoende ruwvoer te geven, en dit aan te vullen met een beetje krachtvoer (omdat hij toch meestal 4/ week arbeid verricht)

1) Wat is jullie kijk op luzerne(mix)? Ik dacht tot ik een aantal reacties las in een topic, dat luzerne heel goed was om te mengen onder het krachtvoer (betere opname voedingsstoffen, trager eten...).

2)Ik voer s'morgens en s'avonds: +-600 gr Aveve light mix zero + dezelfde kleine voederschem luzerne(mix) en een schep bietenpulp (enkel omdat hij het lekker vind, ik weet dat het verder geen toegevoegde waarde heeft). Daarnaast zit er een schepje fenegriek, wat lijnzaad en meestal ook wat mais/lijnzaad olie door het voer. Haalt mijn paard hieruit voldoende vitaminen, of is het raadzaam om nog een extra suplement bij te geven?

Dit is de samenstelling van de luzerne die ik geef: Timothee 40 % Luzerne 30 % Appelpulp 11 % Esparcette 10 % Zonnebloemolie 5 % Wortelvlokken 2 % Lupinevlokken 2 %
Luzerne, Tarwezemelgrint, Haverdoppen, Tarwevoer, Vlaskaf, Timotheegras, Suikerrietmelasse,
Dit is de samenstelling van zijn krachtvoer: Gedroogde cichoreipulp, Lijnzaadschilfers, Calciumcarbonaat, Getoaste sojabonen (1), Ruwe lijnzaadolie, Maïskiemschroot, Natriumchloride. (Suiker+zetmeel van 12,50% in totaal)

Alvast heek erg bedankt!


Ik zou vitaminebrokje bijvoeren. Je moet per 100 kilo leven gewicht 5-700 gram geven van het voer. Dit is de aanbevolen hoeveelheid bij lichte arbeid waaruit ze de complete vitamine en mineralen behoefte moeten halen. Dus met 600 gram is dat te weinig om hm volledig in zijn behoefte te voorzien

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 10:46

Ik zou inderdaad ook een vitaminebrok bijgeven of de brok zelfs helemaal vervangen. Luzerne zorgt er voor dat je paard beter kauwt. Wel heeft het een scheve calcium fosfor verhouding die gecorrigeerd moet worden als je er veel van geeft en het concurreert dan ook met magnesium, en niet alle paarden doen het goed op luzerne, maar als jouw paard er geen last van heeft is het geen probleem. Ik zou zelf wel kijken naar een schonere luzerne, waar niet zoveel andere ingrediënten in zitten

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 10:53

Hij heeft er inderdaad geen last van, voor zover ik weet. Welke vitamiebrok raden jullie aan, en wat bedoel je met volledig vervangen?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 11:03

Ik twijfel heel erg of ik Vitalbix breed & grow zou geven. Volgens Vitalbix zou hij 500-600 gram moeten krijgen en daar genoeg aan hebben.

Of zou ik equilin grow met wat lucerne/grasbrok als aanvulling geven,