Voordroog baal met twee soorten gras. Alcohol geur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Habore

Voordroog baal met twee soorten gras. Alcohol geur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 15:47

Vandaag een nieuwe baal voordroog open gedaan.

Het eerste stuk was ruwer en geler voordroog.

Het tweede stuk was het voordroog zoals ik het gewoon ben, droog en groenig.

Wat mij opviel was de geur in het eerste stuk van de baal. Geen schimmel maar een soort alcohol geur als je goed door eraan rook.
Je moest goed je neus erin steken om die geur te ruiken.
Dat stuk was ook precies iets vochtiger, niet nat maar ook niet heel droog.

Ik heb het voor alle zekerheid weg gegooid en de tweede helft van de baal was wel mooi droog en groenig en fris van geur.

Wat kan dit geweest zijn? Stuk van andere weide wat nog in de persmachine zat???
En vanwaar komt die geur dan??
Iemand ervaring mee??

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:02

Klinkt als een soort van gisting,door bacterien goed dat je het hebt weggegooid.
Denk dat het echt aan het gisten was door dat het niet goed droog was.
Hier weleens gehad dat de boer een pak blad bracht. :D
Nou dat ging dus wel mooi op zijn retour dat pak blad was dan ook echt zeiknat,zat wel verpakt dat wel.

NotYourLine

Re: Voordroog baal met twee soorten gras. Alcohol geur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:04

Dit hebben wij ook een keer gehad op een vorige stal met een pak kuil, die alcoholgeur. Geen idee wat het was, maar inderdaad heel raar. Ik denk dat het te nat was, een beetje gaat gisten en daardoor die alcoholgeur ontstaat.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:05

blackflicka schreef:
Klinkt als een soort van gisting,door bacterien goed dat je het hebt weggegooid.
Denk dat het echt aan het gisten was door dat het niet goed droog was.
Hier weleens gehad dat de boer een pak blad bracht. :D
Nou dat ging dus wel mooi op zijn retour dat pak blad was dan ook echt zeiknat,zat wel verpakt dat wel.

Gisten oké... Maar dan moet er ook zuurstof bij kunnen. Hier is ook niet alles superddroog en dat gaat wel gewoon goed. Maar de nieuwe lichting laat ik wel eerst 6 weken dichtzitten.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 16:06

Toch vreemd dat er twee soorten gras inzaten??

Het tweede stuk ( ongeveer helft baal) was wel mooi groenig en fris van geur....
Dat heb ik wel gehouden.
Dat zal toch geen kwaad kunnen denk ik??
Volgens mij nog een stuk van een baal van een ander land dat nog in de pers gezeten heeft....

Lees net op internet dat dit te maken kan hebben met teveel aan boterzuurbacterie ofzo...

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 16:07

SarahIlse schreef:
Dit hebben wij ook een keer gehad op een vorige stal met een pak kuil, die alcoholgeur. Geen idee wat het was, maar inderdaad heel raar. Ik denk dat het te nat was, een beetje gaat gisten en daardoor die alcoholgeur ontstaat.

Hebben jullie dat gevoederd aan de paarden??
Zo rook je geen alcoholgeur, je moest je neus er goed aan insteken om het te ruiken...

Maar ik ruik altijd heel goed aan alle hooi wat ik geef...
Als de geur niet goed zit gooi ik het weg...

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:10

Klinkt inderdaad als het deel wat nog in de pers zat van een ander perceel. Kan zomaar zijn dat dat een paar dagen was voordat het 2e deel geperst werd, waardoor het misschien is gaan gisten al voordat het gewikkeld werd?

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:11

Habore schreef:
SarahIlse schreef:

Hebben jullie dat gevoederd aan de paarden??
Zo rook je geen alcoholgeur, je moest je neus er goed aan insteken om het te ruiken...

Maar ik ruik altijd heel goed aan alle hooi wat ik geef...
Als de geur niet goed zit gooi ik het weg...

Bij ons rook je het echt al als je de stal binnen kwam, echt heel sterk. Nee, niet gevoerd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:11

Bij grote vierkante pakken blijft er altijd een stuk in de pers zitten, dus dat het van een ander land is zal kloppen. En dan ligt het er net maar aan hoe droog die landeigenaar het wilde hebben... Geel ipv groen doet mij overigens vermoeden dat het juist droger was en daarom niet goed heeft kunnen fermenteren.
Boterzuur is een hele karakteristieke geur, dat ruikt meer als te oude, geoxideerde olie.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 16:16

Maar het stuk wat dan groenig en fris ruikt kan ik toch gewoon voeren? Daar zit immers geen alcohol geur aan....
Heb het ook ruim nog weg genomen bij het stuk waar de overgang was....

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:25

Ik denk dat het verder niet zo veel kwaad kan, hoor. Je zegt zelf al dat je alleen het stuk hebt gevoerd waar geen rare geur aan zat.