Wat voeren aan een oude pony met te harde mest? (koliek)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Wat voeren aan een oude pony met te harde mest? (koliek)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 14:00

Mijn 27 jarige pony heeft deze week voor de 3e keer dit jaar koliek gehad. De dierenarts gaf eerder al aan dat het vaker voor komt bij oude paarden dat de darmen langzamer gaan werken waardoor de mest te hard wordt, wat weer verstopping veroorzaakt.

Het klopt inderdaad dat ze harde mest heeft. Haar gebit is super voor haar leeftijd dus daar ligt het niet aan, dat is afgelopen half jaar al 2 keer gecheckt door de dierenarts. Ze eet ook gewoon goed.

Het lastige in dit verhaal is ook nog dat ze cushing heeft en daardoor 2 keer hoefbevangen is geweest (laatste keer 1,5 jaar geleden), ik kan dus niet zomaar haar voerschema aanpassen. Ze krijgt onbeperkt (biologisch) voordroog. Heel mooi zacht en droog spul van goede kwaliteit. Het is 1e snee, onbemest en wordt pas halverwege juni gemaaid waardoor het lang en uitgebloeid gras is. Daarnaast krijgt ze dagelijks een beetje seniores priores en dieetmusli, beiden van Subli. Totaal circa 600 gram per dag. Tot slot nog lijnzaadvlokken van de paardendrogist.

De seniores priores en lijnzaadvlokken geeft ik sinds een maand of 2, na de vorige koliekanval (en overleg met de dierenarts). Dit zou de darmwerking moeten stimuleren. Helaas nu dus toch weer koliek, zij het wel minder heftig.

Ik wil proberen toch nog iets in het voerschema te veranderen zodat de mest hopelijk minder hard wordt. Ik weet alleen niet goed wat en ben er ook wat huiverig voor gezien de hoefbevangenheid. Buiten de koliek aanvallen om is ze super fit en ziet ze er goed uit. Ze is ook goed op gewicht. Iets aan de schrale kant maar gezien het hoefbevangen verleden is dit niet erg, ik wil alleen niet dat ze afvalt.

Hopelijk zijn er hier mensen met tips of ervaring wat kan helpen in het zachter maken van de mest.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 14:05

Drinkt ze wel genoeg?
Zelemelen laxeren ook en je kunt er lekker wat water bij doen zodat ze gelijk extra vocht binnen krijgt.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 14:06

Een beetje olie door het voer doen wil wel eens helpen

Mloui

Re: Wat voeren aan een oude pony met te harde mest? (koliek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 14:09

Olie! tot ongeveer 300ml eten ze het aardig. Dit laxeert en geeft ook energie zonder omhoog te gaan in je koolhydraten.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 15:46

Bedankt voor de reacties!

Ze drinkt volgens mij gewoon goed, turgor is in ieder geval in orde.

Zemelen zijn volgens mij weer niet geschikt ivm hoefbevangenheid..

Ik zat inderdaad ook te denken aan olie, maakt het nog uit wat voor olie? En 300ml per dag?! (lijkt me heel veel)
Laatst bijgewerkt door Daan_O op 25-10-15 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:12

Hier ongeveer hetzelfde verhaal met mijn oudje van 32 (ook met cushings en vorig jaar een keer hoefbevangen geweest).

Ze drinkt in principe goed, maar ik heb een tijdje electrolieten bijgevoerd om ervoor te zorgen dat ze meer ging drinken omdat het hier in de zomer loeiheet wordt. Dat helpte wel tot ze helaas van de een op de andere dag besloot dat ze het niet meer wilde eten. :roll:

Vanwege haar cushings krijgt ze haar hooi pas nadat het een uur geweekt heeft (om de suikers te minderen), dus zo krijgt ze gelijk wat extra water binnen. We doen ook fiks wat water bij haar senioren mix, totdat het meer op slobber lijkt. Verder krijgt ze ook 1x per dag probiotica door haar voer om de darmwerking te stimuleren.

Haar eigen veld is vrij schraal, wat prima is omdat ze zo zonder grasmasker naar buiten kan, maar als ik een onderbuik gevoel krijg dat koliek op de loer ligt dan laat ik haar juist een uurtje op een onbegraasde strook grazen. Ze is niet IR, dus ik ben niet zo bang dat ze daar ziek van wordt, maar het is wel iets om over na te denken.

Dit alles natuurlijk in overleg met mijn DA. Ik zou zeker niet zelf dingen veranderen, zonder het eerst met je DA te overleggen, omdat er bij die oudjes toch vaak meerdere dingen meespelen.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 16:19

Hoi hoi, zemelen en hoefbevangenheid kan juist prima samen als je niet overdrijft. Zeker gecombineerd met brandnetel is het een van de weinige dingen die je wel kan geven aan een hoefbevangen pony naar mijn beste weten...en het hoeven geen kilo's te zijn :) Gewoon een handje en goed water erbij....

De olie moet je echt langzaam opvoeren, niet alle paarden lusten het zomaar. En wel goede olie halen...de goedkope varianten uit de supermarkt zijn niet goed.

Succes ermee!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 00:50

Hier werkt de omegaolie of lijnzaadolie erg goed. Ook krijgt de oude pony, Marstal wiesencobs geweekt in heet water is het snel klaar (1 deel cobs, weken in 21/2 deel heet water dan een beetje zemelen en mix erdoor. Ze krijgen daardoor toch extra vocht binnen wat gunstig is en het warme eten stellen ze in de winter zeker op prijs.
Ook zou je de lijnzaadvlokken kunnen vervangen door eigen gekookt vers lijnzaad (ivm blauwzuur)

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 01:01

Gewone zonnebloem of sla olie..... Natuurlijk en een prima glijmiddel.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:04

epsomsalt. Een koffielepel of eetlepel dagelijks kan voldoende zijn om voldoende vocht in de darmen en mest te houden.
Er is hier een bokker die het uitgeprobeerd heeft bij haar paard met luie darmen en sindsdien geen verstoppingen meer.

verder olie en als je je zorgen maakt over de energie of omega 3-6-9 balans erin, kan je ook een scheutje paraffineolie geven, deze wordt niet verteerd.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:09

Geef je medicatie voor cushing? Prascend?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 13:52

Wederom dank voor de berichten!

Ik ga even zoeken wat epsomsalt is, nooit van gehoord :+

Vanmorgen in ieder geval alvast gekookte lijnzaad gegeven.

Ze krijgt geen medicatie voor de cushing.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:04

epsomsalt is magnesiumsulfaat. Dit wordt niet door het lichaam opgenomen en trekt hierdoor vocht naar de darmen. Dit geeft een laxerend effect en kan dus is kleine dossage helpen tegen constipatie.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:11

Ik zou ook olie adviseren.
300 ml zo als Mloui aangaf
Maar dat moet je op bouwen.
begin met max 50 ml en bouw om de 3 dagen uit met 50 ml
Mocht ze in eens extreem dun in de mest worden kan je een stapje terug doen en wachten tot de mest weer te hard word.
Dan na een dag of 3 weer verhogen.
Je komt dan vanzelf op de juiste hoeveelheid.
Hier voor zou ik gewoon een plantaardige olie kiezen.
Het hoeft echt geen dure lijnzaad of omega olie te zijn
Die zou ik alleen geven als je daar ook baat bij hebt,
Als het alleen voor de smering is gewoon goedkope olie van de supermarkt mits plantaardig

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:13

petitparis schreef:
epsomsalt is magnesiumsulfaat. Dit wordt niet door het lichaam opgenomen en trekt hierdoor vocht naar de darmen. Dit geeft een laxerend effect en kan dus is kleine dossage helpen tegen constipatie.

Waar onttrekt dat het vocht vandaan?
Uit de rest van het lichaam?
Zou ik met een oudje heel voorzichtig mee zijn met het gevaar op uitdroging

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:16

daarom dat ik zei lage dossage en er moet altijd voldoende water ter beschikkign gesteld worden

normaal wordt al het vocht dat tijdens de vertering nodig is uit het darmlumen weer opgenomen, waardoor je vaste mest krijgt ipv drab. Maw er wordt geen vocht uit de rest vh lichaam getrokken, alleen iets minder geresorbeerd dat anders via de nieren weer uitgescheiden zou worden

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:21

Olie.

Beginnen met 1 à 2 soeplepels per dag en de dosis elke week opvoeren tot je idd aan ongeveer 300ml per dag zit.
Meer eten de meeste paarden echt niet meer en het wordt dan ook té laxerend.

Zonnebloemolie, lijnzaadolie, etc. Wij gebruiken vaak isio4 (mengeling van 4 verschillende olieen, weet niet of het overal te verkrijgen is. Iig geen pure olijfolie of arrachideolie.

Je kan ook parafineolie gebruiken, dit wordt niet verteerd en heeft uitsluitend een laxerend effect.
Kennis van me gebruikte dat bij een paard met melanomen aan de anus, mestballen moisten altijd zacht blijven anders kon hij niet mesten.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:41

Daan_O schreef:
Ze krijgt geen medicatie voor de cushing.

Medicatie is het belangrijkste om te geven voor cushing om sympthomen te bestrijden.

Anders hou je problemen met je paard. En ik hoop dat je weet wat voor klachten cushing kunnen veroorzaken? Oa darmproblemen....

Er is wel cushing topic waar je vragen kan stellen.

Mijn eigen paard had ook cushing en had problemen, suikerziekte, hoefbevangenheid en nog meer, en met medicatie was er na 2 weken al verbetering en problemen weg.

Het is alleen een medicatie die je elke dag moet geven, altijd!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:28

petitparis schreef:
daarom dat ik zei lage dossage en er moet altijd voldoende water ter beschikkign gesteld worden

normaal wordt al het vocht dat tijdens de vertering nodig is uit het darmlumen weer opgenomen, waardoor je vaste mest krijgt ipv drab. Maw er wordt geen vocht uit de rest vh lichaam getrokken, alleen iets minder geresorbeerd dat anders via de nieren weer uitgescheiden zou worden

Ik heb de ervaring dat die oudjes toch vaak wat weinig drinken ook al is het ter beschikking.
Maar dat is natuurlijk niet een vast gegeven.
Maar daardoor zou ik er wat huiverig voor zijn

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 20:00

Hier heeft de veearts een keer zout via sonde gegeven ipv parafine, was beter vlgs haar nooit meer. Vlgd dag was de pony nog slechter, ze dacht dat het zout naar zijn hoofd was gestegen. Nu vermoed ik wel dat het iets anders was dan de koliek die zei dacht, maar goed de pony heeft het niet overleefd. In kleine hoeveelheden zou het kunnen werken het schijnt idd vocht naar de darmen te trekken naar mijn idee uit het bloed of andere organen.
Zou voor veilig kiezen en voor olie en vochtig /nat voer kiezen. Grasbrok weken, en wat zemelen met lijnzaad.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 21:45

ik heb zelf ook al magnesiumsulfaat gegeven, maar kleine hoeveelheden 2x 1 koffielepel. En gewoon iets platter mest. Je ontrekt het echt niet uit de andere organen tenzij je eetlepels oid gaat voeren.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 22:52

Waarom krijgt je paard geen medicatie tegen de Cushing???
Dit is vragen om problemen natuurlijk!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 10:31

Wederom dank allemaal voor de tips. Ik moet het allemaal even goed op een rijtje zetten en wil dan ook overleggen met de dierenarts. Ik ben in ieder geval begonnen met dagelijks gekookt lijnzaad te geven, hopelijk helpt dat alvast wat.

Geen medicatie voor de cushing is een weloverwogen keuze. Ze is 9,5 jaar geleden als bijna 18 jarige zwaar verwaarloosd bij mij terecht gekomen. Ze is geweldig opgeknapt en een blije fitte pony geworden. Ze krijgt speciaal voer, speciaal beslag en aan de dagelijkse verzorging en leefomstandigheden ontbreekt haar aan niets. Ik heb me echter voorgenomen om geen langdurig medische trajecten met haar in te gaan, zoals medicatie voor cushing wat 50 tot 100 euro per maand zou gaan kosten.

Zolang zij zich goed voelt ben ik heel blij dat ze nog bij ons is, als ze niet meer happy is dan kan ik zeggen dat ze bij mij hele mooie jaren heeft gehad en dat het zo goed is geweest. Ik begrijp dat er mensen zijn die dit zelf anders zouden doen maar in dit geval is dit mijn keuze. Ik zie dat ze (buiten de koliekaanvallen om uiteraard) harstikke fit is en goed in haar vel zit. Geen zorgen dus dat hier een half verwaarloosde pony staat :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:38

Maar door de Cushing zit er binnen in het lijf ook een hoop niet goed wat jij niet ziet.
Met de medicijnen gaat dat beter. Elke keer koliek is ook geen pretje en kost ook een hoop geld.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:39

Lijnzaadolie heeft zich bewezen als echt goed voor de darmen.

Bij een bejaarde pony (27 jaar vind ik stokoud hoor) zou ik inderdaad niet meer al te veel willen rekken met medicatie. Zeker niet voor standaard 50-100 euro in de maand.
Wat je nu voor de pony doet, is absoluut mooi en mooi genoeg. Ik denk wel dat wanneer de koliek aan blijft, jij de juiste beslissing zal nemen. Ik hoop op herstel!