houdbaarheid voordroog en hooi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Persevero

houdbaarheid voordroog en hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 15:26

Weet iemand of het te doen is om grote balen voordroog of hooi te halen voor 2 paarden met voldoende weidegang?

Hoe lang kunnen ze blijven liggen wanneer geopend. En is helemaal openhalen bv beter?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 15:32

voordroog is 'vochtig/klam' dus gaat vrij snel schimmelen..

hooi blijft best lang goed, mits je het in een goed geventileerde ruimte bewaard.

hooi is mits goed en droog opgeslagen heel lang houdbaar (tot een jaar aan toe.. En zelfs nog wel langer.. ga maar eens in een oude lege stal kijken.. soms tref je daar nog hooi aan dat niet verteerd of beschimmeld is, ik zou dat alleen niet meer voeren in verband met stof en rotzooi.. Maar mits je het goed opslaat kan het dus heel lang goed blijven.

Ibbel

Re: houdbaarheid voordroog en hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 15:36

Voor twee paarden zou ik midipakken voordroog (90-100 kg) kopen. Grote pakken (300-450 kg) gaat je met 2 paarden niet lukken om dat goed te houden.
Hooi maakt niet uit, mits overdekt opgeslagen. Hooi kan je ook rustig een jaar of langer bewaren als het goed gewonnen is.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:16

Ik heb grote ronde balen en blijven echt wel goed hoor. Ze staan binnen helemaal uitgepakt
en ik kan ze wel 4 weken goed houden :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:01

droog hooi kan je zo lang voeren als je wil, mits de pakken niet nat kunnen worden.

bij voordroog is het fel afhankelijk vh weer (temperatuur) en hoe nat de pakken zijn. Wij hebben soms pakken die na 3-4 dagen beginnen te broeien en andere waarvan we makkelijk 3 weken kunnen voeren alvorens het begint te broeien en schimmelen. we verwijderen steeds volledig de plastic.
Met 2 paarden zou ik nooit grote pakken voordroog nemen, vrees dat je steeds veel zal moeten weggooien. Weet niet heo het bij jouw in de buurt is, maar hier is het moeilijk om voordroog af te voeren. Voor Champignonkweek willen ze het niet tussen de mest en boeren zijn bang voor te veel verzuring van de bodem.

JSeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:08

Voordroog hooi blijft heel lang goed. Hebben we hier ook, wij halen per snede zeker 25 balen van het land, dat komt niet gauw op met 3 paarden dus verkopen wij de andere snedes die eraf komen altijd. Kan zeker een jaar doen met balen en dan zijn ze nog goed. Maar het is afhankelijk van of het plastic beschadigt is of niet. Je kunt deze balen gewoon buiten laten staan, maar als het plastic beschadigd is door bijvoorbeeld takjes of de lepels van de trekker/shovel, dan gaat het schimmelen als de balen nat worden.

Hooi kan ook heel lang bewaard blijven, maar dan moet het wel afgedekt zijn omdat deze niet in plastic zitten. Kleine hooiberg misschien een idee? Of een zeil erover heen.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 21:51

Ik voer grote balen voordroog van +- 400 kg aan twee paarden.
Plastic er helemaal af en ik trek de plakken uit elkaar.
Bij het openen van het pak inspecteer ik het helemaal op schimmel.

Ik voer ongeveer een 10-14 dagen met één baal.

Ik heb eerder problemen met schimmel bij het openen van een baal, er zit altijd wel ergens schimmel, terwijl ze goed afgedekt liggen, geen gaatjes ofzo...snap het soms niet....

JSeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:13

Habore schreef:
Ik voer grote balen voordroog van +- 400 kg aan twee paarden.
Plastic er helemaal af en ik trek de plakken uit elkaar.
Bij het openen van het pak inspecteer ik het helemaal op schimmel.

Ik voer ongeveer een 10-14 dagen met één baal.

Ik heb eerder problemen met schimmel bij het openen van een baal, er zit altijd wel ergens schimmel, terwijl ze goed afgedekt liggen, geen gaatjes ofzo...snap het soms niet....

Dat kan ook komen doordat het op het land toch niet goed gedroogd is he? Hoe vaak het geschud word, kan altijd toch in zwil nog te vochtig wezen. Vocht gaat er niet altijd voor de volle 100% eruit..

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:15

elenaMM77 schreef:

hooi blijft best lang goed, mits je het in een goed geventileerde ruimte bewaard.

hooi is mits goed en droog opgeslagen heel lang houdbaar (tot een jaar aan toe.. En zelfs nog wel langer.. ga maar eens in een oude lege stal kijken.. soms tref je daar nog hooi aan dat niet verteerd of beschimmeld is, ik zou dat alleen niet meer voeren in verband met stof en rotzooi.. Maar mits je het goed opslaat kan het dus heel lang goed blijven.

schimmel? dan zijn de pakken niet goed gesield ( of hoe schrijf je dat) .

hier doen we weleens met pakken van 2 jaar geleden

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:18

Geen idee eigenlijk.
De boer die me de pakken verkoopt heeft nochtans veel ervaring op dit gebied.

Maar dit jaar is het weer mindere kwaliteit.
Tweede snit, weet niet of dat er mee te maken heeft.

Wat ik merk is dat er op verschillende plaatsen aan elkaar gekoekte stukken tussenzitten en af en toe wat schimmel aan de buitenzijde.

Nochtans als je die aan elkaar gekoekte stukken uit elkaar trekt is het niet beschimmeld ofzo...
Wat ik niet vertrouw gooi ik weg.

In principe maakt de vochtigheid geen verschil denk ik.
Het voordroog dat ik heb is vrij droog, bijna hooi...

Ze eten het hier wel super graag.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:58

Hooi is inderdaad erg lang houdbaar. Ik heb nu voor het eerst een grote baal voordroog. Doe ik met 2 paarden drie weken mee en is nog steeds goed. Was wel erg droog, bijna hooi. Heb na openen meteen het plastic eraf gehaald en de opslag laten tochten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:40

StalNollie schreef:
elenaMM77 schreef:

schimmel? dan zijn de pakken niet goed gesield ( of hoe schrijf je dat) .

hier doen we weleens met pakken van 2 jaar geleden

Volgens mij heeft ze het over de houdbaarheid van een opengemaakt pak. ;)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:59

oh sorry niet goed gelezen. tjee geen idee heb er nu 1 open liggen vanaf dinsdag al geloof ik, heb er niet meer naar gekeken omdat ze nu op ander stuk weide staan. zal morgen eens gaan kijken want ze mogen weer terug naar dat stuk.