"Vrijheidsdressuurbrokjes" voor Shetlanders

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Qoso

"Vrijheidsdressuurbrokjes" voor Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 17:52

Hoi!

Ik ben al een tijdje op zoek naar brokjes die ik kan gebruiken voor vrijheidsdressuur. De pony's waaraan we het willen geven zijn shetlanders. Eén van de Shetlanders is een paar maanden geleden zwaar hoefbevangen geweest, en ze is heel gevoelig voor suikers. Hiernaast heeft ze ook een beetje overgewicht. De andere Shetlander is nog nooit hoefbevangen geweest, maar hij is wel heel erg dik. Ik ben bang, dat als ik hij te veel suikers binnen krijgt, hij ook hoefbevangen wordt, want ze staan een paar uur per dag(4 uur ong.) in het volle weiland. Ze zijn niet van mij dus helaas bepaal ik daar niets over :(
De andere zijn mini-shetlanders en die verzorgt een vriendin van mij, maar ze doet daar niet heel veel mee qua beweging(er zitten ook nog hele jonge pony's tussen) en die hebben ook wel overgewicht...

Toch willen we heeeeel graag vrijheidsdressuur met ze doen. We doen dat nu met wortels, maar ik vind dat er toch te veel suikers in zitten. En zeker nu het winter wordt, wil ik ze graag minder groente & fruit geven.

Natuurlijk heb ik al wel een paar voersupplementen gevonden: Superfit Broxxx van Metazoa http://wordpress.metazoa.nl/superfit-broxxx/ en Pavo VitalComplete http://www.pavo.nl/supplementen/product ... alcomplete Maar ik vraag me af of het wel goed is voor ze(ik ben geen professional als het gaat om voedsel) Dus ik vraag de slimme bokkers hier even om raad :o En als jullie nog andere suggesties hebben, zou heel fijn zijn! :D

PS: Het gaat om ong. een handje per dag en niet om bijvoeren.

ilserenate

Re: "Vrijheidsdressuurbrokjes" voor Shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 17:56

Kun je je shet niet aanleren dat een schouderklopje een beloning is? Dat doe je dan eerst wel met een klein beetje voer, en dan kun je dat steeds gaan minderen. Misschien is dat een idee?

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:00

Zoals hierboven staat, werk met een clicker of streel, veel gezonder! :j

Qoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 18:01

ilserenate schreef:
Kun je je shet niet aanleren dat een schouderklopje een beloning is? Dat doe je dan eerst wel met een klein beetje voer, en dan kun je dat steeds gaan minderen. Misschien is dat een idee?

Ik begrijp wat je bedoeld, hebben we geprobeerd, alleen helaas hebben ze dan niet veel zin meer in vrijheidsdressuur :( Tja, bij hun is toch het snoepje het belangrijkste element... -O-

Jumpingnick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:02

de (vrijheidsdressuur / kleine beloning) snoepjes van https://www.peerkeruitersport.nl/paardensnoepjes.html
zijn een aanrader. het zijn
'mais' snoepjes zegmaar. kijk maar eens bij de ingrediënten

de kleine snoepjes zijn superhandig.
ze zijn zo groot als een dop erwt.

(clicker snoepjes)
Laatst bijgewerkt door Jumpingnick op 13-10-15 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:03

Subli ponybrok. Zit om verhouding weinig zetmeel en suiker in :)

ilserenate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:04

Qoso schreef:
ilserenate schreef:

Ik begrijp wat je bedoeld, hebben we geprobeerd, alleen helaas hebben ze dan niet veel zin meer in vrijheidsdressuur :( Tja, bij hun is toch het snoepje het belangrijkste element... -O-

Als je dan toch fruit moet gebruiken :P Kun je het misschien in kleine stukjes snijden, zoals 1 wortel in kleine dunne schijfjes. Dan kun je er lang mee doen. :j

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:07

ik weet niet of paarden het mogen, maar misschien is stukjes rijstewafel een idee, of anders mais/popcorn wafels(van zonnatura). Kost jou ook maar heel weinig, en bevat weinig voedingstoffen.

Qoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 18:07

Als je dan toch fruit moet gebruiken :P Kun je het misschien in kleine stukjes snijden, zoals 1 wortel in kleine dunne schijfjes. Dan kun je er lang mee doen. :j[/quote]

Ja haha
ik maak ze ook best klein, maar voor een rondje vrijheidsdressuur ben ik al één wortel kwijt, en dat vind ik best veel :)

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:09

Voor mijn 3 shetten (hoefbevangen geweest, jarenlang te dik en nu eindelijk een normaler figuur) snijd ik een wortel over de lengte in vieren en dan in hele kleine stukjes, net als wanneer je plakjes zou snijden. Je krijgt dus zeg maar plakjes maar 1 plakje bestaat uit 4 stukjes. Doe er een paar dagen mee en het is voldoende als beloning.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:10

hey, ik zit met hetzelfde probleem, ik heb net een shet gekregen die ook deze zomer hoefbevangen is geweest..
Ik heb voor nu een kleine liksteen gekocht (met een smaakje) zodat 'ie met clickeren een "likje" mag, i.p.v. dus een snoepje :P
Nu zitten er vast ook suikers in dit ding, maar zoals ik hem gebruik doet ie maanden met zo'n liksteentje, dus dan is het veel minder dan wat in je in 1x aan snoepjes zou gebruiken.. (deze heb ik)
Ik moet alleen nog even verzinnen hoe ik dat ding handig bij me houdt, zodat hij er niet mee vandoor gaat straks of ik dat afgelikte ding in mijn jaszak moet houden haha :+

Qoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 18:14

_l_amanda_l_ schreef:
hey, ik zit met hetzelfde probleem, ik heb net een shet gekregen die ook deze zomer hoefbevangen is geweest..
Ik heb voor nu een kleine liksteen gekocht (met een smaakje) zodat 'ie met clickeren een "likje" mag, i.p.v. dus een snoepje :P
Nu zitten er vast ook suikers in dit ding, maar zoals ik hem gebruik doet ie maanden met zo'n liksteentje, dus dan is het veel minder dan wat in je in 1x aan snoepjes zou gebruiken.. (deze heb ik)
Ik moet alleen nog even verzinnen hoe ik dat ding handig bij me houdt, zodat hij er niet mee vandoor gaat straks of ik dat afgelikte ding in mijn jaszak moet houden haha :+

Eén van de redenen dat mijn verzorgshet beter is geworden van hoefbevangheid, was door magnesium. Nu heb je dus ook speciale magnesium likstenen. Zitten vast bijna geen suikers in (denk ik, dat zou je nog ff moeten checken)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:37

Anouk_E schreef:
de (vrijheidsdressuur / kleine beloning) snoepjes van https://www.peerkeruitersport.nl/paardensnoepjes.html
zijn een aanrader. het zijn
'mais' snoepjes zegmaar. kijk maar eens bij de ingrediënten

de kleine snoepjes zijn superhandig.
ze zijn zo groot als een dop erwt.

(clicker snoepjes)

Deze hebben wij ook :j
Fijn formaat en zit niks bijzonders in. Ideaal voor paarden die gevoelig op hoefbevangenheid of die (net als die van mij) te dik zijn en je toch wil belonen.

Deze zijn iets groter, maar ook heel fijn en laag suikergehalte: http://www.feralhorsecare.com/home/24-v ... -1-kg.html

Overigens kun je ook hele kleine stukjes wortel snijden. Dan heb je aan een halve wortel genoeg voor een half uurtje VD.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:03

Ik geef mijn paarden Rollis van Vitakraft :D
Afbeelding
Citaat:
Vitakraft Grignote Rolls is een krachtige weidehap voor alle soorten knaagdieren. De Grignote Rolls zijn licht verteerbaar en samengesteld uit zuivere bestanddelen zonder kleurstoffen en concerveringsmiddelen. Dit recept bevat ook geen suiker.
Vitakraft Grignote Rolls bevatten waardevolle granen, belangrijke vitamine en lekkere alfalfa (luzerne). Ook bevat het veel ruwe vezels, uitgebalanceerde mineralen en vitamine C

Paarden zijn dan wel geen knaagdieren, maar de snoepjes zijn qua formaat ideaal, en er is geen suiker aan toegevoegd en zit verder niks in wat een paard niet mag. Mijn paarden zijn er gek op.
Ze zijn bij bijna elke dierenwinkel te koop :)

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 11:59

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 12:01

Ik zou ook voor de kleine snoepjes van Peerke gaan of voor hele kleine stukjes wortel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 12:06

LOLLYYwood schreef:
Zoals hierboven staat, werk met een clicker of streel, veel gezonder! :j

Een Clicker werkt ook gewoon met voer. Na een klik komt áltijd een voedsel beloning

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 12:09

De ontvanger bepaald altijd de waarde van de beloning :) Een aai kan voor sommige paarden gewoon niet motiverend genoeg zijn. Daarnaast is de click altijd de melding 'goed gedaan, beloning komt eraan'. De click zal dus ook nooit de beloning gaan vervangen :)

Ik heb suiker- en eiwitarme beloningsbrok van Masters. Ideaal qua grootte en zitten dus heel weinig suikers en eiwitten in :)