Tijdens mijn stage op de kliniek in Utrecht (afdeling voeding paard) kwam sojaschroot al geregeld langs in rantsoenen van sportpaarden / magere paarden. Vanuit de kliniek in Bodegraven is mij aangeraden een spiersupplement bij te geven (achtergrondinfo; betreft een 5 jarige arabier met kissing spines die nog wat voller in de bespiering mag om dit probleem op te vangen). Toen ik sojaschroot aanhaalde, was die volgens de arts ook een prima optie. 'Twee kopjes per dag'.
Helaas is er maar weinig info te vinden over dit product bij paarden. Zijn er meer ervaringen met het voeren van sojaschroot? Zo ja, voor welk probleem en hoeveel gaf je?
Inmiddels heb ik de sojaschroot binnen en bouw ik het langzaam op, beginnende bij 50 gram per dag, naar uiteindelijk zo'n 200-250 gram.
meikie
Geplaatst: 23-10-15 22:11
In luzerne zit veel makkelijk opneembare eiwit. Daar zou ik eerder aan denken dan aan soja schroot.
Gamma orzynol. Dat werkt heel goed. Dat is afkomstig uit rijstkiemolie
Zinzi_jewel
Geplaatst: 23-10-15 22:19
Soja schroot is afval ...echt hetgene ze overhouden ... Ik zou kiezen voor Copra coolstance Of wat pulp met een goed spier supplement
spicegirl
Geplaatst: 23-10-15 22:33
afval is niet per definitie slecht.. het is een overblijfsel, na de bereiding voor menselijk voedsel. maar prima geschikt, om dieren te voederen. havermoutpap is ook gemaakt van "afval " net als dat de minder mooie winterwortels naar de dieren gaan.. afval is hier het verkeerde woord..
Zit er nog verschil in? De soja die gevoerd wordt aan de koeien, kun je die ook aan de paarden geven?
geerke
Geplaatst: 23-10-15 23:44
Zinzi_jewel schreef:
Soja schroot is afval ...echt hetgene ze overhouden ... Ik zou kiezen voor Copra coolstance Of wat pulp met een goed spier supplement
ik voer beiden...pulp,copra en sojahullen. Ik heb mijn oude,inmiddels overleden,paard daar heel goed mee opgewicht kunnen houden.Zonder spierverlies terwijl hij 28 was en cushing en IR had.
__Nicky
Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-15 08:41
Ik vraag niet om alternatieven maar om ervaringen met sojaschroot Sojaschroot is een zeer goed opneembare eiwitbron namelijk.
__Nicky
Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-15 08:43
Zinzi_jewel schreef:
En wat als ik jou vertel dat sojaschroot in bijna alle paardenvoeders zit verwerkt Kijk maar eens op de ingrediëntenlijst.
geerke
Geplaatst: 24-10-15 10:20
__Nicky schreef:
Ik vraag niet om alternatieven maar om ervaringen met sojaschroot Sojaschroot is een zeer goed opneembare eiwitbron namelijk.
ik voer sojaschroot,mijn oude paard kreeg 200 gram per dag,hij zat prime in zijn spieren vanaf het moment dat ik dat gaf.
Ik heb sojaschroot gevoerd, behalve dat ze het met hele lange tanden aten zag ik ook weinig verschil. Na een paar maanden de sojaschroot op gegeven en luzernebrokken gaan geven icm lijnzaadkorrels. En toen zag ik hem aan komen.
Ik zou inderdaad luzerne (brok) geven met een goed supplement (vit E selenium). Investeer ook in een volledig bloedonderzoek zodat je gericht een supplement kunt bijvoeren. Of had je toevallig al bloedonderzoek laten doen?
wij hebben het ook even gevoerd aan een cushing paard. Het werd niet graag gegeten en paard is kort na de start overleden, dus kan er weinig over zeggen. Buiten dat zowel mijn voerhandelaar als DA waarschuwde voor het hoge eiwitgehalte en dat je dus niet meer dan een kopje/dag mocht bijvoeren.