Voer arabier

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eszy

Voer arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 23:34

Ik heb een Arabier van 16 jaar oud, en vraag me af of hij voldoende voer krijgt. Hij wordt zeer weinig bereden. Hij loopt 1x per week een uur in de les.

Ik voerde altijd Subli basisbrok en structuurmuesli door elkaar. Een halve voerschep 2x per dag. En dan ongeveer 5 a 6 kilo hooi per dag. Ook staat hij nog 1 a 2 uur op het land maar in deze tijd van het jaar staat er niet super veel gras meer.
Nou hoorde ik dat je muesli en biks beter niet kan mengen. En Subli is hier in de buurt ineens ook niet meer te krijgen. Dus ik was op zoek naar iets anders..

Mijn paard heeft redelijk snel last van verstopping en ik heb het idee dat met andere merken voer hij minder veel mest.

Ik heb nu pavo basisbrok gehaald, en luzerne. En ik voer nu max een kwart schep biks en een kleine schep luzerne door elkaar, 2x daags. En dan de normale hoeveelheid hooi.
Met de luzerne hoop ik zijn spijsvertering goed op gang te houden. Hij krijgt het nu een week of twee, en het lijkt goed te gaan.

Maar achteraf vraag ik me af of hij wel voldoende binnen krijgt, of dat ik misschien wat meer biks moet voeren om de benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen. Of misschien door middel van supplementen?

Ik heb er weinig verstand van, dus hoop dat er hier mensen zijn die dat wel hebben ;)

SternPhoto

Re: Voer arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:47

Hier krijgt m'n Arabier 1 hele biks en een kwart muesli. Hij is 19 jaar en wordt 3 x pw gereden. Krijgt verder 6 kilo hooi pd.
Hij valt altijd erg in in de winter dus maar nu niet meer

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 00:25

Mijn arabier krijgt 8-10 kilo hooi, senioren voer, lijnzaadbrok en lucerne.
Hiermee blijft ze redelijk op gewicht bij 1 a 2 x per week wat bakwerk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 08:01

Mijn arabs krijgen behalve onbeperkt ruwvoer niets. Ze zijn een beetje te dik nu zelfs.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 08:13

Mijn Arabier krijgt bijna onbeperkt hooi en 2 per dag een heel klein beetje (klein handje) musli van Bio-Ron en 1x per dag de voorgeschreven hoeveelheid vitamine brokje.
Momenteel doet hij weinig ivm blessure maar als hij vol in het werk staat krijgt hij meer musli en dat is het

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:21

Als je zeker wilt weten dat je paard voldoende vitamine en mineralen binnen krijgt, zou je ook een vitamine brok kunnen voeren. Arabieren zijn behoorlijk sober en zelf ben ik geen fan van al dat suikerhoudende voer zoals biks en muslie. In subli basis zit wbt zetmeel al ruim 17%, suiker weet ik zo vlug niet, maar ik denk dat het suiker/zetmeel gehalte op zo'n 30% zit, wat dus inhoud dat als je 1 kilo geeft, daarvan 300 gram suiker is.
In de structuur muesli lijkt nog meer te zitten.

Een paard wat weinig loopt, moet makkelijk af kunnen met voldoende ruwvoer en bv een vitamine brok.

Zelf geeft ik de mijne Cavalor fibre force en pavo speedibeet met wat lijnzaad olie :)

eszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 12:00

Ook omdat hij inderdaad weinig beweging heeft leek het me nog niet zo slecht om krachtvoer wat af te bouwen. Daarom nog maar een klein kwart schepje biks per keer.
Maar toevallig zag ik net op stal een emmer met marstall force staan. Zou dat iets zijn om die biks te vervangen? Zag dat het redelijk betaalbaar is en je er maar weinig van hoeft te voeren.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:53

Heel goed idee zelfs! :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:57

Nu geen Arabier meer, maar die van mij kreeg vrijwel onbeperkt hooi, ca. 3 kg lucerne en een heel klein beetje granen ( ca. 200 gram, omdat de anderen dan ook wat kregen). Hij was mooi rond, soms iets te rond.

Misschien is Wafer Fioc ( zie onderschrift) iets voor jouw Arabier; een grote ( 4 x 4 cm) "brok" van gras, lucerne, granenvlokken. Onze paarden krijgen dat nu i.c.m. hooi en granen en zien er prima uit met meer dan genoeg energie.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 26-11-15 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:58

Mijn AV (10 jaar) vol in training krijgt weinig krachtvoer. Dagelijks driekwart kilo biks verdeeld over 3 voerbeurten, 9 kilo hooi verdeeld over 3 voerbeurten en elke avond een halve kilo Care for Life. Ik denk dat je eerder aan supplementen zou moeten beginnen dan aan krachtvoer/biks. Het gaat echt puur om de vitamientjes natuurlijk.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 13:06

Ik zou iets van lucerne voeren met vitamine brokjes, en dan idd marstall force of pavo vital complete. metazoa iets in die richting

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 18:58

Mijn Arabier (10) krijg max. 500 gram krachtvoer; bestaande uit 200 gram Vitalbix Daily Complete, ± 60 gram lijnzaadvlokken ± 240 gram Subli Dieetmix. Ze doet het hier super op. Verder krijgt ze onbeperkt voordrooghooi. De ene helft los en de andere helft in een slowfeeder. Ik heb een gezond paard, zonder dat ze te dik is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 19:16

Mijn arabier kreeg dagelijks een handje vitaminen en mineralen korrels van Marstall en wordt samen met de lucerne-mix gegeven, verder alleen maar ruwvoer.

Hij deed het er zeer goed op.

In de winter kreeg hij een paar keer per week slobber van Havens of van Pavo en dan werd de vitaminen en mineralen korrels + Lucerne-mix overgeslagen en dat is logisch anders wordt het echt teveel van het goede.

Vroeger gaf ik muesli van Havens, de groene en of de blauwe zak, dat werd dan afgewisseld afhankelijk van wat er op dat moment op voorraad lagen bij de voerboer, de hoeveelheid wisselde, afhankelijk van of hij dagelijks aan het werk gezet werd of niet.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 19:21

Hier ook 2 arabieren, ik geef onbeperkt hooi maar daarnaast ook krachtvoer.

De jongste (8 jaar) krijgt enkel een handje krachtvoer om hem bezig te houden terwijl de andere eet, hij wordt dik van lucht. De oudste (20 jaar) krijgt veel meer. Ik voer Dodson & Horrell, een combinatie van de 16+ cubes en de Staypower cubes en in de winter geef ik daar nog de Ultimate Balancer bij.

Het voordeel van de D&H is dat er weinig suikers/zetmeel in zit en dat je er niet zo veel van moet voeren om ze rond te houden. Op enkel onbeperkt hooi valt de oudste te veel af. Ze staan beide in het werk, er wordt in de winter ongeveer 2 à 3 keer in de week mee gewerkt.