zoveel keuze?! Welke supplement bij te geven voor spieren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aamber28

zoveel keuze?! Welke supplement bij te geven voor spieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 16:17

Hallo Bokkers ,

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en mening.
Mijn pony heeft erg veel last van stijfheid na het rijden.
Na een langdurige blessure zijn we nu weer langzaam aan het opbouwen maar ik wil verzuring en overbelasting van de spieren uiteraard voorkomen.

Wat voor supplement zouden jullie bij geven om de spieren en de gewrichten soepeler te houden?

Ik hoor graag van jullie.

Afbeelding

Angela

Re: zoveel keuze?! Welke supplement bij te geven voor spieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:21

Bij stijfheid na het rijden in ieder geval de coolingdown echt goed onder de loep nemen. Stijfheid uit stal kan zijn, maar na het rijden gaat er imo tijdens het rijden (het echte trainen of de cooling down) iets mis.

Supplement kun je het beste aan beginnen na een bloedanaylse, dan is duidelijk waar de tekorten zijn.

aamber28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 16:26

bedankt Angela voor je antwoord. De coolingdown en de warming up besteden we veel aandacht aan dus daar ligt het niet aan.Maar die bloedanalyse zal ik zeker in mijn achterhoofd houden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:58

Wat voer je nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 07:55

Magnesium kan helpen, maar ik zou eerst een bloedonderzoek op tekorten laten doen.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:48

ik heb een paar jaar geleden de "souplessemix"van de paardendrogist gekocht voor mijn nieuwe pony, die toen zo moeilijk kon lopen het eerste kwartier dat je dacht dat hij kreupel was. hij kon ook de eerste 10-15 min. niet draven. zo stijf was hij.

en na 2-3 weken voeren was hij echt als nieuw. kon gewoon stappen en draven zoals het hoort. ik kies het liefste voor natuurlijke supplementen omdat daar geen rommel ( zoals suikers en vulmiddelen) inzit, en omdat ze het beter opnemen.

ik voer het nu nog steeds omdat hij veel kilometers maakt. ook mijn jonge pony krijgt het en ze lopen super.

je kunt ook nog een kuur NAF D-ty geven. helpt ook heel goed. ook van de paardendrogist

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:55

Vitamine E met selenium helpt tegen het verzuren van de spieren, maar om zeker te zijn is een bloedonderzoek nooit verkeerd.

Mijn paard heeft ook snel last van verzuurde spieren en krijgt nu via de dierenarts pure vitamine E, dit omdat de supplementen welke er in omloop zijn niet voldoende bevatten, of ik zou een halve pot per dag moeten voeren. Zijn vitamine E te kort is ook door de DA aangetoond door middel van bloedonderzoek.

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 18:42

Wat voer je normaal gezien qua krachtvoer, en hoeveel?
Seleen zit vaak erg heel laag in onze ruwvoer, en vitamine E ook in hooi, kuil en winter gras. Als je niet veel krachtvoer voert heb je nagedacht om over te stappen op een balancer (Equilin Balacner, Vitalbix, PureFeed Balancer)? Daar zit wel extra vitamine E en seleen toegevoegd. Met krachtover moet je de volle aanbevolen hoeveelheid voeren om voldoende vit E een seleen te voeren. Prima als je paard/pony de extra energie nodig heeft, maar als je minder voert dan dek je zijn mineralen en sporenelementen zoals zink, koper en seleen niet goed af, ook vitmamine E.
Misschien is een goed balander waar alles er in zit een betere alternatief om eerst te proberen? Een extra vitamine E & seleen supplement kan je altijd bovenop voeren mits nodig. Veiligheids marge voor een paard is 1mg Seleen per 100kg lichaamsgewicht. Voor het idee 10kg gemiddelde hooi of kuil bevaat in totaal 0,5mg Seleen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 09:51

Mijn paard heb ik Sport support van de paardendrogist bijgegeven. Maar dit heb ik ook gedaan na een bloedanalyse en in overleg met men dierenarts.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:30

Ik zweer bij de producten van www.soulmate-nutrition.nl _/-\o_

Mijn paarden krijgen standaard de 2G en aan het begin van het seizoen Muscle Forte voor een goede spier opbouw :j

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 12:33

Angela schreef:
Bij stijfheid na het rijden in ieder geval de coolingdown echt goed onder de loep nemen. Stijfheid uit stal kan zijn, maar na het rijden gaat er imo tijdens het rijden (het echte trainen of de cooling down) iets mis.

Supplement kun je het beste aan beginnen na een bloedanaylse, dan is duidelijk waar de tekorten zijn.

hier sluit ik mij bij aan..

zowel veel tijd besteden aan de warming up, als de coolingdown..

als je paard standaard veel last van spierpijn heeft, is het misschien goed om hem voordat je in het zadel stapt, eerst even heel rustig los te werken aan de hand.. longeren, wat inbuigoeveningen.. zodat hij onbelast alvast wat opwarmt..

na het rijden niet alleen uitstappen, maar voor die tijd ook eens proberen om rustig uit te draven eerst.. van hard werken, naar losjes draven, losjes stappen.. En ook daar zou je kunnen overwegen om nog even een minuutje of 5 aan de hand uit te stappen.

TS geeft aan hier al aandacht aan te besteden, maar misschien is het goed om het eens anders te doen om te kijken wat de effecten zijn.. misschien juist met fleecedeken, of juist zonder..

en anders idd bloedonderzoek laten doen om te zien of en welke tekorten er eventueel zijn en of deze in verband kunnen worden gebracht met stijfheid.