Ze kan zo goed als geen suiker en zetmeel verdragen ivm gevoelige darmen. Krijgt hierom nooit snoepjes/appels/wortels etc. Altijd droog hooi (voordroog/kuil kan ze ook niet tegen) en een speciale muesli om de vitamines aan te vullen ivm dracht.
Zoals ik zei na jaren zoeken ben ik vorig jaar na verschillende producten te hebben geprobeerd (care4life, metazoa, marstall, equifyt noem maar op) uiteindelijk beland bij de Cavalor Fibre Force en hier deed ze het super op. Wij natuurlijk helemaal blij. Eindelijk een paard wat gewone mest had.
In de zomer staat ze lekker op de wei en krijgt verder niks bij.
Wat is dan nu het probleem zullen jullie denken?
Helaas heeft ze erg last van haar gebit. Diastasen om precies te zijn.
Vorige week is ze weer naar de tandarts geweest en die schrok er van hoe snel het achteruit was gegaan in een jaartje... Haar boven gebit Is prima maar onder... Gat na gat na gat. Haar tandhalzen worden steeds smaller waardoor er meer voer tussen haar kiezen blijft hangen. Dit gaat vervolgens rotten en etteren en zorgt voor ontstekingen...
.De tandarts kan hier verder weinig aan doen, trekken is geen optie want dan houd ze simpelweg niks over. Nu heeft ze het kort afgevijld zodat de ruimtes iig niet zo diep zijn en het voer er makkelijker uit valt.
Helaas wil de merrie nog steeds slecht hooi eten... Haar brokken wil wel en overdag buiten gras gaat ook prima. Gras is veel zachter en bkijft dus niet steken.
Hooi is grof en prikt en irriteerd haar toch al gevoelige tandvlees en kiezen. Nu knabbelt ze wel wat hooi maar echt eten doet ze niet (maakt geen proppen oid overigens, ze eet gewoon niet).
Nu ben ik dus opzoek naar een soort brok of ruwvoer of slobber om haar extra te kunnen geven voor als binnenkort het gras toch echt op is. Want dan krijgt ze nooit genoeg voer binnen en ik kan er simpelweg geen kilo's muesli in stoppen ivm haar gevoeligheid hiervoor.
Het hooi wat ze nu krijgt is niet heel stengelig en voor droog hooi toch vrij 'zacht'. Maar helaas eet ze het niet

Luzerne etc is geen optie (melasse, ) de melasse vrije Luzerne Is te grof en stengelig voor haar om tw eten. De senior priores zit teveel zetmeel in.
Pavo speedibeet eet ze absoluut niet helaas...
Haar huidige muesli heeft een gecombineerd suiker/zetmeel gehalte van ik geloof 5 of 8%. Meer kan het dus niet zijn.
Wie weet er iets wat ik haar kan bijvoeren? Graag voorstellen met links naar gegevens.

Beide zijn niet zulke voorstanders van hooi, en beide krijgen nu wiesencobs als hooivervanger en ze doen het er super op.