Pony snel buiten adem bij beweging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

Pony snel buiten adem bij beweging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 19:55

Hoihoi!

Ik ben momenteel druk bezig om mijn te dikke pony's wat kilootjes te laten verliezen. Dit door te wandelen, te langelijnen, te longeren en minder ruwvoer te geven(wel onbeperkt, maar ipv 4 slowfeederzakken tot beschikking nu maar 1. De rest hangt zo hoog dat zij er niet bij kunnen maar de paarden wel, ze kunnen ook nog hooi van de grond meepikken) Ze krijgen sowieso al geen krachtvoer. Echter is een van mijn 2 pony's al aardig op leeftijd. Ze raakt snel buiten adem bij beweging en ademt dan heel zwaar. Ook hoest ze vaak even. Ik maak me er een beetje zorgen over, omdat ze al wat ouder is en natuurlijk aardig wat beweging voor haar kiezen krijgt. Ze is verder volledig in orde, op haar gewicht na. Is fenegriek geven misschien een oplossing? Of wat extra vitamientjes?(in de vorm van een balancer)

aeolusnr1

Re: Pony snel buiten adem bij beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 20:36

Als je geen krachtvoeder geeft, dan is er zeer zeker ook een tekort aan vitaminen en mineralen.
Om dit probleem op te lossen is het bijgeven van een vitaminen-mineralen koek (vb. Summer-fit van Pavo) een mogelijke oplossing.
Bij twijfel of het paard dit alles (het werk) aankan is er maar één mogelijkheid stel de vraag aan een dierenarts en vraag of het dier gezond is.
Ieder gezond paard moet zo'n beetje werken zeker aankunnen, maar het werk op zich zal niet voldoende zijn om het paard te doen vermageren, dat kan eigenlijk enkel door de hoeveelheid voeder te beperken en steeds aan te passen aan de noden van het paard.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 20:55

aeolusnr1 schreef:
Als je geen krachtvoeder geeft, dan is er zeer zeker ook een tekort aan vitaminen en mineralen.
Om dit probleem op te lossen is het bijgeven van een vitaminen-mineralen koek (vb. Summer-fit van Pavo) een mogelijke oplossing.
Bij twijfel of het paard dit alles (het werk) aankan is er maar één mogelijkheid stel de vraag aan een dierenarts en vraag of het dier gezond is.
Ieder gezond paard moet zo'n beetje werken zeker aankunnen, maar het werk op zich zal niet voldoende zijn om het paard te doen vermageren, dat kan eigenlijk enkel door de hoeveelheid voeder te beperken en steeds aan te passen aan de noden van het paard.

Summerfit bevat helaas heel veel suiker waar ze dus nog dikker van worden. Bovendien is dit behoorlijk prijzig. Is een balancer niet wat ze ligt?(bevat veel vitaminen en mineralen en de goede stoffen die ze nodig hebben maar geen suikers). De dierenarts komt binnenkort langs dan zal ik even vragen wat het beste kan. Ook ga ik binnenkort toch wat fenegriek halen, dat kan geen kwaad. Het voer is aangepast naar hun doen, ze hebben nu namelijk beschikking over 1 slowfeederzak met hele kleine mazen en wat op de grond ligt. Puur minder dan eerst dus. Krachtvoer is niet altijd nodig als ik kijk naar mijn Belgisch Warmbloed paard, die word er alleen maar druk van en heeft echt genoeg aan balancer.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:27

Een pony die regelmatig hoest, haal daar de DA maar bij. Krachtvoer is onnodige troep. Een pony heeft goed hooi/gras, liefst grofstengelig, een liksteen en water nodig. Als er door bloedonderzoek tekorten worden aangetoond, kun je die aanvullen met een balancer.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:22

BEH >> VS

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 15:10

De oude ijslander hier, 28, pent ook snel ('hijgen'), maar dat is vooral te wijten aan zijn dikke vacht. Gewoon wat rustiger aan doen.