Advies gevraagd!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ual_95

Advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 17:51

Hey!

Ik zit al een poosje met een vervelend gevoel in mijn buik, en voordat ik de dierenarts bel, zou ik toch graag om advies willen vragen.

Mijn merrie is de laatste tijd zo 'droogjes', ze lijkt zelfs een beetje down. Tot een paar weken terug leek ze veel meer energie te hebben. Als ik haar nu losgooi, gaat ze standaard op dezelfde plek staan om vervolgens weer weg te suffen. In eerste instantie was ze veel kijkeriger en alerter, maar wellicht komt dat omdat ze toen net naar deze stal verhuisd was. Daarbij doet ze ineens een stuk lelijker; zo kan ze uit het niks opeens happen. Naar haar 'buren' op stal is dit zo extreem dat ze zichzelf tegen de stalmuur werpt om haar agressie jegens hen te uiten. Dit is vooral wanneer ze eten krijgt.

Ze ziet er verder uitstekend uit, haar vacht glimt, ze wordt netjes ontwormd, haar tanden zijn onlangs gedaan, en ook de dierenarts is een paar dagen terug geweest om te enten. Het ligt niet aan het zadel, ze heeft sinds een aantal maanden een nieuwe (voorheen was ze een manegepaard en moest ze het dus doen met beschikbare zadels), en daar is ze enorm van opgeknapt. Ze vertoont bijvoorbeeld geen zadelnijd meer. Met rijden zelf is ze nog steeds best heet (gek genoeg dus). Ze is wel altijd heel enthousiast om wat te gaan doen, voor naar buiten gaan vind ze erg leuk.

Het enige wat ik mij nog kan bedenken is haar voer, ook omdat ze zo agressief wordt met voeren. Ze krijgt momenteel 3 keer per dag kuil, en ik voer daar best veel van. Verder ben ik al een paar maanden terug overgegaan op Pavo Sportsfit, en daar was ze toentertijd heel erg van opgeknapt. Ze was erg heet onder het zadel, wat mij naar deze havervrije muesli bracht. Verder zitten er weinig suikers in.

Ik gaf haar voorheen 3/4 schep 's ochtends en 3/4 schep 's avonds. Ik vond echter dat ze best snel aankwam, dus had weer afgebouwd naar 1/2 schep per voerbeurt. Bij beide voerbeurten krijgt ze een handje Luzerne zodat ze langzamer kauwt. Als we een keer wat harder hebben getraind krijgt ze een beetje slobbermash als beloning.

Ik wil via deze weg dus eigenlijk advies vragen over hoe jullie deze situatie zouden aanpakken. Zouden jullie overstappen op ander voer? En zoja, wat voor? Ik dacht er aan om een wat energierijkere brok te mengen met muesli, of twee soorten muesli's. Of helemaal niets doen en afwachten, of wat anders?

Het gaat overigens om een merrie van 1.55 waar overduidelijk een arabiertje in zit. Ik doe elke dag wat met haar, variërend van een uurtje wandelen tot fanatiek dressuren.

Help! -O-

Mirjam_x

Re: Advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 07:10

Hoeveel komt je merrie buiten? Dat heeft er vaak veel mee te maken. Als ze hele dagen buiten komt zal ze al veel gelukkiger zijn dan als ze hele dagen op stal staat. Je voerbeleid lijkt me wel goed.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 07:24

Bovenstaande vraag vind ik een hele goede.
Maar daarbij zeg je ook dat je merrie pas haar enting heeft gehad. Onderschat niet hoeveel last paarden daarvan kunnen hebben. Ik heb dat dit keer ook ondervonden. Ik had drie matte pony's voor een dag of 3 en 1 die er echt ziek van was een week. Ik ga daarom ook in overleg met mijn da over een andere entstof.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 07:27

Kan het zijn dat ze een maagzweer heeft?
Van de stress van vroeger, en kuil is best wel zurig, t kan zijn dat ze daar op reageerd.
Misschien kijken of je iets van hooi kan gaan voeren? Of meer luzerne, en dan 3 keer wat minder kracht voer per dag met een paar handen luzerne.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 07:40

fleurtjeuh schreef:
Kan het zijn dat ze een maagzweer heeft?
Van de stress van vroeger, en kuil is best wel zurig, t kan zijn dat ze daar op reageerd.
Misschien kijken of je iets van hooi kan gaan voeren? Of meer luzerne, en dan 3 keer wat minder kracht voer per dag met een paar handen luzerne.

Hier moest ik ook aan denken.

Ts, hoe lang heeft ze op de manege gestaan? Hoe lang nu bij jou?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 08:37

Hoe oud is ze.Mijn pony was door de Cushing ook lusteloos en stond maar een beetje in de wei.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 15:08

Ik zal in 1 post zoveel mogelijk antwoorden proberen te geven:

1.Ze komt zo vaak mogelijk buiten, minstens 4 uur verspreid over de dag, naast het bezig zijn (dus wandelen of rijden niet meegerekend). Liefst zou ik meer willen, maar er is slechts 1 paddock. Vanaf februari gaat de 24/7 weidegang weer in opbouw, en ze staat nu ongeveer al een maand binnen. Ik merk wel dat ze iets vrolijker is als we wat hebben gedaan. Daarentegen stond ze op de manege 24/7 op stal, en was ze lang niet zo agressief naar anderen.

2. De enting kan inderdaad ook, ze is daar al wat van opgeknapt. Maar voor de enting had ze hier ook al last van.

3. Het kuil zou kunnen, maar het is echt kwaliteitskuil en op de manege kreeg ze dit ook. Ik wilde juist zo veel mogelijk continuïteit. Verder vertoont ze geen symptomen van een maagzweer.

4. Ze is pas 5 maanden bij mij, heeft 2.5 jaar op de manege gestaan en heeft verder een handelarenverleden. Wellicht heeft ze dus op meer maneges gestaan.

5. Ze is 10 jaar.

Brendatil77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 10:15

Ik kan me zo voorstellen dat het nogal een overgang is voor een paard; van manegepaard naar eigen paard. Waarschijnlijk werd je paard voorheen tig keer per dag uit de box gehaald, gepoetst, gekroeld en gereden, vele uren per dag. Nu moet ze het doen met wat je hem bied. Ik zeg niet dat het verkeerd is, want ik denk dat het leven van een manegepony niet ideaal is, maar het is gewoon totaaaaal anders.
De situatie is pas 5 maanden geleden voor haar veranderd, maar ik denk dat ze gewoon even moet wennen aan de nieuwe situatie.
Is ze ook van stal verhuisd?

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 22:53

nane schreef:
Ik kan me zo voorstellen dat het nogal een overgang is voor een paard; van manegepaard naar eigen paard. Waarschijnlijk werd je paard voorheen tig keer per dag uit de box gehaald, gepoetst, gekroeld en gereden, vele uren per dag. Nu moet ze het doen met wat je hem bied. Ik zeg niet dat het verkeerd is, want ik denk dat het leven van een manegepony niet ideaal is, maar het is gewoon totaaaaal anders.
De situatie is pas 5 maanden geleden voor haar veranderd, maar ik denk dat ze gewoon even moet wennen aan de nieuwe situatie.
Is ze ook van stal verhuisd?

Ja, ze is ook van stal verhuisd. Misschien is dat het dan toch wel..

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 23:04

ik kan je dit vertellen of je 24/7 op stal staat en je dan even los mag lopen is dat geweldig maar als je dan al even lekker een aantal uurtjes buiten mag staan wen je daaraan en gaat ze het normaal vinden :) dat is juist goed :j uiteraard (als ze manege paard is geweest ) dan werd ze alleen eruit gehaald voor te werken en nu niet
dat ze wat happig is ,, is denk ik echt even wennen aan de situatie komt "waarschijnlijk" vanzelf weer goed <<)

Brendatil77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 23:32

ual_95 schreef:
Ja, ze is ook van stal verhuisd. Misschien is dat het dan toch wel..

Ja, dat is het vast hoor! Het is een totale omslag voor haar. Geef het tijd, mijn ervaring is dat merries iets langer nodig hebben dan ruinen om te wennen aan een nieuwe stek.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 00:12

VSW -> VS