Slowfeeder? Of gewoon een feeder.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mjelle_G

Slowfeeder? Of gewoon een feeder.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 15:42

Ik ben benieuwd of jullie oplossingen hebben! mijn paard staat op een doe-het-zelf stal. Daar staan we met twee andere paarden. Nu in de winter staan de paarden buiten op de bak, deze gebruiken we als paddock. Hierin staan ze van 9-20 buiten. Er staan twee bakken buiten, hierin komen de netten met hooi en stro. De netten hebben een omvang van 1,2 bij 1,5 (schatting). Elke dag is er een persoon die de paarden voert, ze krijgen dus eenmaal per dag hooi en stro voor de gehele dag.

Vorig jaar herfst en winter werkte dit prima, maar hadden we hooi wat de paarden niet zo bijzonder/lekker vonden. Sinds de zomer hebben we een andere leverancier die prachtig spul levert. Probleem is alleen dat de paarden dit dus ook zomaar opvreten. Waardoor het hele langzaam voeren dus totaal niet op gaat.

We hebben nu een net met mazen van 3x3.
Netten zitten vrij los in de bakken, zodat het lastiger is om het voer eruit te trekken.

Heeft iemand nog andere opties om te zorgen dat ze het langzamer gaan op eten?

lissisanne

Re: Slowfeeder? Of gewoon een feeder.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 15:52

2 netten over elkaar doen zodat de mazen kleiner worden?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 15:53

Heb je 2 netten over elkaar geprobeerd? Of een kleinere maas?

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 16:00

Ik las laatst een stuk waar een onderzoek werd beschreven naar slowfeeders.

Even een stukje cpoy-paste:
"De onderzoeksresultaten wijzen uit dat paarden binnen 10 minuten doorhebben hoe te eten uit een hooinet, en dus net zo snel eten als zonder hooinet of slowfeeder. Het schijnt geen effect te hebben of de mazen groot, klein of extra fijnmazig zijn. Slimme dieren!"
http://dierpraktijk-beest.nl/hooinet-sl ... n-nadelen/

Wij voeren zelf 2x op de paddock, als ze er 's ochtends in gaan en rond de lunch nog een keer.

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 18:01

Bedankt voor de reacties! Niekje51 dat zouden wij ook heel graag willen maar dat is niet realiseerbaar. In ieder geval op de meeste dagen niet, dus dan zitten we nog met hetzelfde probleem.

Kleinere maas hebben we inderdaad ook al aan gedacht, probleem is alleen dat ik die alleen kan vinden in visnetten of vogelnetten. Dezen zijn niet heel erg sterk, ben bang dat bij twee keer trekken al stuk is.

Twee netten over elkaar heen is inderdaad een optie! Ik ga het in de groep gooien :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:22

Hoe fijner de maas hoe harder er aan de netten getrokken wordt. Je loopt dus risico dat je bakken aan de wandel gaan, je netten gaan stuk en zoveel langzamer eten ze er niet van. Goede maat mazen helpt wel veel tegen verspilling van hooi, maar welke maat je nodig hebt hangt van de partij hooi/stro af.

Voer je hooi in porties en laat ze verder met stro bezig als ze nog trek hebben. Als dat niet al te aantrekkelijk is, zal er altijd wel wat te knabbelen zijn. Andere activiteiten aanbieden zodat eten niet het enige tijdverdrijf is zal ook helpen om langer met het hooi bezig te zijn.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:28

Als je gewoon de dagelijkse portie hooi geeft, en onbeperkt stro aanbiedt, dan is het helaas voor hun, op hooi , dan gaan ze maar met stro verder.

Doe ik ook. Ik voer weliswaar 2 x per dag hooi, maar wel onbeperkt stro. Dus altijd te knabbelen.

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 17:14

tamary schreef:
Hoe fijner de maas hoe harder er aan de netten getrokken wordt. Je loopt dus risico dat je bakken aan de wandel gaan, je netten gaan stuk en zoveel langzamer eten ze er niet van. Goede maat mazen helpt wel veel tegen verspilling van hooi, maar welke maat je nodig hebt hangt van de partij hooi/stro af.

Voer je hooi in porties en laat ze verder met stro bezig als ze nog trek hebben. Als dat niet al te aantrekkelijk is, zal er altijd wel wat te knabbelen zijn. Andere activiteiten aanbieden zodat eten niet het enige tijdverdrijf is zal ook helpen om langer met het hooi bezig te zijn.

Het hooi in porties voeren is niet echt een optie. Stro krijgen ze er nu ook bij.

Heb je nog tips qua andere activiteiten? Ook voor twee wat oudere merries? Mijn ruin speelt wel graag, maar sloopt dus ook veel. Een pion is 5 minuten leuk, maar daarna is eten echt weer belangrijker.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:20

Wij hebben ook paarden die continu willen eten. Nu een grote slowfeeder met kleine maas. In het begin netten leeg dus meer gegeven. Nu houden ze echt over. Zelfs het lekkere kuil eten ze niet volledig op.
Vorige week even paar dagen dat alles weer op was. Nu is dat weer klaar