Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 12:15

Vitalbix zou dus op 375 gram uitkomen.
Als ik bokker
Mizora aanhoud die t uitgebreid onderzocht heeft.
Bij jpgef ken ik die aanbeveling niet, dus als je meeleest
Mizora?

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 12:17

Ik ga hem er echt binnenkort inzetten. Ik heb nu al zo vaak de vraag gekregen over jpgef. Maar ik moet nu weg, dus ga straks proberen te kijken.

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 12:20

Jaaaaa top. Ik heb vitalbix gevoerd voor mijn vorige pony ( die werd er opgeblazen van).
Maar vind de waardes netjes maar van jpgef ook...

Horsie84
Berichten: 551
Geregistreerd: 11-11-16

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 12:39

Mijn vraag was nav essisilly maar die had ook gemiddelde waarde ruwvoer meegenomen...zeg ik dat goed essisilly?

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 14:47

Horsie84 schreef:
Mijn vraag was nav essisilly maar die had ook gemiddelde waarde ruwvoer meegenomen...zeg ik dat goed essisilly?


Klopt ja. Ik zal vanavond thuis even het briefje erbij pakken

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 18:27

Ik kreeg Vitalbix voorgeschreven door een voedingsdeskundige maar wij gaan toch weer terug naar Je Paard Gezond en Fit Balancer. Doordat je van Vitalbix meer moet voeren voer je ook meer luzerne en dat lijkt hier toch in verband te staan met een dikkere koker. Bovendien werd hij toen we Vitalbix gingen voeren extreem neurotisch en gestresst, zelfs zo erg dat er niet meer te trainen viel en hij na vier weken compleet scheef was omdat hij alleen nog maar met holle rug liep. Dus dan maar weer terug naar JPG&F.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 18:28

Dat zijn wel erg heftige gevolgen van een verkeerd brokje...

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 18:33

Naast Vitalbix kreeg hij nog meer vitamines voorgeschreven, maar niets wat zo'n heftige reactie zou moeten kunnen veroorzaken. Het was een grote bom waardoor wandelen al meteen afgeschreven was maar zelfs grondwerk in de bak kon niet meer omdat hij alleen maar stond te stuiteren en obsessief rond moest kijken naar waar de andere paarden waren. Heel apart.

Horsie84
Berichten: 551
Geregistreerd: 11-11-16

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 07:20

Dat is wel een hele heftige reactie zeg.

Hoe bepalen jullie het gewicht van je trouwe viervoeters?
Ik heb dit gevonden op voervergelijk
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... -ponypaard

Daar staat al een globaal schema van ras en schofthoogte. Gebruiken jullie daarnaast ook nog de formule en meetlint om dan het gewicht te bepalen?

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 09:05

Ik moet zeggen dat ik het meetlint nooit zo hoog had zitten, maar kreeg hem nu bij de nieuwe Pavo Vital en toevallig was mijn mini net in de kliniek op de weegschaal geweest en woog daar 107 kilo. Hij staat nu met een beren wintervacht en ik kwam met het meetlint op 110/111 uit wat dus best zou kloppen als ik er 2cm en dus 2 kilo vanaf haal voor de dikke vacht :)

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:08

We hadden een weegschaal die langskwam op stal en toen zijn alle paarden in een keer gewogen. Vervolgens zijn een paar paarden/pony's nog nagemeten met een weeglint en die liet toch wel flink wat afwijkingen zien ten opzichte van het echte gewicht.

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:52

Ik had laatst een weeg lint gekocht om eens te testen, maar het woord 'pony' even gemist. Kreeg dus maar de helft van de bolle buik van m'n appaloosa in het lint gepropt :')

Bij m'n mini gaf het lint ook iets van 124 kilo aan, maar die haalt de 100 kilo niet eens.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 20:50

Bij mij klopte bij mijn mini die van de pavo vital wel. Alleen hoe het voor de rest van mijn paarden zit weet ik niet want die heb ik nooit gewogen. Mijn hengstje van 95cm past op de honden weegschaal van de kliniek dus als ik daar ben met een paardje vraag ik voortaan gewoon even of ze op de weegschaal mogen :P

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:35

Schat ik mijn shet nu te zwaar in
Geef hem voor 250 kilo jpgef
Is 95 cm wel een dikkertje
Afbeelding

Daar achter staat Fizz die is iets kleiner maar ook een veel smallere shet
Even geen duidelijker foto van ze.

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 10:45

Tinkersjakie, mijn shet van 106 met een normaal tot slank postuur (voor een shet) weegt rond de 220 kilo.

Iets anders. Onze paarden eten veel meer hooi dan nodig, op basis van hun gewicht. We hebben ca 1450 kilo paard en ze eten per dag (24 uur) ongeveer 50 kilo hooi op. Veel meer dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. De paarden zijn in prima conditie en niet dik. Als ik met het cvb-tabellenboek de hoeveelheid vitaminen, mineralen en andere belangrijke stoffen bereken, dan zouden ze in theorie genoeg binnenkrijgen via hun ruwvoer. Dit omdat ze zo veel kilo's ruwvoer eten.
Wij hebben geen analyse laten maken van het ruwvoer. Zelfs als ik reken met 'zeer arm hooi' dan krijgen ze in theorie nog voldoende binnen. Nu voeren wij wel een mineralenbrok bij. Hierdoor zijn we ze op papier aan het overdoseren.

Zijn er meer mensen die hier 'last' van hebben? Volgens de theorie halen paarden niet genoeg uit enkel ruwvoer. Reken ik de theorie om naar onze praktijk, dan zouden ze wel genoeg moeten hebben.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 11:01

Als ik kijk naar gemiddeld hooi, dan kom je uit op zo'n 17kg hooi per 500kg paard. En dan inderdaad een overdosis energie en eiwit (maar eiwit geeft niet en energie kan je zien) en ook ruim dubbel zoveel als minimaal aanbevolen calcium, fosfor, magnesium en jodium. Net als kalium, ijzer, mangaan en cobalt, die al bij 5kg hooi per 500kg paard voldoende zijn. Maar selenium en koper zijn nog steeds echt te laag en ook zink zit net iets onder de minimale behoefte. Ook vitamine A en E zijn alsnog te laag, hoewel over de hoeveelheid vit. A in ruwvoer nog geen consensus is (ik houd dus de laagste waarde aan) en vitamine E wel tegen het minimum aanschuurt, maar het optimum zit 3x zo hoog. Eigenlijk gewoon de standaard tekorten.

Weeg je de 50kg? Want mijn ervaring is dat er maar heel weinig baaltjes hooi werkelijk de 25kg halen. Ze zitten meestal tussen de 15 en 20kg.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 12:16

Afbeelding

Mijn hengst van 95cm. Denk dat hij daar nog wel iets minder woog dus ga uit van 100 kilo. Kan bijna niet geloven dat een set die 10cm groter is en slank gebouwd zou zijn meer als het dubbele zou wegen :P magoed voor mijn mini zijn het vooral benen wat hij heeft.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 13:01

Mijn pony's die ik op de weegschaal gehad heb en met het lint gewogen heb zat geen 5 kilo tussen.
Mijn ene merrie van 100cm was de laatste keer met wegen 240 kilo, toen wat mollig omdat ze even stil stond. Nu gewoon vet en volgens het lint ong 260 kg.
Mijn ruin was op een paar 100 gram na net geen 200 kg op de weegschaal en 200 op het lint.

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 14:22

Ik heb de mijne met lint gewogen, maar op de weegschaal bleek hij 25 kilo zwaarder.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 19:02

Onze shet, ouderwets type van 95 cm, woog op de weegschaal 160kg. Dat was wel in redelijke conditie, dus geen overgewicht.

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 09:25

Mizora, bedankt voor je antwoord. Ik zal mijn excel er nog eens bij pakken straks en mijn referentiewaardes controleren. Wellicht zitten die te laag en lijkt jet alsof enkel heel veel kilo's hooi genoeg moet zijn.
Overigens voeren we al wel altijd een vitaminebrok bij. We wegen echt al het hooi met een digitale weegschaal. Ieder hooinet dat we voeren en ieder hooinet dat nog enigszins vol retour komt de volgende dag :o .

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 09:39

Hier sinds gister gestart met de vitamine brom van Marstall. Wanneer begonnen jullie te merken dat je paard het beter ging doen met vitamine brok ?

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:38

Voor de geïnteresseerden; Lexa heeft vanaf heden een vitaminebrok die melasse en graan vrij is. De natuur mineraal plus. :)

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:54

Kitty_ schreef:
Voor de geïnteresseerden; Lexa heeft vanaf heden een vitaminebrok die melasse en graan vrij is. De natuur mineraal plus. :)


Wat is de ewpa, vrep, RE, RV, Rcel, Ras, Zetmeel en Suikergehalte? Dan vul ik hem helemaal aan in mijn tabel.

Voor de andere mensen: ik ben nu JPGEF in mijn schema aan het invoeren. Waarmee willen jullie hem vergeleken zien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 12:28

Handig, zo'n tabel! *\o/*
Ik ben sowieso wel benieuwd naar het gehalte ijzer in JPG&F, die staat namelijk niet op hun website.

Ik ben zelf wel benieuwd naar de vergelijking met Pure Balance, vooral ook omdat je daar nog niet zoveel over hoort.
edit: hier is een linkje naar de tabel van Pure Balance: https://www.thepurefeedcompany.com/thin ... re-balance
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-12-17 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt