chichorei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

just_amor

chichorei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 19:46

Bij ons op de boerderij is er chichorei uitgereden. Ik zou het wel iets vinden om deze in de wei te gooien zodat ze wat te doen en te knabbelen hebben. Maar ik zou eerst graag willen weten of chichorei wel geschikt voor paarden is?

geerke

Re: chichorei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:49

wij gaven het vroeger wel aan de schapen,maar of het goed is voor paarden geen idee.Volgens mij is het vrij bitter,dus ik vraag mij af of ze het wel lusten?

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 19:52

Wij gaven het vroeger altijd aan de paarden. Enkele kilo's per dag. Wel eerst goed wassen dat er geen zand tussen zit. Als je een gulzig paard hebt zou ik het ook niet geven omdat die zich net zoals bij voederbiet makkelijk verslikken.
Ik snap wel niet hoe het komt dat de paarden het lekker vinden want het is echt ongeloofelijk bitter, niet te vreten :r

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 13:27

Cichorei is erg gezond voor paarden, er zitten net dezelfde goede stoffen in als in wortels van de paardenbloem. Het werkt leverreinigend, is spijsverteringsbevorderend en het zou ook ontstekingsremmend zijn.
Bovendien bevat het de stof inuline, en juist die werking deed mij besluiten om mijn Winnie destijds cichorei te voeren. Hij was insulineresistent.

Al onze paarden zijn er "zot" van, ze lusten het dus erg graag. Zelf heb ik het geluk van 2 buren te hebben die zelf witlof telen en... de wortels nadien wegsmijten.