Hoeveel pavo Liga geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_LiliM_

Hoeveel pavo Liga geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 22:48

Hoi *\o/*

Voor mijn pony van 1.50 heb ik pavo Liga aangeschaft. Ze is een kruising welsh cob van 4 jaar oud. Doet nu wat werk 3x per week rijden soms wat longeerwerk en veel
Grondwerk. Hoeveel pavo Liga moet ik haar geven?

Dorine92

Re: Hoeveel pavo Liga geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 22:51

Er staan adviezen op de zak neem ik aan. Of anders op de website van pavo. Zou die als richtlijn nemen

_LiliM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 23:34

Volgens de richtlijnen van pavo zou ik haar rond 1kg biks moeten geven per keer. Vind het zelf erg veel, verschilt eigenlijk per dag hoeveel we doen ivm het weer. Maar je zit bij pavo Liga weer met vitamines en mineralen die ze dan eventueel te kort zou komen als je minder geeft.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:40

Ik heb pavo Liga voor m'n IJslander. Die voer ik alleen wat bij als ik er ben. Dat is ongeveer 4x per week.
3 of 4 handjes Liga, hand luzerne, lijnzaadolie, schepje multi vit en een appeltje of wortel.
Verder staat hij op het, nu kale, land en krijgt hij hooi.
Gezien de kale weide geef ik nu een handje meer brok en doe ik er klodders gekookt lijnzaad door om zand af te voeren.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 23:44

Ik heb de schep van pavo gevuld met liga is gewogen. Een volle schep is 1,3 kg. De fries hier van 1,74 krijgt twee keer per dag 3/4 schep. Voor de rest krijgt hij Daily plus en pulp bij en onbeperkt hooi. Doet het hier Super op. Schuurt niet meer, staat goed op gewicht en blinkt als een spiegel.

_LiliM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-15 23:48

@llora, @MiReRe waarom voeren jullie eigenlijk nog meer behalve alleen pavo Liga? Even uit nieuwsgierigheid

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 07:32

_LiliM_ schreef:
@llora, @MiReRe waarom voeren jullie eigenlijk nog meer behalve alleen pavo Liga? Even uit nieuwsgierigheid

De Daily plus is om,langer te eten en rustiger te eten. Hij schrokt nogal en de pulp krijgen ze hier in de winter altijd bij om op gewicht te blijven en de buik wat te vullen. En voor rest heeeel veeeel hooi. Als we alleen de liga of musli geven valt hij soms wat af. Staan 24/7 buiten en,het kan soms koud zijn dus hebben,ze wat extra nodig en vooral hooi. Maar de fries én de pony krijgen geen andere mengeling of musli meer dan de liga. Ze doen het er Super op.,bij de liga zijn juist extra vitaminen toegevoegd dacht ik. De fries krijgt hier dus net geen 2 kg per dag van de liga en werkt ongeveer drie keer per week. Is wel een grote fries van 1.74 en een 700 kilo

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 08:05

Mijn paard van 1.48 krijgt een halve kilo na werk, verder dagelijks lucernebrok, vitaminebrokje en lijnzaadolie.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:50

_LiliM_ schreef:

Lijnzaadolie en luzerne geef ik omdat ik dat zo gewend was bij m'n verzorgijslander die ik deed voordat ik een eigen paard kreeg. Uit gewoonte en omdat m'n verzorgpaardje gewoon altijd oergezond was.

Multivit ben ik bij gaan voeren omdat m'n paard nogal gauw last had van huidschimmels. De dierenarts raadde toen aan hem van binnenuit weerbaarder te maken met een vitamine supplement.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:43

ik ben het ook gaan voeren een aantal weken geleden.
En Ik voer 2 keer per dag 1 handje met daarbij 1 handje Havens coolmix en 3 handjes luzerne van Havens en onbeperkt hooi/kuil. Dat is echt meer dan voldoende voor mijn Fjord van 10, die 5/6 keer per week fanatiek getraind wordt.

Ik vindt 1 kilo echt heel veel voor een pony die dik wordt als ze naar eten kijkt...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:51

ik heb een zwaar koudbloed, die krijgt al jaren 2 x per dag een voerschep Pavo Liga, vroeger had ik ook een Welshje van rond de 1.20 die kreeg 2 x per dag een halve schep.
Dik wordt hij er niet van, omdat hij aan de antibiotica moest en dat weigerde, heb ik een poosje slobber gemaakt van een handje Pavo Natures Best (om de antiobiotica in te verstoppen) en daar werd hij wel dik van.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:55

Sorry dat ik het zeg, maar het is écht flauwekul om te denken dat je paard aan een paar handjes krachtvoer voldoende heeft qua vitamines en mineralen. Wil je niet teveel krachtvoer voeren, ga dan over op een vitaminen- en mineralenkorrel, zoals Pavo VitalComplete. Hier zit ook nog eens veel minder suiker en zetmeel in dan in de Pavo Liga (11% t.o.v. 21%). Bovendien hoef je een pony hiervan maar 50 gram per dag te voeren.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:51

dorientjuh schreef:
Sorry dat ik het zeg, maar het is écht flauwekul om te denken dat je paard aan een paar handjes krachtvoer voldoende heeft qua vitamines en mineralen. Wil je niet teveel krachtvoer voeren, ga dan over op een vitaminen- en mineralenkorrel, zoals Pavo VitalComplete. Hier zit ook nog eens veel minder suiker en zetmeel in dan in de Pavo Liga (11% t.o.v. 21%). Bovendien hoef je een pony hiervan maar 50 gram per dag te voeren.

Een paard heeft genoeg aan ruwvoer, daar halen ze genoeg uit voor het basiswerk. Maar mijn fjord werkt meer en harder en sloopt haar stal als de rest krachtvoer krijgt en zij niets. Dus in overleg met de dierenarts gekeken naar het voer.

Plus dat helemaal niet goed is voor de maag om hele grote hoeveelheden brok te geven, volgens mijn dierenarts is 0,75 kilo per voerbeurt de max ivm maagzuur en dergelijke.

Ze heeft van het voorjaar vitalcomplete gehad en kreeg daar jeuk van. Dus gestopt en dit zomer alleen havens coolmix gevoerd met luzerne.

En volgens pavo zit in Liga maar 4% suiker, minder als in de vitalcomplete.

Nogmaals op dit voerbeleid heeft ze genoeg energie om 6 keer per week te trainen. En na het trainen krijgt ze nog iets extra's

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:11

Bo_Y schreef:
dorientjuh schreef:

Een paard heeft genoeg aan ruwvoer, daar halen ze genoeg uit voor het basiswerk. Maar mijn fjord werkt meer en harder en sloopt haar stal als de rest krachtvoer krijgt en zij niets. Dus in overleg met de dierenarts gekeken naar het voer.

Plus dat helemaal niet goed is voor de maag om hele grote hoeveelheden brok te geven, volgens mijn dierenarts is 0,75 kilo per voerbeurt de max ivm maagzuur en dergelijke.

Ze heeft van het voorjaar vitalcomplete gehad en kreeg daar jeuk van. Dus gestopt en dit zomer alleen havens coolmix gevoerd met luzerne.

Nogmaals op dit voerbeleid heeft ze genoeg energie om 6 keer per week te trainen. En na het trainen krijgt ze nog iets extra's

Ik ben paardenvoedingsdeskundige. :Y)

Klopt niet wat je dierenarts zegt. Hoe minder brok hoe beter, ja daar ben ik het mee eens maar in het Nederlandse ruwvoer zitten niet voldoende vitamines en mineralen.

Ik neem aan dat je dierenarts het had over het voorkomen van maagzweren. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat wanneer een ‘maaltijd’ oftewel voerbeurt meer dan 0,2 tot 0,4 procent van het lichaamsgewicht zetmeel bevat, dat dit de hoeveelheid zetmeel dat terecht komt in het cecum en dikke darm (Potter, Arnold, Householder, Hansen, & Brown, 1992; Meyer, Radicke, Kienzle, Wilke, & Kleffken, 1993; Kienzle, 1994).Dergelijke grote hoeveelheden zetmeel in de darmen kunnen veranderingen in de soort en hoeveelheid micro-organismen op korte en lange termijn veroorzaken, naast het veranderen van de pH-waarde in de darm, het ontwrichten van de normale darmbewegingen en veranderingen in waterabsorptie veroorzaken, waardoor een opbouw van gifstoffen plaatsvindt. Hierdoor wordt het risico op hoefbevangenheid en koliek vergroot (Garner, Moore, Johnson, Clark, Amend, Tritschler, et al., 1978; Goodson, Tyznik, Cline, & Dehority., 1988; de Fombelle, Veiga, Drogoul, &
Julliand, 2004). Ook vergroot een zetmeel- en suikerrijk rantsoen de kans op insulineresistentie (Boerenvee, z.j.).

Wanneer er wordt uitgegaan van een paard van 600 kg, betekent dit dat het paard niet
meer dan 1,2 tot 2,4 kilogram zetmeel per voerbeurt mag binnenkrijgen. In krachtvoer zit gemiddeld 30% suiker en zetmeel.

Je moet dan ook altijd kijken naar de hoeveelheid suiker en zetmeel in de paardenvoeding, omdat deze kort door de bocht hetzelfde zijn; ze worden tot hetzelfde omgezet in het paardenlichaam. De percentages van de Pavo Liga en de Pavo VitalComplete zijn dan ook de percentages suiker én zetmeel bij elkaar opgeteld, zoals ik al in mijn eerdere post zei. :)

Een dierenarts is opgeleid om van heel veel dingen een beetje te weten. Je kunt dan ook niet verwachten dat hij een expert is op het gebied van bijvoorbeeld paardenvoeding.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:15

Ik zou ook kiezen voor een vitamine korrel en vooral pavo links laten liggen. Marstall heeft een goede vitamine korrel.en eventueel ook andere goede voeren.

Fionami

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 17:31

Dorientjuh ik geef mijn fries ook pavo liga. Ik ben een beetje zoekende in mijn voerbeleid. Zou ik jou een pb mogen sturen voor advies?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 18:53

Je hebt een pb. :)

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 21:33

dorientjuh schreef:
Bo_Y schreef:

Ik ben paardenvoedingsdeskundige. :Y)

Klopt niet wat je dierenarts zegt. Hoe minder brok hoe beter, ja daar ben ik het mee eens maar in het Nederlandse ruwvoer zitten niet voldoende vitamines en mineralen.

Ik neem aan dat je dierenarts het had over het voorkomen van maagzweren. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat wanneer een ‘maaltijd’ oftewel voerbeurt meer dan 0,2 tot 0,4 procent van het lichaamsgewicht zetmeel bevat, dat dit de hoeveelheid zetmeel dat terecht komt in het cecum en dikke darm (Potter, Arnold, Householder, Hansen, & Brown, 1992; Meyer, Radicke, Kienzle, Wilke, & Kleffken, 1993; Kienzle, 1994).Dergelijke grote hoeveelheden zetmeel in de darmen kunnen veranderingen in de soort en hoeveelheid micro-organismen op korte en lange termijn veroorzaken, naast het veranderen van de pH-waarde in de darm, het ontwrichten van de normale darmbewegingen en veranderingen in waterabsorptie veroorzaken, waardoor een opbouw van gifstoffen plaatsvindt. Hierdoor wordt het risico op hoefbevangenheid en koliek vergroot (Garner, Moore, Johnson, Clark, Amend, Tritschler, et al., 1978; Goodson, Tyznik, Cline, & Dehority., 1988; de Fombelle, Veiga, Drogoul, &
Julliand, 2004). Ook vergroot een zetmeel- en suikerrijk rantsoen de kans op insulineresistentie (Boerenvee, z.j.).

Wanneer er wordt uitgegaan van een paard van 600 kg, betekent dit dat het paard niet
meer dan 1,2 tot 2,4 kilogram zetmeel per voerbeurt mag binnenkrijgen. In krachtvoer zit gemiddeld 30% suiker en zetmeel.

Je moet dan ook altijd kijken naar de hoeveelheid suiker en zetmeel in de paardenvoeding, omdat deze kort door de bocht hetzelfde zijn; ze worden tot hetzelfde omgezet in het paardenlichaam. De percentages van de Pavo Liga en de Pavo VitalComplete zijn dan ook de percentages suiker én zetmeel bij elkaar opgeteld, zoals ik al in mijn eerdere post zei. :)

Een dierenarts is opgeleid om van heel veel dingen een beetje te weten. Je kunt dan ook niet verwachten dat hij een expert is op het gebied van bijvoorbeeld paardenvoeding.[/quote]

Oke... Dat wist ik niet. Helaas dan door 2 partijen 'verkeerd' vooegelicht.

Heb je nog tips?