Goedkope lucernekorrel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

Goedkope lucernekorrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 19:15

Hoi allemaal,

Op advies van de voedingsdienst van Ugent ben ik op zoek naar een goedkope Lucerne/Luzerne korrel. Moet effectief een korrel zijn. Wie o wie weet een goedkoop merk waarvan de verpakking minimum 20 kg bedraagt? Of eventueel een handelaar die bij X aantal kg aankoop, korting geeft? Ik woon in België.

Ik heb Hartog Luzernebrok gevonden (ziet er uit als korrel), dit kan ik aankopen in Aveve voor denk ik 12 euro voor 20 kg? Ik heb dit nog niet kunnen nakijken. Wat zijn de ervaringen hiermee?

Bedankt!

petitparis

Re: Goedkope lucernekorrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:26

ik heb alleen maar ervaring met de luzernemix van hartog en de luzernecobs van agrobs. Dit laatste is echt geperste luzernevezels en waarschijnlijk duurder dan de luzernebrok van hartog.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:28

Bij mij in Duitsland verkopen ze lucenrebrok voor 8,00 euro voor 25 kg. Misschien dat je het best naar een plaatselijke molen bij je in de buurt kan gaan waar ze paardenvoer verkopen.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:29

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 22:38

Dinopino schreef:
Bij mij in Duitsland verkopen ze lucenrebrok voor 8,00 euro voor 25 kg. Misschien dat je het best naar een plaatselijke molen bij je in de buurt kan gaan waar ze paardenvoer verkopen.

Das héél budgetvriendelijk. Ik heb al wat zitten rondneuzen maar vond niet direct iets. Even in een facebookgroep een oproepje geplaatst. Het enige waar ik kan aan denken is Aveve..

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 09:04

Ik ben zelf het meest tevreden over de lucernecobs van agrobs. Ook wel eens die van arie blok diervoeders gehad (=goedkoper), maar die beviel slecht. Veel minder structuur, kleine brokjes geperst met melasse en er zat ook wat graan door.

Gravity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 09:15

Ik heb hartog luzernebrok. Het zijn gewoon biks brokken. Iets langer en dunner dan mn pavo voer, en ook iets steviger. Gewoon goede kwaliteit en er zit geen stof of gruis in.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 09:16

Ik heb vorig weekend in Belgie van alles opgehaald. Daar zat ook een 100 % lucerne brok bij. Zjn brokken van agrobs en een voederfabrikant in Ardooie. Dat ligt bij Roeselare in de buurt.

De hartog is doorgemengd met melasse trouwens,

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 09:16

Je hebt er ook van Quartes, die kan je kopen bij de plaatselijke voerhandel, ze kosten minder dan de paardenvariant. Enkele jaren geleden kocht ik deze voor ± 6-7 euro voor 25 kg. Wij weekten dit samen met bietenpulp om ons paard op leeftijd op gewicht te houden.

Gravity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 09:19

karuna schreef:
Ik heb vorig weekend in Belgie van alles opgehaald. Daar zat ook een 100 % lucerne brok bij. Zjn brokken van agrobs en een voederfabrikant in Ardooie. Dat ligt bij Roeselare in de buurt.

Dit is niet waar, de luzerne mix zit melasse in de luzerne brok niet!

van de hartog site: Luzernebrok wordt gemaakt van 100% gedroogde luzerne. Dit wordt gemalen en in een brokje geperst. Hiervoor wordt geen melasse gebruikt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 09:22

Dat dacht ik ook, tot ik hartog nabelde erover en ze toen zeiden dat bij een melasse probleem ik de brok beter kon laten liggen. Waarom ze dat dan zeggen weet ik ook niet dan en idd op de zak staat gewoon melasse. Maar hier komt het er niet meer in. De lucerne mix is zowiezo doorgemixt met snijhaver en valt om die reden af.
Laatst bijgewerkt door karuna op 27-10-15 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 09:24

zou me idd verwonderen als ze de lucerne vermalen, dat ze het kunnen persen zonder melasse of olie...
dit kan volgens mij alleen met luzerne als geheel voordat hij 100% droog is

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 09:27

Gravity schreef:
karuna schreef:

Dit is niet waar, de luzerne mix zit melasse in de luzerne brok niet!

van de hartog site: Luzernebrok wordt gemaakt van 100% gedroogde luzerne. Dit wordt gemalen en in een brokje geperst. Hiervoor wordt geen melasse gebruikt.

Dat staat inderdaad op de website, maar op de sticker op de zak staat toch echt 'bevat maximaal 3 procent melasse'. Waarom ze dan in vredesnaam die tekst op de site zetten is me een raadsel...

Ik voer hem ook, vind het een prima brokje, alleen jammer van de melasse

Gravity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 09:28

Wauw, kom ik ook weer achter. wat een oplichters dan eigenlijk, dat dat mag...

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 09:32

betwijfel of het mag.
Ben nog in dubio of ik een klaagmail ga schrijven

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 09:36

Het is vaak best verhelderend om eens verder door te vragen over voer. Ik ben het al vaker tegengekomen dat er veel meer inzit dan dat op een zak of een site staat. Ivm erge graanallergie heb ik heel wat uren aan de telefoon gehangen met de voermakers zelf. En dan kom je veel te weten over wat erin zit. Bv graanvrij voer dat niet gegeven mag worden aan een paard met een granenallergie omdat er juist ja graanproducten inzitten.

Overigens is dit met mensenvoer ook het geval hoor. Zoals lactosevrije melk die lactose bevat lmdat hij lactose arm is. Maar volledig offtopic. :')

Edit de wetgeving is er heel vaag in, er mag gemeld worden vrij van als het gehalte beneden een betaald percentage zit. Alleen bij een erge allergie moet je altijd navragen of het echt vrij is of juridisch vrij,

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:01

ik heb meerdere bedrijven gebeld met de vraag om proefzakjes omdat mijn merrie dus ook voor van alles en nog wat allergisch is (en ook nog eens een dramatisch slechte eter).
Maar kreeg bij sommigen ook gewoon te horen, nee hoor dat doen we niet. Zo'n zak kost maar een tientje, daar kun je je toch geen buil aan vallen? En als ze het niet lust/er allergisch voor is koop je als hij op is toch wat anders?

Alsof ik 25 kg voer als ze allergisch blijkt te zijn, of... hoe krijg ik het erin als ze niet lust?! Eh ja mevrouw, dan geeft u het toch aan uw andere paarden? Meneer, ik heb er maar 1. Oh... ja nou dan weet ik het ook niet hoor!
Echt, ik hoop dat het een stagiair ofzo was, want damn, slechte reclame voor je bedrijf is dat!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:28

Idd vriendin heeft ook rondgebeld voor graanvrij voer voor haar paard met mogelijk glutenallergie. Geen enkele fabrikant van graanvrijvoer zei dat hun voer geschikt was, want dat het restproducten van granen bevat en/of op dezelfde lijn gemaakt wordt als de graanvarianten...

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 13:34

Als je graag luzerne korrel geeft om je paardje te laten,bijkomen kan ik je zeker de luzerne korrel aanraden. Wij geven de luzerne korrel van Roosens. Deze betaal,ik net geen tien euro voor 25 kg hier in de plaatselijke. Voerleverancier in België. Wij weken de korrel wel voor onze oude merrie om het gemakkelijker te kunnen eten. ZE krijgt per dag 1 schep droge korrel gewerkt in water. En op twee maand tijd zijn we goed bijgekomen. Wel in combinatie met zupa en fibre force en onbeperkt hooi.
We komen van dit

[/[img]
Afbeelding

Naar dit

[/[img]
Afbeelding

Van dit [img]
Afbeelding
[/img]

Naar dit
[/[img]
Afbeelding