Speedibeet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linny__93

Speedibeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 10:39

Hallo allemaal.

Ik ben sinds gister begonnen met speedibeet om mijn quartertje iets voller te krijgen. Alleen ze eet het niet... :( ook niet met muesli erdoor want dat eet ze er tussen uit haha. Weet iemand iets waardoor zegt misschien gaat eten?? Vast bedankt!

Evelijn

Re: Speedibeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:47

Wat was je verhouding speedibeet / muesli.... zou beginnen met maar beetje speedibeet door de muesli en dan steeds beetje meer.
Speedibeet is van zichzelf niet heel smakelijk weinig zoet... je zou er bijv. ook voor kunnen kiezen er een wortel of appel doorheen te raspen, dan is het wat smakelijker maar dat kan ze er niet zo makkelijk uitvissen.

Toffhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:50

Geen enkel paard van ons lust speedibeet. Ze laten het allemaal staan en vissen de brokjes eruit (voor zover dat lukt). Ik geef geweekte pulp. Dit zijn brokjes en doe ik 24 uur voor het voeren 1 schep per paard per emmer en die vul ik helemaal met water. Dit eten ze heel graag, hier krijgen ze brok bij. 's Winters geven we er vaak nog Gedizo (soort snijmaïs) bij.

linny__93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 10:53

Evelijn schreef:
Wat was je verhouding speedibeet / muesli.... zou beginnen met maar beetje speedibeet door de muesli en dan steeds beetje meer.
Speedibeet is van zichzelf niet heel smakelijk weinig zoet... je zou er bijv. ook voor kunnen kiezen er een wortel of appel doorheen te raspen, dan is het wat smakelijker maar dat kan ze er niet zo makkelijk uitvissen.

Echt maar heel klein beetje met schep muesli wat ze altijd krijgt.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:04

De mijne eten het ook niet zonder iets erbij. Ik geef er muesli, snijmaïs, olie, appelazijn en luzerne bij en dan is het geen probleem. Ik heb gemerkt dat vooral de olie en de appelazijn een verschil maken.

linny__93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 11:08

maximuss schreef:
De mijne eten het ook niet zonder iets erbij. Ik geef er muesli, snijmaïs, olie, appelazijn en luzerne bij en dan is het geen probleem. Ik heb gemerkt dat vooral de olie en de appelazijn een verschil maken.

Wat voor olie?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:09

Gewone maïsolie uit de supermarkt.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:17

Meng je alles ook wel goed doorelkaar? Die van mij at het eerst ook niet tot ik zijn brokjes echt goed mengde met de speedibeet.
Eerste dag at die nog niet alles op maar na een paar dagen ging het steeds beter en nu eet hij het gewoon helemaal op :)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:19

Ik moest het die van mij ook goed mengen met slobber, eerst verhouden 25/75 speedibeet/slobber. Nu staat hij er om te trappelen, gaat er alleen een handje slobber door een schep speedibeet. Heeft wel even geduurd hoor!

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:23

Zelfde hier! Ik ga mee met pantykous. Niet te gauw opgeven. Met weinig beginnen en langzaam de verhouding veranderen. Na drie weken deed meneer er een moord voor. Werkte super voor meer gewicht!

linny__93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 11:24

Bedankt voor de reacties. Gewoon door blijven voeren dus haha moet me dame er maar aan wennen ze is echt een muts met iets nieuws haha

dreamheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:53

Het komt ook mij bekend voor, erg kieskeurig paard hier. Met een beetje biks, muesli of appel er door eet zij het wel. Als ik jou was zou ik er gewoon een beetje mee spelen. Speedibeet staat er wel om bekend dat het paarden dikker maakt. Succes! :)

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:55

Ik voer ook speedibeet, ik doe er wel een halve schep muesli door heen.
Mijn paard vind het helemaal geweldig ook zonder muesli maar het paard van mijn moeder moet het ook echt niet zonder muesli.
En niet te nat maken maar ook vooral niet te droog. lekker duidelijk he :P

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:57

Ik geef het met gekookt lijnzaad.... alles wordt naar binnen gesmakt!
Beetje honing er misschien door???

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:58

Even doorbijten inderdaad :Y) . Mijn paard moest ook erg wennen aan de smaak, is ook nogal kieskeurig. Nu eet ie het prima, maar wel alsnog met met mini handje muslie (mee laten weken). Helemaal "kaal" eet hij het ook met lange tanden, haha.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:58

Hier hielp het totaal niet om mijn paardje aan te laten komen. Ik ben uiteindelijk maar gewoon slobber bij gaan voeren, toen ging het pas de goede kant op.
Maar wat de anderen ook al zeggen: gewoon door de muesli heen voeren. :) Succes!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:01

Of maismeel er doorheen. Onze ouwetjes krijgen in de wintermaanden, ook veel gesmak.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:02

Zupa van Equifit heb ik goede ervaringen mee als vervanger voor speedibeet en kost niet deur. 3 handjes op een liter water. Mijn toenmalige Ferro merrie kreeg der uiteindelijk wel een buikje mee.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 13:03

zemelen erdoor? gelijk goed om de calcium fosfor verhouding recht te trekken.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:35

Je kunt ook gewone bietenpulp voeren, moet wel langer weken / wellen....

Ik geef sindskort een van mij seniores prioris van Subli, veiendin van mij haar paard heeft een aantal keren in de kliniek gestaan en was extreem veel afgevallen en was hier zeer te spreken over....

Daarnaast krijgt die ene bij mij ook de muesli van Horsefood Omega3 powe mix. Sinds hij op deze muesli staat (juli) merk ik wel verschil.....

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 14:51

Mijn kwartje vind het ook smerig. Ik geef hem een half schepje maisvlokken bij zijn schep muesli om niet in te vallen. Werkt prima!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:08

Verwende poeperds allemaal ;) Die van mij stond eerst alleen op speedibeet. Als extraatje heb ik hem later slobber erbij door gedaan om hem nog extra te laten aankomen. Als ik nu dus met alleen speedibeet aankom, snuffelt ie er eerst wat teleurgesteld aan. Later eet hij het wel.

Ik denk dat de paarden gewone pulp liever eten omdat daar best veel melasse door zit, normaal gesproken. Dit zit niet in de speedibeet (althans, heel weinig). Ik zou er ook een schep slobber door doen. Heeft wat meer smaak. Slobber kun je afbouwen.

@Karrimh: waarin merk je verschil met de Omega muesli? Die van mij heeft daar ook even op gestaan en ook op Topsport van Pavo. Maar ik vind Topsport voor nu nog niet echt het geld waard. Maar kan ook zijn dat het paard eerst meer op gewicht moet komen, voordat zo'n voer z'n werk doet.

linny__93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 15:33

Ik heb nu een kwart speedibeet met 3 kwart water gemengd en 1 schep muesli erbij gedaan ook wat maïs olie en ze staat nu te eten :)

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:35

Die van mij moet het ook niet (meer)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:42

linny__93 schreef:
Ik heb nu een kwart speedibeet met 3 kwart water gemengd en 1 schep muesli erbij gedaan ook wat maïs olie en ze staat nu te eten :)

Verhouding is 1:5 volgens de pavo site. Dus zou er iets meer water bij doen. http://www.pavospeedibeet.nl/