Hoeveel brokken moet mijn paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Toldon

Hoeveel brokken moet mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 16:32

Mij paard staat hele dag buiten op een redelijk klein paddock, ze wordt 1 a 2 x per week gereden. Naar mijn idee krijgt ze aardig wat brokken tav haar beweging. Hoeveel brokken zouden jullie een gelders paard geven van 15?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 16:34

Geen brokken, lekker voldoende ruwvoer geven.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 22-10-15 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 16:34

Ligt er aan hoe dik ze is.. denk als ze gewoon hooi krijgt... dat je niks hoeft bij te voeren.
Misschien een half schepje na het rijden.
1a 2x per week rijden is ook wel erg weinig zeker als ze maar op klein paddock staat... meer beweging zou dan wel beter zijn.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 16:36

Ik geef mijn 18jarige gelderse nu een kleine kilo sportbrok per dag, maar we trainen 5x in de week fanatiek.
Hiervoor reed ik recreatief 5x id week en kreeg ze alleen beetje muesli.

Naar mijn idee heeft een paard wat zo weinig gereden wordt geen brok nodig.

Hilary

Re: Hoeveel brokken moet mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 16:38

Ik zou voldoende ruwvoer geven en een vitaminebrokje. Als je merkt dat ze met rijden toch wat sloom wordt, kun je altijd nog wat brok bijgeven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 16:41

Handje onderhoudsbrok of alleen vitamine brokje. Maar geen brok is ook geen punt.

(Ervan uitgaande dat paard gewoon gezond en op gewicht is)

Toldon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 11:26

Oké zoals ik het hoor kan ze aardig minderen in brok. Ze krijgt nu 2x per dag brok. En krijgt hooi bijgevoerd

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:30

Geen krachtvoer, maar een vitaminebrokje zoals vitalbix van feral horse care is meer dan voldoende.
Met krachtvoer zit je alleen maar energie aan het inpompen die je paard niet gebruikt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:56

Inderdaad geen.. Als die van mij zo'n bewegingspatroon zou hebben icm brokken zou hij echt veel te dik worden! Ruwvoer van goede kwaliteit is meer dan genoeg.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 12:04

Voldoende kwalitatief goed ruwvoer en een liksteen, meer niet.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 12:04

Hoeveel hooi krijgt je paard? En wat voor kwaliteit?
Is je paard goed op gewicht?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:37

1-2x/week is niets qua werk, dus zou 0.5-1kg max geven en eventueel een vitaminebrokje als je bang bent voor tekorten.
ik voer bij rust 2x een half schepje muesli (is +/-750g/dag) tot 2x 1 schep (+/-1.5kg) bij 3-5x/week 1uur dressuurmatig tot 2u durende buitenritten

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 13:52

Toldon schreef:
Oké zoals ik het hoor kan ze aardig minderen in brok. Ze krijgt nu 2x per dag brok. En krijgt hooi bijgevoerd

Dit duidt op een verkeerde kijk op het voeren van paarden. Hooi / gras / voordroogkuil is het HOOFDvoer. Als dat niet genoeg is kun je brokken BIJvoeren ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 16:39

petitparis schreef:
1-2x/week is niets qua werk, dus zou 0.5-1kg max geven en eventueel een vitaminebrokje als je bang bent voor tekorten.
ik voer bij rust 2x een half schepje muesli (is +/-750g/dag) tot 2x 1 schep (+/-1.5kg) bij 3-5x/week 1uur dressuurmatig tot 2u durende buitenritten

Die van mij krijgt een halve schep muesli sochtends, driekwart schep smiddags en een halve schep savonds. (Dacht ik.. Kan ook 3x een halve zijn haha.. )

En zij wordt 5 a 6x per week 45 tot 75 min bereden (incl in en uitstappen)

Als ik wegga krijgt ze een handje kruidenmelange, bij hard werk gemengd met een beetje vit E en selenium (en sporadisch heel soms wat elektrolyten)maar dit is max 2x per week ofzo.

Verder 2x per dag ruwvoer (geen mogelijkheid tot meer/vaker) en die blijft dik zat. Nog geen rib te zien (11 jaar).

Himalaya steen in stal waar ze wel aan likt.

Energie genoeg, na paar dagen flink trainen wel beetje "moe" maar na een rust/wandeldagje is dat weer weg. Probeer zo min mogelijk extra te voeren en ik vind de muesli zelfs al veel (Vergeleken met andere paarden op stal die 3x een hele schep tot anderhalve schep krijgen lijkt t weinig haha)

Toldon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 14:12

Rex_Rolfo schreef:
Toldon schreef:

Dit duidt op een verkeerde kijk op het voeren van paarden. Hooi / gras / voordroogkuil is het HOOFDvoer. Als dat niet genoeg is kun je brokken BIJvoeren ;)

Maar zou een paard met zo weinig beweging dan helemaal geen brok hoeven?

Toldon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-15 14:15

S_en_Z schreef:
petitparis schreef:

Die van mij krijgt een halve schep muesli sochtends, driekwart schep smiddags en een halve schep savonds. (Dacht ik.. Kan ook 3x een halve zijn haha.. )

En zij wordt 5 a 6x per week 45 tot 75 min bereden (incl in en uitstappen)

Als ik wegga krijgt ze een handje kruidenmelange, bij hard werk gemengd met een beetje vit E en selenium (en sporadisch heel soms wat elektrolyten)maar dit is max 2x per week ofzo.

Verder 2x per dag ruwvoer (geen mogelijkheid tot meer/vaker) en die blijft dik zat. Nog geen rib te zien (11 jaar).

Himalaya steen in stal waar ze wel aan likt.

Energie genoeg, na paar dagen flink trainen wel beetje "moe" maar na een rust/wandeldagje is dat weer weg. Probeer zo min mogelijk extra te voeren en ik vind de muesli zelfs al veel (Vergeleken met andere paarden op stal die 3x een hele schep tot anderhalve schep krijgen lijkt t weinig haha)

Wat voor kruidenmelange?? En liever müsli dan brok?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 14:49

die van mij krijgt 3/4 schep muesli s ochtends en s avonds straks als hij weer op stal staat snachts..
plus 22-24 kilo hooi in 2x gevoerd.. s ochtends op de wei en s avonds op stal.

geef ik m brok, dan loopt hij de hele dag langs de draad te draven als een soort neurotische stoomlocomotief en staat hij nauwelijks stil om te poetsen (haverloze brok).

ik geef hem 3/4, niet vanwege zware arbeid.. ik rijd m slechts 3-4 maal per week of 1x vervangen door longeren. van de keren dat ik rijd is 80% buitenrit waarbij het grootste deel lekker zwervend in stap in het bos wordt doorgebracht, een lekkere frisse draf een minuutje of 5 waarin hij in draf helemaal los mag (hij strekt dan echt gigantisch uit).. En een paar lekkere stukken beheerste galop (ik ben nog niet zover dat ik hem daarin helemaal durf te laten gaan). bakwerk is wel werken. Ik geef 'zoveel' omdat hij anders door het bewegen in de wei te mager wordt (hij heeft sowieso wat bewegingsdrang).

Maar dat is dus alleen in het winterseizoen, meer om hem op de stal wat te knabbelen te geven en wat smaak behalve alleen hooi en om hem niet af te laten vallen.. na iedere keer werken, bos, bak of longeren krijgt hij een flinke bak slobber, ook om hem op gewicht te houden.. Niet werken is niets extra bovenop het voeren.

in het weide seizoen (nog twee weekjes hier), krijgt hij zijn hooi, geen andere bijvoeding behalve als we gereden hebben of gelongeerd.. dit extraatje is dan wel groter dan het portie dat hij krijgt als hij met muesli in het voerschema staat..

voor het rijden vaak een appeltje of banaantje om hem te helpen speekselen (vind hij moeilijk) en na het rijden, lekkere bak muesli met nog wat fruit er door, of flinke bak slobber.

----

hooi is hoe dan ook het hoofdvoer..
bijvoeren is alleen nodig als ze daarop niet genoeg zouden hebben

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 17:55

S_en_Z schreef:
Geen brokken, lekker voldoende ruwvoer geven.

Precies.

Eventueel aanvullend voer een mengsel van geweekte bietenpulp luzerne en zemelen. Als je echt bang bent voor tekorten laat dan een bloedonderzoek doen op oa mineralen. Kost wat maar dan heb je ook wat. Dan kun je gerichter een specifiek supplement bijvoeren. Uiteindelijk ben je dan goedkoper uit
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 24-10-15 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 17:57

Ik zou één schep basisbrok per dag geven, vanwege de aanvullende mineralen/vitaminen.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 18:12

Waarvoor zou je brok bij willen voeren? Wat is het doel daarvan? Weet dat de meeste brok slecht is voor de darmen, omdat er granen in zitten. Paarden kunnen granen niet goed verteren, wat uiteindelijk tot schade aan de darmen leidt.

Lekker onbeperkt ruwvoer geven van goede kwaliteit. Eventueel kun je daar ook afwisseling in bieden (luzerne, kruidenhooi, alphalpha, raaigras).

Brok is vroeger uitgevonden voor de werkpaarden die héle dagen voor de kar liepen (koets of op het land). Voor die paarden was geen tijd om te grazen of een fatsoenlijke hoeveelheid hooi te eten. Daarom gaf men deze paarden brok. Onze huidige paarden hoeven meestal maar hooguit een uurtje of 2 per dag te werken en zijn dus niet te vergelijken met de paarden van toen. Behalve dan de darmen,die in de loop der tijd niet veranderd zijn. Want reken maar dat menig koetspaard te kampen had met maagzweren en koliek en vaak de 25 niet haalden.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 18:35

Nou ja, de brokken die werkpaarden vroeger kregen, zijn nu heus niet meer dezelfde als toen.
Het gras in Nederland is vrij arm aan variatie.
Daarom bedoelde ik, je hoeft je paard heus geen kilo's brok te voeren, maar 1 schep of een halve schep per dag per voor de aanvullende vitamines en mineralen die niet in het ruwvoer zitten.

Vroeger aten honden met de pot mee, daar wordt je nu voor alles en nog wat voor uitgemaakt als je dat doet, nee ze moeten nu goede brokken krijgen.

Dus het is maar net hoe je het bekijkt, zelf beoordelen en niet achter een rage of stroming aanlopen die niks anders goed vindt dan wat ze zelf doen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 18:51

Barbet schreef:
Daarom bedoelde ik, je hoeft je paard heus geen kilo's brok te voeren, maar 1 schep of een halve schep per dag per voor de aanvullende vitamines en mineralen die niet in het ruwvoer zitten.

Maar hoeveel is dan "een schep"? Want als ik "een schep" geef door het schepje uit onze vitaminebrokjes-ton te gebruiken, dan is dat 120 gram. Als ik "een schep" geef met de schep uit de muesli ton, dan is dat gelijk een kilo. Dus "een schep" zegt niet zoveel...

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 18:53

Ik heb zelf ook een jaartje brok gegeven en daar heb ik nog steeds geen spijt van hoor Barbet. Het was het enige waarmee ik mijn pony weer op gewicht heb kunnen krijgen. Maar dit was een bewuste keuze, net zo bewust als dat ik er nu weer mee gestopt ben, want het doel is bereikt. Ik vraag me dan af wie er dan met de meute meeloopt? Ik denk dan eerder de mensen die hun paard maar gewoon krachtvoer geven, omdat ze denken dat dat nu eenmaal 'hoort'. Wat je ook voert, je moet weten wàt je voert en niet zomaar van alles klakkeloos in je paard kiepen. En ja, de brokken zijn misschien veranderd, maar bestaan 9 van de 10x nog steeds uit granen wat simpelweg slecht is voor de darmen. Vroeger, maar nu ook. En ja.. in de brokken die ik gaf zaten ook granen. Voer bewust, dat wil ik ermee zeggen. Een gewoon gezond paard kan prima af met ruwvoer en een mineralenblok/liksteen van goede kwaliteit en zo nu en dan takken om op te knabbelen, zoals wilgentakken.
Brok voor extra mineralen, aanvullingen? Wordt zo vaak geroepen, maar weet je ook of en welke tekorten je paard heeft? Ik durf te wedden dat de meerderheid echt geen bloedonderzoek heeft laten doen om dit vast te stellen wat zijn paard nodig heeft. Vaak wordt gewoon het mooie praatje van de leverancier gevolgd. Klinkt aantrekkelijk, brok met mineralen. Maar mineralen en vitaminen hoeven niet eens perse in brok te zitten. Daarom zet ik er ook specifiek 'goede kwaliteit' ruwvoer bij en noem ik een afwisseling.
Laatst bijgewerkt door Ingrid_92 op 24-10-15 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 18:56

Hilary, gewoon zo'n voerschep, zo'n beetje een kilo als je hem vol hebt.

Ingrid, ja wat jij daar zo mooi zegt, dat bedoelde ik ook :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 19:03

Barbet schreef:
Nou ja, de brokken die werkpaarden vroeger kregen, zijn nu heus niet meer dezelfde als toen.
Het gras in Nederland is vrij arm aan variatie.

Vroeger aten honden met de pot mee, daar wordt je nu voor alles en nog wat voor uitgemaakt als je dat doet, nee ze moeten nu goede brokken krijgen.

Dus het is maar net hoe je het bekijkt, zelf beoordelen en niet achter een rage of stroming aanlopen die niks anders goed vindt dan wat ze zelf doen.

De brok heeft zich op zich wel ontwikkeld, maar is en blijft de snelle hap, die minder geschikt is voor een paard als andere zaken.. Nu is 'slecht' een groot woord..

De hond van vroeger at met de pot mee,
de kat van vroeger kreeg melk met broodpap op een boerderij..

de katten en honden van nu hebben wel een langere levensverwachting..
aan de hond of kat is niets veranderd, wel wat we hen voeden..

Wij 'boeren (dat zijn nederlanders immers) aten vroeger aardappels met heel veel jus, dat was je hoofdbestanddeel van je maaltijd en dat had je nodig ook, seizoensgroenten erbij en een stukje vlees.. nee geen mager vlees, want het moest wel staan in de maag... tussen de middag wel te verstaan want de hele middag moest je nog achter je ploeg aan zweten achter je paard om het land klaar te krijgen.

Je hoeft niet achter rages aan te lopen of modebeelden te volgen.. Dat ben ik helemaal met je eens.. Maar wat men vroeger deed omdat men dacht dat dat de juiste weg is, hoeft nu natuurlijk niet meer zo goed te blijven.. Vroeger had je een gezegde: Je bent geen man, als je niet roken kan. Roken en vooral dan pijp, dan was je een man.. Men wist toen nog helemaal niet dat roken slecht was.. Nu roken slecht blijkt te zijn veranderd dat de zaak en laten steeds meer mensen de sigaret liggen..
Vroeger stond je soep vol met vetoogjes, zo hoorde je soep te maken. soep met zoveel vetoogjes dat het bijna een groot oog wordt wordt nog steeds gemaakt door sommigen, sterker nog, sommige merken fond hebben dat ook.. Dat wil toch ook niet zeggen dat dat de goede en gezonde keuze is om te eten?

----

je kijkt naar je paard, je kijkt naar de behoeften van je paard en afhankelijk daarvan stem je het voer af.. Ik kan mij voorstellen dat een managepaard dat drie uur moet lopen, zeer goed gaat op een flinke schep brok.. dat geeft toch meer en snellere voeding en bouwstoffen dan het langzaam verwerkte ruwvoer.. naast dat brok flink ruwvoer en zo'n paardje gaat goed.. Maar een paardje dat al te hoog in energie staat en niet werken een snelle energietoevoer geven in de vorm van brok.. waar moet hij al die energie laten?