Lijnzaadolie of zonnebloemolie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Lijnzaadolie of zonnebloemolie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 12:52

Als extraatje voor tijdens de verharing en gewoon omdat mijn pony's er dol op zijn :~ geef ik wat lijnzaadolie door het voer.

Nu is mijn fles op (van €10 voor een liter) en zei een stalgenootje dat zonnebloemolie net zo goed is, maar dan een stuk goedkoper.

Wie weet (uit theorie en/of ervaring) of dit feit of fabel is?

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:56

Ik heb een periode lijnzaandolie gevoerd, had die dag mijn fles op gemaakt maar kon zo 1 2 3 geen nieuwe halen, ruiterzaak is hier niet om de hoek, en aangezien ik een zeur ben die niet ben van ene dag wel andere dag niet.. heb ik zonnebloemolie gehaald :Y)
Dat at ie net zo lekker op als de lijnzaad, dit ben ik eigenlijk door gaan voeren omdat het een heeeele hoop euries scheelt. Dierenarts op bezoek geweest en had hem gelijk gevraagd of er veel verschil was, en nee volgens hem was dit net zo goed..

Dus ik hou het lekker bij zonnebloemolie! :o

8nnemiek

Re: Lijnzaadolie of zonnebloemolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:21

Lijnzaadolie bevat meer omega-3. Dat is het grootste verschil volgens mij.
In plaats van de olie kun je ook gewoon een hand lijnzaad geven, of gekookt lijnzaad. Dat is niet alleen goed voor de vacht, maar ook goed voor de darmen en werkt tegen zandkoliek.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:31

Ik geef zonnebloem olie ongeveer een koffie kopje per dag.

Ze vinden het heerlijk en het is nog veel goedkoper ook 1.5 L voor 1.09 namelijk. Aangezien je het toch veel geeft dan is dat beter aan te zien dan lijnzaad want daar wordt veel op geprofiteerd!!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:40

Nee, zonnebloemolie is zeker niet gezond; die uit de supermarkt (voor bakken) al helemaal niet.
Heb jaren terug al e.a. uitvoerig uitgelegd, misschien terug te vinden mbv de zoekfunctie....

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:44

Voerde ook zonnebloemolie maar dit werd inderdaad afgeraden. Schijnt helemaal niet zo gezond te zijn voor paarden. Heb nu een andere olie op advies van de dierenarts maar kom er toch niet meer op welke?? Zal straks eens kijken.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:52

Wij doen het allebei.
We koken iedere dag lijnzaad, en daarbij ook nog een scheut zonnebloemolie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:56

Geen zonnebloem olie geven, ik gaf dat vroeger aan mijn pony en doordat zonnebloem olie veel vitamine E bevat kan dit de opname van selenium uit de voeding belemmeren.
Zo is het mij destijds uitglelegd
Beter dus lijnzaadolie nemen :j

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 18:09

De verhoudingen omega vetzuren in zonnebloemolie zijn scheef wat nadelig kan zijn. Beter is het om lijnzaad of omega olie te geven

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 18:10

Jouw vraag TS: is een fabel, het is een heel andere olie met ook heel andere eigenschappen.
Zonnebloemolie bevat vooral omega 6 en lijnzaadolie bevat vooral omega 3.
Het valt dus in een heel andere categorie.

Zonnebloemolie wordt vaak geraffineerd, waardoor het schadelijke vetten kan gaan bevatten (die kankerverwekkend kunnen zijn). Vooral die goedkope olieën in enorme flessen die geen drol kosten is 'bulkproductie'. Dat zou ik zelf niet aan mijn paard geven en zelf gebruik ik het ook niet.

Het best is koudgeperste onverhitte olie. In die vorm zijn zowel zonnebloemolie als lijnzaadolie gezond, maar als je het voor de omega 3 wil geven, moet je dus lijnzaadolie hebben. Aan omega 6 kom je niet zo snel tekort (zit ook al veel in brok, muesli etc).

Als een dierenarts zegt dat het hetzelfde is, ja ... proest, ... dan weet hij er dus niks van, sorry, want het is echt niet te vergelijken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 18:26

Je kan je lijnzaad olie ook goedkoper krijgen. (Zie mijn advertenties O:) )

Zoals gezegd is lijnzaadolie gezonder.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 18:34

Ik gaf mijn paard altijd zonnebloemolie en dat is jaren goed gegaan. Tot vorig jaar zomer. Hij kreeg huidproblemen aan zijn achterbenen. Het leek op mok, maar bleek veel hardnekkiger. Uiteindelijk bleek het Leucocytoclastic pasternevasculitis (ook wel photoactivated pasterne vasculitis genoemd). Na 3 kwart jaar was het stabiel, maar nog steeds open huid. Na wat research over voeding e.d. Kwam ik erachter dat zonnebloemolie een ongunstige omega verhouding heeft voor paarden. Ben toen overgestapt op lijnzaadolie en de plekken op z'n benen verdwenen langzaamaan. Zijn huid is nu helemaal herstelt. Omdat ik verder niets verandert heb aan zijn voeding durf ik het daarom toe te schrijven aan de verandering van olie.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 11:55

mamabird schreef:
Ik gaf mijn paard altijd zonnebloemolie en dat is jaren goed gegaan. Tot vorig jaar zomer. Hij kreeg huidproblemen aan zijn achterbenen. Het leek op mok, maar bleek veel hardnekkiger. Uiteindelijk bleek het Leucocytoclastic pasternevasculitis (ook wel photoactivated pasterne vasculitis genoemd). Na 3 kwart jaar was het stabiel, maar nog steeds open huid. Na wat research over voeding e.d. Kwam ik erachter dat zonnebloemolie een ongunstige omega verhouding heeft voor paarden. Ben toen overgestapt op lijnzaadolie en de plekken op z'n benen verdwenen langzaamaan. Zijn huid is nu helemaal herstelt. Omdat ik verder niets verandert heb aan zijn voeding durf ik het daarom toe te schrijven aan de verandering van olie.

En dat is het uiteindelijke resultaat van langdurig gebruik van (geraffineerde) zonnebloemolie, ook al geef je kleine hoeveelheden. Hoop dat het nu beter gaat met je paard; vele anderen zijn slechter af omdat e.a. ook inwendig goed mis kan gaan met zonnebloemolie, tot de dood erop volgt...

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 11:58

Mijn pony wil zijn eten niet als ik er zonnebloem olie over heen doe. Lijnzaad weer wel.

iingeruijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 14:40

Hylkje schreef:
Mijn pony wil zijn eten niet als ik er zonnebloem olie over heen doe. Lijnzaad weer wel.

Inderdaad ook meegemaakt dat Zonnebloem olie niet gauw gegeten wordt, heb toch het advies van vriendin opgevolgd en lijnzaad olie gebruikt; héél tevreden, het is misschien wel wat duurder maar door het verschil is het naar mijn mening de prijs wel waard. :o

Later op school kwam het meeste ook boven water, pfoe blij dat ik snel was overgestapt. :=

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 14:52

en hoe zit het dan met lijnzaadolie tegenover kokosolie?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 14:59

De eigenaarresse van mijn verzorgpaard koopt het altijd in jerrycans ipv kleine flessen, dat is per liter echt veel goedkoper. Zij koopt 20l voor 70 euro, dus 3,50 per liter, 5 liter kost daar ong 25 euro, dus 5,- per liter. Blijft prima in zo'n jerrycan, gewoon pompdopje erop en gaan met die banaan. En dat is nog wel als "paardenolie" verpakt dus wellicht kan het nog wel goedkoper als je iets meer doorzoekt.

Zonnebloem olie blijft wel goedkoper maar dan wordt het wel een iets minder scheve vergelijking.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 16:51

Ik vraag me af hoe slecht zonnebloemolie is.
Hier geven ze dat ruim 30 jaar. En de oudste zijn nu 36 en 28 onze haflinger merrie is op de respectabele leeftijd van 33 overleden. Dus slecht zal het niet zijn, of het daadwerkelijk iets doet dat is een tweede.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 17:59

Kokosolie is weer helemáál wat anders. Op zich ook heel gezond, maar kokosvet bevat (gezonde) verzadigde vetten terwijl zonnebloemolie en lijnzaadolie met name gebruikt worden voor de onverzadigde vetten (dus omega 6 en 3).

Zonnebloemolie is helemaal niet per definitie slecht. Koudgeperste zonnebloemolie is prima, alleen veel mensen krijgen door andere bronnen al vrij veel omega 6 binnen en weinig omega 3. Als omega 3 en omega 6 uit balans zijn, is dat niet handig, omdat dat ontstekingsfactoren in de hand werkt.

Geraffineerde producten kunnen schadelijk zijn, omdat door het raffineren stoffen veranderen en dat is bij oliën ook zo. Dus ik zou niet kiezen voor geraffineerde 'bulk' olie.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 00:04

Wat is het verschil tussen de verzadigde en onverzadigde vetten dan in werking?
Is het ene bv interessanter kwa dikker worden en het andere eerder richting huis en haar of?

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 06:01

Zonnebloemolie bevat scheve verhoudingen van de omega-oliën. Met name teveel omega 6, en dit is ontstekingsbevorderend. In tegenstelling tot omega 3, wat in de juiste verhouding en in goede hoeveelheid in lijnzaadolie zit. Gras en lijnzaadolie hebben gelijkwaardige omega gehaltes.
Zodra je lijnzaadolie verhit verdwijnen je omega's; je krijgt er afvalstoffen voor in de plaats. Daarom staat er ook altijd 'koudgeperst' op de flacons/jerrycans lijnzaadolie. Het is onverstandig om heel lijnzaad te voren, vanwege de enzymatische verbinding die het blauwzuur laat vrijkomen, maar zodra je het kneust/maalt in een koffiemolentje is dit niet meer het geval, de schil dan kapot en de enzymen hebben dan niet de lagen van de schil kapot te maken. Of voor het gemak; voer lijnzaadolie, koudgeperst.

danielleV78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 07:23

mijn vraag is, mijn shetlander lust lijnzaadolie niet, wat zou ik dan kunnen geven?

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:50

danielleV78 schreef:
mijn vraag is, mijn shetlander lust lijnzaadolie niet, wat zou ik dan kunnen geven?

Was de lijnzaadolie niet "bedorven"? (te warm gestaan bijvoorbeeld, niet goed afgesloten) Ken vrijwel geen paarden die lijnzaadolie niet lusten namelijk :) . Misschien eet hij wel gewoon gebroken lijnzaad?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 09:46

Mijn verzorgpaard vind het nu niet echt lekker hoor, door de musli is prima maar als je er iets teveel olie op doet laat hij het wel staan. Paard van mijn stalgenoot krijgt krijgt iedere dag wat lijnzaadmeel (papje met water) en vind het ook niet echt lekker, als je het over het krachtvoer gooit eet ie het ook wel maar als je het zo geeft laat ie het staan.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 09:52

Lijnolie is gezonder! Het bevat meer omega 3 dan andere oliën, dat werkt ontstekingsremmend. Andere oliën bevatten meer omega 6 en dat bevordert juist ontstekingen.