kuilgras

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ik kuilgras slecht ?

1. Ja heel erg
8 (33%)
2.een beetje
2 (8%)
3. Niet erg
14 (58%)

Totaal aantal stemmen: 24

summer4

kuilgras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 19:21

Ik hoorde laatst van iemand dat kuilgras heel slecht is voor een paard. Schrok er wel van hoor nu vroeg ik mij af wat jullie daar van vinden en of het ook echt waar is.

mika11

Re: kuilgras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 19:24

Ik denk dat daarmee koeienkuil werd bedoeld, dat is inderdaad niet zo goed voor paarden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 19:30

Dat ligt aan de kwaliteit, goed kuil kan voor sommige paarden beter zijn dan goed hooi. Slecht hooi en slecht kuil is voor alle paarden slecht.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 19:37

Ligt eraan wat je met kuilgras bedoelt. Als je het over écht kuilgras hebt, dat is gemaakt van zeer eiwitrijk jong gras, dat niet of nauwelijks is gedroogd voor het inkuilen, dan 1. Ja, heel erg. Dit type kuilgras is voer voor melkkoeien, punt. }:0 Maar lang niet alles dat in plastic foliebalen wordt gestopt is kuilgras. Er komen zoveel factoren bij kijken:
- Uit welke grassoorten bestaat de mat van het betreffende weiland,
- de bodemsamenstelling
- bemesting
- weer: temperatuur, verhouding zon/regen
- tijdstip/moment in de groeicyclus van het maaien
- hoe lang gedroogd/ hoe vaak geschud => vochtpercentage bij inpakken => invloed daarvan op fermentatie.

Wij voeren ronde foliebalen van volledig uitgegroeid gras, dat vroeg in het voorjaar 1x gegierd en gekunstmest is en pas in de 2e helft van juni voor het eerst gemaaid. Daarna heeft het drie dagen te drogen gelegen, waarbij het 2x daags is gekeerd. In de praktijk betekent dat, dat het zo droog is dat het nauwelijks nog fermenteert; feitelijk is het ingepakt hooi, niet eens voordroog. Voordeel is dat ook de balen die je aan het eind van de winter open maakt nog heerlijk vers ruiken en, hopelijk voor de poowns, ook smaken. Ze halen er iig. niet hun neus voor op. :+

Edit:typo
Laatst bijgewerkt door Eirikur op 24-10-15 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 19:42

Ik heb echt een antipathie tegen kuilgras, ben er mijn eerste pony door verloren. Er zal omgetwijfelt kuilgras zijn welke geschikt is voor paarden, maar er is veel kuilgras beschikbaar welke echt niet geschikt is voor paarden. Ik heb een aantal jaren terug uitslagen van een test mogen zien waar stallen gratis hun kuilvoer mochten komen laten testen. 80% was niet geschikt als paardenvoer. Hier ben ik zo verschrikelijk van geschrokken. Dat ik het bij gewoon paardenhooi hou in zoverre ik er invloed op heb. De meeste stallen geven i.v.m. De kosten kuilvoer en dus is iets passends vinden niet altijd makkelijk.

summer4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 19:46

Nou het probleem is dat, waar ik het paard wil plaatsen op een koeien boerderij is maar wel een pensionstalling heeft. dus ik ben bang dat het koeienkuilgras is, weet iemand waar je dat aan kan herkennen?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 19:50

Koeienkuil is vochtig en ruikt sterk, paardenkuil is droger en stink niet.

summer4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 19:56

Het kan soms best ruiken maar is niet heel erg nat pfff waardeloos

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 20:00

summer4 schreef:
Nou het probleem is dat, waar ik het paard wil plaatsen op een koeien boerderij is maar wel een pensionstalling heeft. dus ik ben bang dat het koeienkuilgras is, weet iemand waar je dat aan kan herkennen?

Je kunt beginnen met eens aan boer in kwestie vragen wat voor ruwvoer de paarden daar krijgen.
Wat je zonder meer zelf al kunt vaststellen is of hij een rijkuil heeft (grote hoop onder zeil met autobanden erop, zodat het niet wegwaait/flappert) waar hij blokken vanaf zaagt, of dat hij foliebalen heeft gemaakt. In het laatste geval stijgen je kansen dat er iets bij zit dat geschikt is als ruwvoer voor paarden, al moet je je wel realiseren dat de ene baal natuurlijk lang de andere niet is. Als je mazzel hebt en hij weet waar hij mee bezig is, heeft ie voor de paarden een aparte hoop met balen uitgegroeid en langer gedroogd gras. Neem van wat hij voert desnoods een pluk mee, om deze te laten beoordelen door iemand in je netwerk waarvan je weet dat diegene er verstand van heeft. Bijvoorbeeld je veearts of instructeur.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:03

Kuil ruikt altijd meer dan hooi, ook hooi ruik je. Vraag is of het dezelfde geur is als hooi of is het zuurder? Misschien heeft hij wel aparte balen voor de paarden?het beste kuil dat ik ooit gehad heb komt van een koeienboer.
Dat was verpakt hooi; lang op het land laten drogen om het daarna wel in te kuilen, veel voedingsstoffen bleven daardoor bewaard en opstaan was veel makkelijker.
Dus gewoon vragen hoe lang het ruwvoer voor de paarden ligt te drogen.

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 22:08

kuil voer is absoluut niet slecht

zorg dat je goed kuilvoer hebt. Het is even goed als hooi hoor.

summer4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-15 08:55

Smurffie heel erg bedankt ! Ik hoorde van een vriendin die haar paard stalde dat ze inderdaad 2 verschillende balen hebben ! Dus ik ga nog een keer langs om alles eventjes te checken !

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:21

idd of "kuil" geschikt is voor paarden, hangt af van hoeveel dagen het gedroogd is alvorens het gewikkeld wordt. Voor paarden mag het absoluut niet zurig ruiken of donker van kleur zijn.

De boer zal je wel kunnen vertellen welke "soort" kuil hij heeft.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:24

ja kuilvoer is altijd slechter dan goed hooi. Punt is dat het hooi in plastic fermenteert, voor een paard is hooi wat niet in plastic gezeten heeft ten alle tijde beter voor de darmen. Kuil is uitgevonden voor de mens omdat het makkelijker opslaan is, niet voor het paard.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:26

Je hebt "koeienkuil"en voordroog (en heel veel er tussenin)

Als je op die stal gaat kijken en je ziet een grote berg met zwart plastic er over en zand of autobanden en die is aan en kant open en het ruikt zeer sterk zurig en er zit kort(gehakseld) gras in...koeienkuil

Als er witte/groene balen liggen (rollen of blokken) en er ligt er een open en het lijkt op wat nattig hooi en het ruikt lekker en is lang zoals hoog en gras. Voordroog.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:28

mystery1980 schreef:
ja kuilvoer is altijd slechter dan goed hooi. Punt is dat het hooi in plastic fermenteert, voor een paard is hooi wat niet in plastic gezeten heeft ten alle tijde beter voor de darmen. Kuil is uitgevonden voor de mens omdat het makkelijker opslaan is, niet voor het paard.

Da's nou net even onzin. Paarden met gevoelige luchtwegen zijn beter af met hooi uit verpakking. Verder blijft daar ook meer voeding in wat voor sommige paarden fijn is.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:37

De vraag is hoe die gevoelige luchtwegen dan ontstaan. Meestal is dit door het binnenhouden en stalmanagement en niet door het hooi. Als een paard buiten kan staan maakt dit meer uit dan het hooi of kuil krijgen voor de luchtwegen. Door de darmen van een paard niet in top conditie te houden ontstaan zoveel kwalen, eigenlijk leg je daarmee de hele weerstand en het immuunsysteem plat.

Kun je me uitleggen wat voor voedingsstoffen er dan meer in blijven waar ze meer aan hebben dan in het hooi @ Smurffie?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:47

Ik heb de keuze uit hooi (echt droog) of voordroog kuil. Ik heb 2 paarden die moeilijk op gewicht te houden zijn, deze krijgen kuil vanwege het hogere eiwit gehalte.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:50

De mijne krijgen voordroog voor het lagere suikergehalte (1 is gevoelig voor HB).
Scheelt nl ong 50%.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:58

http://www.fibra-paardenvoeders.nl/voordoog-of-hooi/
Als dit klopt zitten er minder suikers in hooi brainless.

Bovendien denk ik dat paarden van voordroog meer blijven eten omdat ze de darmbactieen missen, dus al zou het andersom zijn dan nog zou hooi om die reden beter zijn. Ervan uitgaande natuurlijk dat je onbeperkt ruwvoer geeft.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:03

mystery1980 schreef:
http://www.fibra-paardenvoeders.nl/voordoog-of-hooi/
Als dit klopt zitten er minder suikers in hooi brainless.

Bovendien denk ik dat paarden van voordroog meer blijven eten omdat ze de darmbactieen missen, dus al zou het andersom zijn dan nog zou hooi om die reden beter zijn. Ervan uitgaande natuurlijk dat je onbeperkt ruwvoer geeft.

Juist de suikers (en zuurstofarm) zorgen voor het fermentatieproces..

http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... ergelijken

Citaat:
Kuilvoer
Inkuilen is een fermentatieproces waarbij micro-organismen de beschikbare suikers omzetten in melkzuur. Sinds de begin jaren ’50 is in de meeste ontwikkelde landen de totale hoeveelheid ingekuilde gewassen gestegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:05

Het ligt helemaal aan je paard :) .. Mijn paard kan niet tegen alle soorten wat uit plastic komt die moet echt droog hooi hebben.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:06

Ik voer juist voordroog ivm de luchtwegen. Ze vinden het ook nog eens lekkerder ook nog. Koeienkuil ligt ,meestal onder het plastic op een berg en is echt heel nat en zuur, paardenvoordroog is ingeseald hooi maar dan wat vochtiger

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:07

vind het ook vreemd dat er minder suikers zouden zitten in voordroog/kuil.

hoe minder tijd gras droogt,hoe meer suikers en eiwitten het nog bevat. Gras wil namelijk zo lang mogelijk doorgroeien ook al is de toevoer afgesneden door het maaien (snelle suikers --> structurele). Hierdoor bevat voordroog van eenzelfde stuk land en gelijktijdig gemaaid meer suikers en eiwitten dan wanneer het enkele dagen extra droogt voor gewoon hooi.

bij fermentatie worden de suikers ook verbruikt, maar niet omgezet naar structurele suikers.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:07

De darmbacterieen die in hooi zitten, gaan dood in het plastic, dit is het fermenteren wat je niet wilt en daarom geef je hooi.
Weet niet hoe jij het bedoeld Brainless?