Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
petitparis schreef:1-2x/week is niets qua werk, dus zou 0.5-1kg max geven en eventueel een vitaminebrokje als je bang bent voor tekorten.
ik voer bij rust 2x een half schepje muesli (is +/-750g/dag) tot 2x 1 schep (+/-1.5kg) bij 3-5x/week 1uur dressuurmatig tot 2u durende buitenritten
Rex_Rolfo schreef:Toldon schreef:Oké zoals ik het hoor kan ze aardig minderen in brok. Ze krijgt nu 2x per dag brok. En krijgt hooi bijgevoerd
Dit duidt op een verkeerde kijk op het voeren van paarden. Hooi / gras / voordroogkuil is het HOOFDvoer. Als dat niet genoeg is kun je brokken BIJvoeren
S_en_Z schreef:petitparis schreef:1-2x/week is niets qua werk, dus zou 0.5-1kg max geven en eventueel een vitaminebrokje als je bang bent voor tekorten.
ik voer bij rust 2x een half schepje muesli (is +/-750g/dag) tot 2x 1 schep (+/-1.5kg) bij 3-5x/week 1uur dressuurmatig tot 2u durende buitenritten
Die van mij krijgt een halve schep muesli sochtends, driekwart schep smiddags en een halve schep savonds. (Dacht ik.. Kan ook 3x een halve zijn haha.. )
En zij wordt 5 a 6x per week 45 tot 75 min bereden (incl in en uitstappen)
Als ik wegga krijgt ze een handje kruidenmelange, bij hard werk gemengd met een beetje vit E en selenium (en sporadisch heel soms wat elektrolyten)maar dit is max 2x per week ofzo.
Verder 2x per dag ruwvoer (geen mogelijkheid tot meer/vaker) en die blijft dik zat. Nog geen rib te zien (11 jaar).
Himalaya steen in stal waar ze wel aan likt.
Energie genoeg, na paar dagen flink trainen wel beetje "moe" maar na een rust/wandeldagje is dat weer weg. Probeer zo min mogelijk extra te voeren en ik vind de muesli zelfs al veel (Vergeleken met andere paarden op stal die 3x een hele schep tot anderhalve schep krijgen lijkt t weinig haha)
S_en_Z schreef:Geen brokken, lekker voldoende ruwvoer geven.
Barbet schreef:Daarom bedoelde ik, je hoeft je paard heus geen kilo's brok te voeren, maar 1 schep of een halve schep per dag per voor de aanvullende vitamines en mineralen die niet in het ruwvoer zitten.
Barbet schreef:Nou ja, de brokken die werkpaarden vroeger kregen, zijn nu heus niet meer dezelfde als toen.
Het gras in Nederland is vrij arm aan variatie.
Daarom bedoelde ik, je hoeft je paard heus geen kilo's brok te voeren, maar 1 schep of een halve schep per dag per voor de aanvullende vitamines en mineralen die niet in het ruwvoer zitten.
Vroeger aten honden met de pot mee, daar wordt je nu voor alles en nog wat voor uitgemaakt als je dat doet, nee ze moeten nu goede brokken krijgen.
Dus het is maar net hoe je het bekijkt, zelf beoordelen en niet achter een rage of stroming aanlopen die niks anders goed vindt dan wat ze zelf doen.