Hoe shetlander op gewicht houden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Delaja

Hoe shetlander op gewicht houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 19:55

En dan niet het welbekende probleem van veel te dikke shetlanders in de zomer maar juist een shetlander die teveel afvalt in de winter.

Mijn shetje heeft in de zomer een lekkere grasbuik. Je ziet dat hij weinig spieren heeft (wordt niet veel mee gedaan) maar verder ziet hij er prima uit. Hij kan ook gewoon de hele zomer op het land zonder ziek of veel te vet te worden.
In de winter echter loop ik tegen een vervelend probleem aan; meneer valt veel te veel af. Vorig jaar voerde ik hem al slobber, muesli en luzerne bij omdat zijn vorige eigenaresse al had gewaarschuwd dat hij "wat afviel" in de winter maar ondanks het bijvoeren kwam hij in maart gewoon ronduit mager onder zn wintervacht vandaan.
Dit jaar ben ik eerder begonnen met bijvoeren en krijgt hij ook meer. Echter valt het me op dat hij z'n bak met slobber en muesli en de emmer luzerne geregeld laat staan om hooi te eten. Hooi eten doet ie echter zo langzaam over dat dat ook niet echt opschiet.
Er is onbeperkt hooi aanwezig, inmiddels aangevuld met voordroog op aanraden van de da.

Kleine wetenswaardigheden:
- Meneer gaat aan de diarree in de winter. Schijnt hij al vanaf veulen af aan te doen (ik heb hem pas iets meer dan een jaar) en met een deken bij guur weer en een supplement voor zn maag en darmen kan ik dat gelukkig iets tegen gaan. De mest blijft zacht maar stroomt er niet meer uit.
- Er wordt geregeld mestonderzoek gedaan en als hij van de wei af gaat krijgt hij de brede kuur (equimax geloof ik?). Hij is sinds ik hem heb schoon geweest wat wormen betreft.
- Meneer loopt 24/7 buiten. In de zomer in de wei, in de winter in een droge paddock. Hij kan altijd de grote schuilstal in waar inmiddels ook gehakseld stro als bodembedekking ligt.
- Tandarts heeft hem in april nagekeken. Gebit was goed (hij at toen al op dezelfde manier als nu).
- Dierenarts heeft begin van deze maand een hele checkup gedaan, inclusief bloed. Pony is gezond. Eiwitten waren aan de lage kant maar dat zou met de aanvulling van voordroog en de verhoging van de portie luzerne moeten verbeteren.

Weten jullie wellicht nog andere manieren om hem op gewicht te houden?

FemkeRoosje

Re: Hoe shetlander op gewicht houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:04

Bietenpulp werkt bij mij daarvoor enorm goed! Wellicht het proberen waard? :)

Gini

Re: Hoe shetlander op gewicht houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:49