Wat en hoeveel voer jij je Z+ dressuurpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nibbit

Wat en hoeveel voer jij je Z+ dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 12:08

Hoi allemaal,
Ik ben bezig met het aanpassen van mijn voer voor mijn Z paard, heb al advies van mijn leverancier, maar ben er nog niet helemaal uit.
T/m het M2 ging het prima op wat basisbrok maar ik merk dat dat nu niet voldoende is.

Dus bokkers brand los, wat voeren jullie je dressuurpaard, Z1 of hoger?

Udo2001

Re: Wat en hoeveel voer jij je Z+ dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 12:11

Mijn 11 jarige ruin krijgt 2 kilo conditiebrok en 3/4 schep muesli Triple p van Pavo. Daar naast geef ik hem souplesse kruiden van de paardendrogist. Hij zit super in zijn vacht, en moet hem soms echt even terug roepen... Daarnaast blijft ruwvoer heel erg belangrijk. Kijk in krachtvoer uit dat er niet te veel suiker in zit!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 12:14

Ik denk dat je vooral moet kijken naar je paard. Is het zijn gewicht die je moeilijker op pijl kunt houden of zijn energie ? Indien het enkel energie is kan een handje haver al veel verschil maken. Als hij het goed doet op je huidig voer is het dus beter om niet meteen alles te veranderen, maar een kleine toevoeging te doen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 12:19

Ligt ook aan je paard en formaat, je moet specifiek kijken waar jouw paard het goed op doet :)

Kijk mijn paard is 1.82 en heeft specifieke problemen, daar gaat wat anders in dan eentje van
bv 1.62 zonder problemen of neem bv een sober ras, deze zullen somber gevoerd moeten worden.

Maar om je vraag te beantwoorden:

Vanuit pensionstal:
- 2 scheppen Pavo sportbrok
- 2 scheppen mix van maismeel/bietenpulp.
- kuil 2 x per dag (op stal) en in de paddocks wordt er ook nog 2 x kuil/gras gevoerd. (paarden lopen de hele dag buiten, s'avonds op stal)

Zelf na het rijden:
-1 schep Omega power mix van Horsefood
-1 schep EQ-XP brok van Horsefood
- scheut zonnebloemolie erover en supplementen (glucusamine/msn en creatine)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 14-11-15 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 12:20

Vooral de energie, hij ziet er goed uit, is goed op gewicht en heeft een glanzende vacht.
Ik kreeg het advies om meer en of betere brok te voeren en inderdaad daarbij wat haver te proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 12:22

listiglistje schreef:
Ligt ook aan je paard en formaat, je moet specifiek kijken waar jouw paard het goed op doet :)

Kijk mijn paard is 1.82 en heeft specifieke problemen, daar gaat wat anders in dan eentje van
bv 1.62 zonder problemen of neem bv een somber ras, deze zullen somber gevoerd moeten worden.

Vanuit pensionstal:
- kuil 2 x per dag (op stal) en in de paddocks wordt er ook nog 2 x kuil/gras gevoerd. (paarden lopen de hele dag buiten, s'avonds op stal)

Zelf na het rijden:

:') :')

Ontopic: Ik voer Pavo Topsport naast brok en ben daar heel tevreden over! Echt fijne muesli zonder dat hij heel heet word.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 12:24

Nibbit schreef:
Vooral de energie, hij ziet er goed uit, is goed op gewicht en heeft een glanzende vacht.
Ik kreeg het advies om meer en of betere brok te voeren en inderdaad daarbij wat haver te proberen.

Ik heb daar dus de Triple p voor gehaald. Je hebt eventueel van Cavalor ook endurix. Succes.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 12:28

Especial schreef:
listiglistje schreef:

bv 1.62 zonder problemen of neem bv een somber ras, deze zullen somber gevoerd moeten worden.

Vanuit pensionstal:

Zelf na het rijden:

:') :')

Ontopic: Ik voer Pavo Topsport naast brok en ben daar heel tevreden over! Echt fijne muesli zonder dat hij heel heet word.

:o nog niet wakker en dikke vingers.... moet natuurlijk zijn sober ras :D ik heb het aangepast!

@TS:
Als je over impuls praat dan heb je het over africhting, scherper en vlugger maken, op het achterbeen, dat lukt niet alleen met voer dat is veelal training.

Voor dressuur heb je langdurige energie nodig. olierijk voer moet je het dan in zoeken.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 12:29

Pavo sportsfit beviel hier erg goed. Van sportbrok werd ze gigantisch heet en op basisbrok met een kilo sportsfit erbij hield ze het werk beter/langer vol, maar werd nauwelijk heter.
Paard liep trouwens Z voor de koets en M dressuur onder het zadel

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 12:56

3x per dag hooi
2 kilo masters sportbrok
1 schep pavo triple p
2 schep lucerne

Paard werd altijd snel buikig, maar ziet er nu goed uit en heeft voldoende energie.

Type paard en karakter zegt voor mij inderdaad ook meer dan het niveau als het gaat om de beslissing wat te voeren.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:39

Ik lees vaak dat paarden allerlei brokken en muesli's en nog supplementen krijgen, en dan nog moet er iets veranderen omdat het nog niet de energie heeft die je wilt.
ik heb jaren alleen goed hooi gevoerd aan verschillende paarden. Ik heb lang Z gesprongen met een paard die alleen hooi en weidegang kreeg. En niet onverdienstelijk. Zo ook met onze aangespannen paarden die gemiddeld 60-70km per week ! Liepen.
en dat waren kwpn-ers, freibergers, dravers.....

en als ze al eens iets extra's moesten, dan kregen ze een handje muesli en een handje haver. Maar dat gebeurde echt zelden.
en ze waren altijd vol energie en fit.

nu heb ik een shetlander tweespan. (Heel wat anders dan een z-dressuurpaard). Maar deze topsportertjes hebben alleen dit seizoen al 1200km! gelopen op alleen grasbrok en goed hooi en een scheut olie.
ze lopen bijna ieder weekend ritten van 35 tot 45 km en zijn nog echt fit hierna.

Ik wil maar zeggen dat als een paard gewend is om zijn energie uit ruwvoer te halen dit voor mij veel betere resultaten geeft dan al die suikers en zetmeel erin stoppen.

ik heb hiervoor ook jaren brok en muesli gevoerd omdat iedereen dat deed en er gezegd werd dat dit het beste was voor hard werkende paarden. Nu ik dus geen overbodige suikers en zetmeel meer voer zijn de paarden in betere conditie en altijd fit. Ze zien er prachtig uit en hebben super hoeven.

Probeer eens je paard zoveel mogelijk hooi te geven. Event. aangevuld met graanvrij voer. Het heeft een maand of zo nodig om je paard te laten wennen aan energie halen uit ruwvoer, in plaats van (snelle) energie uit zetmeel en suikers die in brok en muesli zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:01

Is het werk voor je paard zoveel waarder in het Z1 dan in het M2?

Ik voer volgens mij heel eenvoudig
1.5 kg draversbrok (vanuit stal)
1 kg Garvo Fyto Gold
3dd voordroog.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 21:21

Bedankt voor jullie reacties +:)+
Ik zal eens googlen naar alle soorten die genoemd worden

Hij krijgt nu onbeperkt goed hooi en daarbij 1,5 kg brok en wat lucerne. Overdag ook weidegang.
Daar deed hij het steeds prima op.

Ik weet niet echt of het zwaarder is, de lange lijnen in de proeven lijkt hij lastiger te vinden dan het gepriegel in de M2.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:26

Mijn paard krijgt onbeperkt hooi (dat komt neer op zo'n 15kg per dag)

Per dag krijgt hij aan krachtvoer
1/2 schep ponybrok van subli
1/4 schep pavo sporfit
Als hij werkt krijgt hij dan nog een 1/4 pavo topsport.
Krachtvoer wordt gemengd met lucerne ,bij elkaar ongeveer 2 voerscheppen

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:30

Hooi, pulp en dus ook zemelen met olie.
Dat was het.
1 in het Z2 en 1 in het Z dressuur M Springen en Z eventing
Krijgen wel vitamine korrel en hebben een mineralen blok.

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:40

ik voer mijn 6 jarige die net de overstap heeft gemaakt naar het Z2 het volgende:

onbeperkt duits kruidenhooi
'sochtends
1,5 schep hartogh lucerne
1 schep muesli van action quality, de joint en performance
150 gram action quality Balancer
magnesium van Synovium

om 5 uur

om 10 uur savonds
1 zemelen
kwart bietenpulp
kwart gemalen gerst
0.5 slobber mash van Equifirst

na het rijden nog halve schep muesli.

overdag de hele dag buiten. de training is meestal 4x per week waarvan 1x les.
mijn trainingen zijn meestal met in en uitstappen max 45 min.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 12:08

Bij ons op stal krijgen de meeste paarden op wat hoger niveau (Z+) best veel, zo ongeveer 3 kilo per paard of meer. Mijn paard stond op 2x halfje EQ-XP van Horsefood met savonds halve kilo muesli (speedmix). Heb me toch laten verleiden om het omhoog te gooien 'want het was zo weinig voor een paard die zo in het werk stond'. Hij is daarna flink minder geworden en werd ook onnodig dikker. Na enkele weken heb ik acuut z'n voer weer omlaag gedaan naar 2x klein halfje EQ-XP brok en savonds krijg ie een schep olierijke muesli (omega3 powermix). Daar doet ie het meer dan prima op en ik heb m'n paard weer terug hoe ie was :)
Daarnaast krijgt ie een schepje myoplast, en vitamine E/selenium over zijn avondvoer ter ondersteuning.
Paard is overigens M2 geklasseerd, wordt op Z niveau getraind.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:19

Onbeperkt ruwvoer, 12 uur gras en 12 uur voordroog uit een slowfeeder.
1 kg Pavo 18Plus (omdat hij ook 19 is) in drukke periodes aangevuld met Pavo Topsport 1/4-1/2 kg. krachtvoer wordt verdeeld over 2 porties.
Als hij niet op leeftijd was zou het Pavo SportsFit met Topsport zijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:28

Beperkt droog hooi, beperkt gras, 1 kg High Fibre Nuts van D&H en een handvol lijnzaadbrokken.
En een pilletje prascend per dag want ze heeft cushing :\
Maar op dit voer doet ze het gewoon uitstekend, is 19 jaar en loopt nog steeds als een tierelier.
Goed naar je paard kijken en niet teveel gaan mengen / mixen met supplementen is mijn advies :)

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:33

Ik voer mijn gelderse van 1.70 (Z1 dressuur): ongeveer 2 kilo (twee keer 3/4 voerschep) basisbrok per dag, een handje muesli (sportsfit van pavo) en een aantal keer per dag hooi. Hij doet het er prima op!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:37

:wow:

Dat zijn nog eens hoeveelheden. Is dat echt nodig joh? Hier op onze professionele stal zie ik dat niet eens voorbij komen!

FairLady_ schreef:
ik voer mijn 6 jarige die net de overstap heeft gemaakt naar het Z2 het volgende:

'sochtends
magnesium van Synovium

om 5 uur

om 10 uur savonds
1 zemelen
kwart bietenpulp
kwart gemalen gerst

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 13:57

Udo2001 schreef:
:wow:

Dat zijn nog eens hoeveelheden. Is dat echt nodig joh? Hier op onze professionele stal zie ik dat niet eens voorbij komen!

FairLady_ schreef:

'sochtends
magnesium van Synovium

om 5 uur

om 10 uur savonds
1 zemelen
kwart bietenpulp
kwart gemalen gerst

eigenlijk is het maar 2,5 schep meusli. als je dat weegt ( heb ik een keer gedaan) is het bij deze muesli maar 1,7 kilo. paard is 1.77.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:06

Wat een hoeveelheden komen er voorbij!! Zeker niet te veel gaan voeren hoor! Van al die suikers krijgen ze ook energiedippen en worden ze vetter.

Mijn haffie doet het goed op halve kilo conditiebrok (op trainingsdagen) en onbeperkt ruwvoer. Zomers trouwens geen krachtvoer omdat ze dan veel uit het gras halen.

Mijn haffie doet naast Z2 startgerechtigd ook endurance, crossen, springen en veel buitenrijden. Nooit het gevoel dat hij geen energie heeft