Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:59

Nee, maar wanneer ik mijn dieet goed in balans heb voel ik me wel flink beter. Ik bepaald echter zelf wat ik eet en daardoor kunnen behoeften voor ongezonde/ongeschikte dingen op bepaalde momenten overheersen door een gebrek aan zelfbeheersing. Op het moment dat dit is gebeurd, voel ik me daarna minder goed (door de voeding en het weten dat ik dat zelf veroorzaakt heb), waardoor ik nog weer gevoeliger ben voor deze momenten van verlies aan zelfbeheersing.

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 14:10

Dat is sowieso een goed punt, maar een praktisch probleem bij het idee dat mensen ook maar gewoon wat eten dus dat je paarden ook gewoon wat voor kunt schotelen is dat mensen weliswaar vaak slecht eten maar ook extreem gevarieerd. Dus vanavond spaghetti bolognese, morgen pizza, overmorgen een maaltijdsalade en de dag daarna brood met een reep chocolade en om het goed te maken een multivitaminepil. :7
De mens word een beetje gered doordat er zoveel variatie in zit. Wil je dat bij lossere voerbeleid ook naar paarden kopieren, dan heb je dus 10 verschillende zakken voer nodig die geen van allen perfect zijn (en sommigen zelfs alleen maar voor de lekker) maar die met elkaar de voedingsbehoefte wel zo'n beetje afdekken. Dat gebeurt in praktijk eigenlijk niet. Mensen die redeneren 'ik let ook niet op wat ik eet dus doe ik dat bij mijn paard ook niet, ik leef ook gewoon nog steeds' kopen 1 zak voer waar ze niet over nadenken en schotelen dat een maand lang elke dag aan hun paard voor. Dan loop je dus het risico dat je paard een maand lang elke dag friet met frikandel eet. Als je voor het systeem van 1 zak voer voor een maand wilt gaan, dan zul je dus wel even uit moeten zoeken of die zak ook echt alle voedingsbehoeftes ongeveer dekt om te voorkomen dat er tekorten of overschotten zijn.

Imperfect voer is dus helemaal niet erg, als je het maar intensief afwisselt met andere soorten voer die op andere punten imperfect zijn. Wil je per paard elke dag hetzelfde voer geven, dan moet je er wat serieuzer naar kijken.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 14:16

Daarop inhakend had ik contact met iemand die om deze reden elke keer een andere vitamine brok gaf en ik vind de theorie hierachter helemaal zo gek nog niet. De ene brok zit te weinig van dit in een in de ander zit teveel van dat.....

Maar ik lees altijd dat je paard toch wel een aantal maanden hetzelfde voer moet krijgen om het goed op te nemen/eraan te wennen.
Hóe zit dat dan?

Ik heb hier ook wel eens aangekaart dat ik door de bomen het bos niet meer zie en op goed geluk de VS200 voer

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 14:24

Tuurlijk voel ke je beter als je gezond en afwisselend eet.
Doe ik ook. Groente fruit, volkoren.
Maar soms vind al het over analyseren hier op bokt wat.... té.
Ik hecht zelf ook belang aan goed voer voor paarden, dus ik kijk zelf ook wel wat ik “ erin stop”.
Weinig suikers, liever geen melasse, enzovoorts...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:15

Anoniem schreef:
Tuurlijk voel ke je beter als je gezond en afwisselend eet.
Doe ik ook. Groente fruit, volkoren.
Maar soms vind al het over analyseren hier op bokt wat.... té.
Ik hecht zelf ook belang aan goed voer voor paarden, dus ik kijk zelf ook wel wat ik “ erin stop”.
Weinig suikers, liever geen melasse, enzovoorts...


Dat gemiep over suikers en granen vind ik nou weer een geval van overanalyseren. Van die mensen die piepen over die paar milligram suiker of wat graan in hun mineralenbrokje. En intussen zich er blijkbaar totaal niet van bewust zijn dat de hoeveelheid in dat brokje maar een fractie is van de hoeveelheid die een paard aan zetmeel en suiker binnenkrijgt via hooi of gras. 8)7

Je gaat toch zelf ook niet krampachtig op zoek naar vitaminenpillen zonder zetmeel en suiker als je daarnaast gewoon boterhammen met jam, pasta en aardappels eet? :+

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 18:58

Ik heb zelf een hele tijd op mijn voeding gelet en ook zonder suiker/zetmeel. (Koolhydraatarm) en moet zeggen toen voelde ik mij veel beter dan nu ik weer door druk druk verkeerd ben gaan eten.
Hiervoor had ik energie voor 10, viel af en voelde me echt goed.
Nu weer suikers enz en voel me minder energie en vooral na het eten.
Dus ja ik let er normaal zelf ook wel op.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 21:33

Suikers kunnen wel degelijk het verschil maken, dus het is absoluut de moeite om daar wel naar te kijken. Als je paard al een bepaalde hoeveelheid met hooi en of gras binnen krijgt, moet je niet nog eens suiker daar bovenop voeren.

Het gaat ook niet om alleen WAT je voert, maar ook HOE je dat voert. Je zou alles in een brokje of slobbertje kunnen persen, maar vezels bijv zijn juist heel belangrijk, dus kijk je naar hoe je iets aanbiedt.
Begin daarom met goed en genoeg hooi en of gras. Een gezonde darmflora verbeterd de opname. Voor goed werkende darmen is veel beweging nodig.

Het is daarom zo zonde dat mensen handenvol geld uitgeven aan dure voeren en supplementen om de problemen die ze min of meer zelf veroorzaken te compenseren. Dat is de hele dag in bed liggen met chocola en chips en dan een multi vitamine pil nemen.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 21:43

Hier inmiddels dus verschillende zakken staan en ik moet zeggen dat het erg goed bevalt. Ik kan nu per dag de voeding aanpassen aan de training. Het is altijd lastig te zeggen wanneer iets door het voer komt, maar mijn pony's zitten de laatste weken erg goed in hun vel. Mijn rijpony heeft veel energie en het jonkie begint breed te worden, terwijl dat heel lang een sprietje is geweest.

Ook ik ben gaan letten op de manier van voeren door vezels toe te voegen aan de zelf samengestelde maaltijd. Er wordt nu aandachtig en op het gemakje gekauwd in plaats van geschrokt, een hele verbetering. :)

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 21:48

Wuis schreef:
Er zijn zeker geen proefzakjes van Marstall he? Vind het nogal een risico om zo’n grote hoeveelheid in één keer te kopen met het risico dat het niet wordt gegeten.


Wil hier nog even op terug komen haha. Maar meestal is het met de Marstall dat ze het voor een paar maanden eten en daarna niet meer. Mijn paard is ook een zeikerd, at het eerst wel maar opeens na paar maanden liet hij het staan.

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4163
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 21:58

Die van mij vind Marstall ook niet te knagen helaas... Als ik het meng met wat muesli of zo dan gaat het uiteindelijk wel op, maar niet van harte.. Puur de korrels raakt hij niet eens aan, geen blik/snuif waardig. :')

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 22:13

Die van mij liet zelfs gemengd met muesli nog alles staan :=

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 22:27

Ik krijg de marstall erin met half schepje smakelijke musli..minder musli is niet eten! En mijn merrie is echt een zeikerd met eten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 22:28

superpony schreef:
Suikers kunnen wel degelijk het verschil maken, dus het is absoluut de moeite om daar wel naar te kijken. Als je paard al een bepaalde hoeveelheid met hooi en of gras binnen krijgt, moet je niet nog eens suiker daar bovenop voeren.


Nou, effe rekenen dan:
In Pavo Vital zit 11% suiker. Dat vinden mensen soms veel. In normaal hooi zit gemiddeld ongeveer hetzelfde percentage suiker, al kan het afhankelijk van de kwaliteit flink flucueren. Stel: je voert 100 gram vital. In 100 gram hooi zit gemiddeld evenveel suiker als in 100 gram vital. Hoeveel is dat nou, 100 gram hooi? Een handje... Meer niet. Op de hoeveelheden hooi die je normaal gesproken per dag voert, is een handje haast niks.

Dus zolang je nooit een goede analyse hebt laten maken van je hooi én je je hooi nooit op de 100 gram nauwkeurig afweegt, is het dus volslagen lariekoek om te gaan lopen miepen over een prutbeetje suiker in een mineralenbrokje. Voor een paard dat op de wei staat is het al helemaal onzin.

Het is zoiets als een lekker stuk mokkataart eten en dan opeens wel in paniek raken als er geen zoetjes meer zijn voor in de koffie.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 01:06

Dat is een voorbeeld. Maar voor veel paarden is het belangrijk en moet je wel rekenen. Dan kan elk beetje suiker een trigger zijn. Daarbij is toegevoegde suiker ook weer anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 07:51

superpony schreef:
Dat is een voorbeeld. Maar voor veel paarden is het belangrijk en moet je wel rekenen. Dan kan elk beetje suiker een trigger zijn. Daarbij is toegevoegde suiker ook weer anders.


Als je een paard hebt met insulineresistentie is komt het inderdaad op de gram aan. Maar dan moet je dus in de eerste plaats je hooi laten analyseren en afwegen. Want daar kan je veruit het meeste verschil op maken.

Voor de rest is gedoe over suikers in mineralenbrokjes vooral een ding tussen de oren van eigenaren die niet kunnen rekenen.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 07:55

safina schreef:
Voor de rest is gedoe over suikers in mineralenbrokjes vooral een ding tussen de oren van eigenaren die niet kunnen rekenen.


Wat een vriendelijkheid op de vroege ochtend... Jammer van deze toon in dit topic! Het was net zo'n fijne plek hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 07:57

Wijslander schreef:
safina schreef:
Voor de rest is gedoe over suikers in mineralenbrokjes vooral een ding tussen de oren van eigenaren die niet kunnen rekenen.


Wat een vriendelijkheid op de vroege ochtend... Jammer van deze toon in dit topic! Het was net zo'n fijne plek hier.


Niets onvriendelijke aan bedoeld hoor. :)

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 08:07

Ik moet eerlijk zeggen, zeker niet onaardig bedoeld maar het gemiep over suikers is ver overtrokken! Tuurlijk een paard met ir ga je zeker geen extra suikers voeren maar over het algemeen kan een paardenlijf verdomd goed omgaan met suikers!.. een paard wat onbeperkt hooi/ voordroog krijgt dealt de hele dag met suikers!!

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 08:12

safina schreef:
Dat gemiep over suikers en granen

Van die mensen die piepen over


Niet onvriendelijk bedoeld? Een vriendelijk verzoek van een medebokker: zou je de toon van je berichten willen aanpassen, zodat het hier een fijne plek blijft? Bedankt alvast! :)

On topic: ruwvoeranalyse is in sommige gevallen zeker waardevol, maar met IR gaat het om het totaal en daar hoort ook het vitaminebrokje bij. Anders zou het zijn alsof je streng op dieet bent, maar wél elke dag een chocolaatje eet. Klopt ook niet.

Het belangrijkste blijft beweging, maar daar gaat het in dit topic niet over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 08:53

Wijslander schreef:
safina schreef:
Dat gemiep over suikers en granen

Van die mensen die piepen over


Niet onvriendelijk bedoeld? Een vriendelijk verzoek van een medebokker: zou je de toon van je berichten willen aanpassen, zodat het hier een fijne plek blijft? Bedankt alvast! :)


Oh ja, kan me voorstellen dat dat onvriendelijk overkomt. Sorry. Ik vind het wel echt oprecht gemiep om niks. Dat wil ik wel gewoon eerlijk kunnen zeggen als ik dat vind. :oo

Citaat:
On topic: ruwvoeranalyse is in sommige gevallen zeker waardevol, maar met IR gaat het om het totaal en daar hoort ook het vitaminebrokje bij. Anders zou het zijn alsof je streng op dieet bent, maar wél elke dag een chocolaatje eet. Klopt ook niet.


Het gaat inderdaad over het totaal. Maar als je geen idee hebt van het totaal, heeft het geen zin je druk te maken over een minor detail. Als ik de hele dag grote hoeveelheden suiker eet en ik weet niet exact hoeveel en ik verander er niets aan, moet ik me niet de illusie maken dat dat ene chocolaatjes bij de thee nog een wezenlijk verschil gaat maken.

Maar wie denkt dat wat suiker in een mineralenbrokje wel substantieel verschil maakt binnen een totaaldieet: ik ben heel nieuwsgierig naar een concreet rekenvoorbeeld waarin je dat dan onderbouwt.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 09:49

Zelf heb ik geen berekening, ik kijk naar mijn paarden en stem daar vooral de beweging en daarnaast het voer op af. En met zoveel keuze tegenwoordig is het niet meer nodig voor een suikerbom te gaan, dus dat is mooi meegenomen. Als je dat gemiep wilt blijven noemen, wens ik je veel succes. :D

Azmay

Berichten: 17992
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 09:53

In vitaminebrok vind ik de suiker en zetmeel niet zo belamgrijk.

Maar als ik gewone subli of pavo brokken ga geven schuren ze zich kapot nog voor ik aan de halve kilo per dag zit. Dus ja ik let er wel op dat het niet te veel word

Vitalbix werd hier goed gegeten, MF de eerste keer ook maar toen stond ze ook meteen met een verstopping en sindsdien moet ik het door de slobber doen want ze wil het anders niet. De andere eet het op zich wel gewoon al is ze niet super blij ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 10:26

Wijslander schreef:
Zelf heb ik geen berekening, ik kijk naar mijn paarden en stem daar vooral de beweging en daarnaast het voer op af. En met zoveel keuze tegenwoordig is het niet meer nodig voor een suikerbom te gaan, dus dat is mooi meegenomen. Als je dat gemiep wilt blijven noemen, wens ik je veel succes. :D


Opmerkelijk, een piepklein beetje mineralenbrok dat je voert, waarvan vervolgens ook nog maar een heel klein percentage uit suiker bestaat, een suikerbom noemen. En dan niet met een rekenvoorbeeld komen. ;)

Je hebt inderdaad keuze tegenwoordig en er is niks mis met een suikerarm mineralenbrokje. Maar ik zou het jammer vinden als mensen de indruk hebben dat ze iets substantieel veranderen in het dieet van hun paard door een suikerarm mineralenbrokje te verkiezen boven een mineralenbrokje waar net wat meer suikers inzitten. Het is allemaal marketing.
En voor die paarden waar het er wél nauw op aankomt qua suikers, hoop ik dat de eigenaren zich geen illusies maken met die kleine verschillen tussen mineralenbrokjes. Dat ze grondig uitzoeken wat nu echt substantieel bijdraagt aan suikers in het dieet van hun dier. Dat ze de moeite nemen om dat even door te rekenen. Of mooier nog: dat laten doen door iemand die er veel verstand van heeft.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 10:46

Ik hoef jou toch niks te bewijzen? Mijn bewijs staat in de wei. Je leest er nu al 2 keer overheen dat ik andere dingen belangrijker vind dan het hapje brok. Maar als ik dan een hapje brok voer, dan inderdaad een hapje zonder al teveel suiker. En hier laat ik het bij. :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 10:53

Ik vind safina niet onvriendelijk, wel duidelijk.
Er word tegenwoordig veel gemiept over de suikers.
Ik heb ook paarden waarbij ik daar redelijk op moet letten, juist daarom voer ik een vitamine korrel omdat je daar met een paar handjes voldoende aan hebt. Met een brok/ muesli waarvan je veel moet voeren om aan de vitamines te komen is het veel belangrijker om naar het suiker/zetmeel gehalte te kijken.
Dat beetje suiker verschil onderling bij vitamine korrels maakt het vaak niet meer op een totaal rantsoen.
Ik ken nog steeds maar bar weinig mensen die hun hooi analyseren en dat word volop gegeven.

Mensen die wel echt het hele complete rantsoen uitrekenen, dus analyseren en alles erbij, die hebben pas recht om te zeggen, dat voer past niet.
bij andere, ook bij mij, is het toch gokken wat we geven.