Ik vroeg me af wat een paard moet eten wat de hele dag op de wei staat, 2 x een berg hooi krijt(als ze de wei in gaat en als ze terug in de stal word gezet, en wat alleen recreatief ong 3 x per week word gereden? Owhja ze is 16

Xxx
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Arabesk schreef:Yup en niet een paar banketstaaf rondjes in de bak. Maar ritten van minimaal een uur, maar vaak ook 2,5 uur 3 uur. Alles in draf of galop, gemiddelde snelheid 10-15 km/h
Paarden zijn dieselmotoren, als je daar benzine in gooit werkt het niet. Met zetmeel heb je een paar minuten explosieve energie. Leuk voor een dressuurwedstrijd van 7 minuten, maar daarna verzuurt je paard compleet. Wil je echt goede energie, dan moet je ook diesel in je paard gooien: onbeperkt hooi. Daar maakt een paard zelf vetzuren uit en slaat een deel van de energie uit hooi op als vet en vet is een zeer zeer efficiente energievoorziening voor een paard.
ilaan schreef:Ik zou eerder kijken naar je paard ipv vertrouwen op 1 persoon, notabene op bokt.
Mijn paard loopt ook lange ritten met veel draf en galopwerk maar heeft haar muesli echt wel nodig. Ze herstelt sneller, houd haar energie langer en is aan het einde van de rit topfit. In tegenstelling toen ze zonder muesli stond.
Onbeperkt toegang tot ruwvoer is vrij normaal als je het mij vraagt.
Niet iedere brok zit vol met 'alleen' zetmeel (iets wat sowieso al niet waar is). Je kunt verschillende soorten brok/muesli vergelijken om te kijken waar de minste zetmeel en suikers in zitten. Of in ieder geval een samenstelling heeft waar jouw paard het goed op doet.
Mijne doet het super op de muesli van marstall. Een kwart schep is voldoende voor mijn 19 jarige Arabier.