tips paard laten wennen aan Nederlands gras

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deWolf

tips paard laten wennen aan Nederlands gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 21:54

Hallo bokkers,

De vraag lijkt me duidelijk, mijn paard is hier in Hongarije gewend aan een ander soort hooi/gras, het gras in Nederland heeft een veel hoger eiwitgehalte en kuilgras is hier totaal onbekend. Ik ga samen met mijn paard over een paar maanden naar Nederland verhuizen.

Hoe kan ik mijn paard van te voren voorbereiden op de switch van het soort gras en hooi?

pillow

Re: tips paard laten wennen aan Nederlands gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 22:02

Over een paar maanden is het hooi hier ook al wat ouder en als je hooi van onbemest of geen kunstmest weiland geeft, voorzie ik helemaal geen problemen

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 22:17

Het enige wat je kunt doen is spul van hongarije meenemen naar hier en dat mensen door het nederlandse eten. Of nederlands voer en gras halen en door het hongaarse voer mengen.

deWolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 22:20

Bedankt voor de reacties!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 22:21

Mengen, eerst een kilo erbij, dan 2 ect. Even aankijken hoe het gaat, blijft het paard fit en de mest goed kun je doorzetten, anders moet je even stilhouden voor je verder gaat.
Misschien is het mogelijk om een flink aantal kleine balen te laten brengen? Overigens staan maar weinig paarden op Nederlands hooi, veelal is het Duits of Frans hooi.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 17:25

Zou me daar niet teveel zorgen over maken. Heb enkele jaren geleden een paard geïmporteerd van Hongarije en daar zelfs nooit bij stilgestaan. Ze at wel meer stro in het begin dan de andere.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 17:28

arun schreef:
Zou me daar niet teveel zorgen over maken. Heb enkele jaren geleden een paard geïmporteerd van Hongarije en daar zelfs nooit bij stilgestaan. Ze at wel meer stro in het begin dan de andere.

Tot je een paard treft die er niet tegen kan, verschrikkelijke koliek krijgt en je kan laten afmaken. Waarom niet het zekere voor het onzekere nemen?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:59

Omdat je pas maatregelen gaat nemen als je een probleem hebt en niet als het misschien welleens zo zou zijn dat..... Zo kweek je watjes die nergens tegen kunnen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:34

Als het kalf verdronken is dempt men de put?
Mja zo kun je het ook bekijken. Ik hou mijn paarden liever bij me als ik de keuze heb, koliek is vaker fataal dan jullie denken gok ik.
Het paard kiest niet voor een drastische verandering, als jij dat voor hem doet moet je misschien ook de omstandigheden zo.goed mogelijk houden.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 09:12

Hooi is droog gras en zoveel verschil zit er niet tussen dat van Hongarije en dat van hier.
Je moet natuurlijk geen natte kuil geven als het paard gewoon is van droog hooi te eten maar dat geld evenzeer voor paarden hier wonen.

deWolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 20:36

Nogmaals bedankt voor de reacties. Ik heb gesproken met iemand die haar paarden van Nederland naar Hongarije heeft verhuisd en zij zei dat ik moest opletten met de verandering van voer en gras. Hongarije heeft een heel ander klimaat en dus ook een ander soort bodem. De grassen die hier en in Nederland groeien zullen dus wellicht een andere compositie hebben. Nu wil ik geen 'watje kweken', maar vroeg ik om advies als voorzorg.