Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:16

maralyn schreef:
Maar na 20 jaar zou ik m echt niet meer eten hoor!!!

Nee ik ook niet, maar het ging erom dat door gebrek aan vocht geen zichtbare afbraak had plaatsgevonden. Niet dat het nog eetbaar was. Daar had ik ook mijn vraagtekens bij gehad...

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:35

nessinator schreef:
Skippy01 schreef:

Ja precies! Dus vanuit die logica is een kortere houdbaarheid niet zo gek voor een 'schoon' voer :j

Die Happy Meal bleek 'goed' te zijn gebleven omdat ze bij McDonalds erg goed zijn in vocht uit hun producten halen. Zonder vocht kunnen schimmels en bacteriën niet groeien. Daarom bleef de burger er hetzelfde uitzien, niet omdat ze er 'van alles' in getopt hadden.

Daarnaast is houdbaarheid een garantie dat de kwaliteit van een product tot die datum gegarandeerd goed is, iets dat verplicht is in de EU, zelfs voor dingen die niet over datum kunnen (zoals zout). Na de houdbaarheidsdatum (de tht, niet de tgt), zijn veel producten nog prima te gebruiken, maar misschien minder lekker of wat droger.


Wist ik ook niet. Kan het wel waarderen als er tussen zwart en wit nog grijs zit. Mooie inzichten.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:40

Dat de McDonald's dat op die manier doet, wist ik niet overigens.
Maar genoeg producten waar (al dan niet synthetische) anti-oxidanten en toevoegingen in zitten om een product een langere levensduur te geven.

Een hoop kan ook zonder toevoegingen: ruwe granen (met het kaf er nog aan) blijven ook veel langer goed dan geplette granen voor zover ik weet bijv. En dan doet opslag ook nog veel: koel en droog in een afgesloten container of dichte verpakking is niet voor niets het advies natuurlijk bij nagenoeg alle producten die niet in de koelkast of vriezer horen.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 12:18

Skippy01 schreef:
Dat de McDonald's dat op die manier doet, wist ik niet overigens.
Maar genoeg producten waar (al dan niet synthetische) anti-oxidanten en toevoegingen in zitten om een product een langere levensduur te geven.

Een hoop kan ook zonder toevoegingen: ruwe granen (met het kaf er nog aan) blijven ook veel langer goed dan geplette granen voor zover ik weet bijv. En dan doet opslag ook nog veel: koel en droog in een afgesloten container of dichte verpakking is niet voor niets het advies natuurlijk bij nagenoeg alle producten die niet in de koelkast of vriezer horen.


Ja, en vergeet de manier van persen niet. Het gaat niet alleen om de ingrediënten en opslag, maar ook hoe het brokje geproduceerd wordt. Bv onder welke temperatuur en manier van persen.

Duncan1978
Berichten: 15
Geregistreerd: 03-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 13:57

Liquihorse zie ik hier niet voorbij komen. Ik ben er toch wel erg fan van

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 15:58

Weet iemand of het schadelijk is om je paard pre- en probiotica te geven ook al heeft je paard het niet echt nodig?
Dat zit namelijk in de Pure Feed balance.....

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 16:03

Of het schadelijk is weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat je het daarom niet elke dag wil geven.
Misschien elke 8 weken afwisselen met een andere vitaminebrok? Of een stopweek?

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 17:46

IngridM schreef:
Weet iemand of het schadelijk is om je paard pre- en probiotica te geven ook al heeft je paard het niet echt nodig?
Dat zit namelijk in de Pure Feed balance.....


Of het echt schadelijk is weet ik niet, maar in principe zijn die bedoeld om de darm balans te herstellen. Ik weet niet in hoeverre het lijf dat na langere tijd voeren zelf nog in stand gaat houden zeg maar. Bacteriën in de darm zouden bij goed voer daarna in balans moeten blijven toch?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 23:08

Ja ik zie de meerwaarde ook niet zo in zoiets in een vitamine brok te stoppen. Maar ja als je paard het nodig heeft is het net weer handig

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 07:41

IngridM schreef:
Ja ik zie de meerwaarde ook niet zo in zoiets in een vitamine brok te stoppen. Maar ja als je paard het nodig heeft is het net weer handig


Ik zie dat wel, maar misschien niet voor de 'generieke populatie'. Zie er wél meerwaarde in bij paardenopvang organisaties bijv. Die krijgen vaak hele magere paarden binnen, daar wil je niet teveel voer in duwen, maar vaak is de darmwerking wel om zeep en dán is het heel handig. Maar dat is echt een niche.
Mijn merrie heeft ook met periodes minder goede mest (vroeg voorjaar en najaar meestal, als het gras wel enorm groeit, maar ook enorm nat is), maar die krijgt dan bijv Gastro+, wat zich specifiek richt op paarden met maag en darm problemen. De gemiddelde vitaminekorrel richt zich daar natuurlijk niet op, en dan zou ik ook die pre- en probiotica niet zo nodig vinden...

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 07:57

Nou mijn paard vond metazoa heerlijk, voor een week en nu moet ze het niet meer -O-.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 08:00

Sintara schreef:
Nou mijn paard vond metazoa heerlijk, voor een week en nu moet ze het niet meer -O-.


Wat vervelend! Ook niet als je er een handje ruwvoer door mengt?

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 08:04

Nee. Ze plukt dan eerst het ruwvoer eruit, legt het naast haar bak en dan smijt ze d'r bak om. En eet het ruwvoer van de grond..

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 08:11

Ow jee, dan wordt het toch iets anders zoeken. Zonde! (Je zou nog kunnen proberen het door een beetje slobber te mengen, dan kan ze het er niet uit gooien, maar in het ergste geval eet ze natuurlijk ook de slobber niet op...)

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 11:47

Ja dat doe ik nu, ik maak een soort slobbertje van haar red fibre mix en een handje bodybuilder, vitamines erbij in een diepe emmer en dan hou ik het vast tot ze het op heeft :roll:.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 16:47

Ik ga nu de pavo vital eens proberen.
Samen met enkele handjes vitalbix muesli voor de lekker.
Ben benieuwd.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 20:24

Die van mij is gestopt met het eten van Lexa Amino, als iemand het wil proberen...
Ik ben weer terug bij jpgef pro plus.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 20:37

Waar woon je? Ruilen tegen een bijna volle emmer metazoa?

Zinzi_jewel

Berichten: 8809
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 20:57

Heb nog aantal kg Oerbalans staan .
Wordt hier niet gegeten
Mag voor mooi prijsje weg

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:19

Tessebes schreef:
Die van mij is gestopt met het eten van Lexa Amino, als iemand het wil proberen...
Ik ben weer terug bij jpgef pro plus.


Probeer anders eens de Lexa Top Mineraal.

Die van ons vonden de Amino ook niet lekker (had gelukkig een proefzakje gekregen) en deze rook ook een stuk minder smakelijk dan de Top.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 13:34

Drico schreef:
Tessebes schreef:
Die van mij is gestopt met het eten van Lexa Amino, als iemand het wil proberen...
Ik ben weer terug bij jpgef pro plus.


Probeer anders eens de Lexa Top Mineraal.

Die van ons vonden de Amino ook niet lekker (had gelukkig een proefzakje gekregen) en deze rook ook een stuk minder smakelijk dan de Top.


Ik geef het juist voor de aminozuren. Maar bedankt voor de tip.

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 20:15

Goh na aanleiding van een bericht in dit topic eens gaan kijken naar Marstall Force voor de dagelijkse vitamines/mineralen. Een product waar dagelijks maar erg weinig van gegeven hoeft te worden en de prijs is vergeleken met veel andere balancers een stuk lager.

Mijn paard is een makkelijke eter en het belangrijkste vind ik dat hij alle aanbevolen dagelijkse hoeveelheden krijgt. Hij is verder reuze gezond, ziet er goed uit, voelt zich goed en we lopen nergens tegenaan op voeding technisch gebied. Krijgt onbeperkt (onverpakt) hooi en dagelijks enkele uren op de wei. Zomer 24/7 buiten, winter nachten op stal. Paardlief is nergens gevoelig voor qua jeuk en andere reacties op eten en omgevingsfactoren.

Door de prijs "voelt" Marstall Force voor mij niet goed. Maar is dit ook zo?

Ik lees er vrij veel goede dingen over, ook enkele punten over ijzer en paarden die een doffe vacht zouden krijgen (wat kan de oorzaak van de doffe vacht zijn?).

Zitten hier nog haken en ogen aan of is dit echt een prima product om aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheden te komen naast onbeperkt ruwvoer en enkele uren gras?

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 20:25

Over zo goed als alle balancers valt wel iets negatiefs te zeggen, daar is Marstall Force geen uitzondering op - inderdaad relatief veel ijzer en sommige paarden reageren er minder goed op - maar in essentie is het volgens mij een prima vitaminebrok, ook voor die prijs. Uiteindelijk blijft het toch zo dat het ene paard het beter doet op de ene vitaminebrok en het andere paard doet het beter op de andere. Daarin zou je toch dingen uit moeten proberen om te kijken wat goed werkt voor jouw paard (en eventueel afwisselen)

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 21:58

Precies wat Nienke zegt. Wat bij het ene paard wel werkt, hoeft bij de ander niet te werken en andersom. Het is een kwestie van testen. Vanwege de prijs ben ik destijds ook met Marstall begonnen, voor ons werkte het helaas niet.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 01:16

Er zijn ook genoeg mensen die bijv Red Cell bijvoeren, dus graag wat extra ijzer geven. Het is per paard verschillend.

Ik heb jaren Force gegeven en nooit echt problemen gehad daardoor zover we weten.