Voer vergelijken, waar op letten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marietje35

Voer vergelijken, waar op letten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 09:11

Ik voer mijn paard op het moment 2 kg Basissport van Havens.
Nu is er de mogelijkheid op stal om over te stappen naar ander voer, Cavalor Action Pellet.
Omdat de training momenteel zwaarder wordt merk ik dat hij best iets meer kan gebruiken.
Nu wil ik dus deze 2 soorten voer vergelijken, echter ik weet niet goed waar je op moet letten in het voer.
Wat maakt dat een brok meer voeding geeft?

Even voor het volledige plaatje, het gaat om een ruin van ruim 175 m en loopt op het moment M dressuur.
4 x daags portie kuil en 2 x daags brok (2 kilo havens basissport per dag) Als hij gewerkt heeft krijgt hij nog een 1 tot 1,5 voerschep Pavo Sportsfit.

Nu dus mijn vraag, waar moet je op letten in een brok/muesli?

Djilna

Re: Voer vergelijken, waar op letten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:28

Energiewaarde (EwPa), eiwit (voor spieren), evt suiker/zetmeel als je paard problemen heeft met meer suikers en vitamine/mineralengehalte. Oa hoger vit E is wel fijn voor een sportpaard.
Je kunt ze op www.voervergelijk.nl naast elkaar zetten.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 09:32

En dan neem ik aan dat hoe hoger de waarden, hoe beter? (behalve bij suikers)
Niet dat hij daar problemen mee heeft, maar toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:34

Beide soorten die je noemt schelen elkaar heel weinig. De Energiewaarde in de cavalor is heeeeel iets hoger maar dat is bijna niks. En qua mineralen is het wel minder, minder magnesium etc.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 09:39

Ik zie het ja ..... dat heeft dan weinig nut om over te stappen.

Ook werd er nog aangegeven de Action pellet aan te vullen met perfomix. Nu geeft ik sportsfit als hij gewerkt heeft.
Dan zal ik voor de volledigheid deze ook naast elkaar zetten. :j

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 09:46

Even als aanvulling; Perfomix en Sportsfit ook vergeleken, dan komt ook de Sportsfit er beter uit.

Ik heb de Havens Basissport ook even vergeleken met de Pavo Energycontrol, dit lijkt me dan een meer logische stap om omhoog te gaan. :)

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:19

Marietje35 schreef:
En dan neem ik aan dat hoe hoger de waarden, hoe beter? (behalve bij suikers)
Niet dat hij daar problemen mee heeft, maar toch.

Niet alleen het suiker maar ook bv het ijzergehalte wil je liever niet te hoog hebben. Verder moet alles wat teveel is ook weer afgevoerd worden, dat kan het lichaam onnodig belasten. Daarnaast zijn verhoudingen ook belangrijk. Die tussen calcium-fosfor-magnesium is wellicht de bekendste maar ook de verhouding ijzer-koper-zink-mangaan is belangrijk.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 11:21

En welke verhoudingen zijn dan ideaal?

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:57

calcium (2): fosfor (1) : magnesium (1)
ijzer (4) : koper (1) : zink (3) : mangaan (3)

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:03

Nog even een vraag: waarin komt jouw paard tekort? Zijn de korte impulsieve krachtsinspanningen een probleem? Houdt hij het niet lang genoeg vol? Groeit hij niet voldoende in zijn bespiering? Is hij stijf......? wat wil je bereiken met je voer? Voor ieder doel heb je wat anders nodig. Niet alleen de vitaminen en mineralen hebben daar invloed op maar ook de verschillende grondstoffen die gebruikt worden. Bijvoorbeeld meer snelle energie meer granen (haver), voor meer bespiering is de eiwitkwaliteit erg belangrijk dus de aminozuren.....

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:06

Is je paard te dun? Of heeft hij gewoon last van prestatie vol te houden?
Zijn bloedwaarden gecontroleerd? Zit hij ergens met een tekort?
Indien hij gewoon op gewicht is en bloedwaarden zijn ok, zou ik olie bijgeven.
Iets in de trend van omega olie van cavalor of van de paardendrogist.
Olie of vet zorgt voor langdurige energie. vaak zit er ook vit e bij.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 12:35

Hij ziet er verder eigenlijk goed uit.
Echter, ik merk wel aan hem dat hij net wat minder energiek is, dat nog niet eens zozeer met rijden, maar meer in zijn omgang. Hij is met buiten zetten wat slomer, in de paddock is hij wat matter als anders. Daaraan merk ik dat hij wat meer (energie) nodig heeft. Als ik de verhouding zie aan hoe groot hij is, het werk dat hij doet en de hoeveelheid krachtvoer dat hij krijgt klopt het ook wel. 2 kg aan basisbrok is niet veel.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:15

Dan zou ik eerst eens bloed trekken. Wie weet heeft hij nu ergens een tekort. Waardoor hij futlozer is.
En eigenlijk moet je altijd de aanbevolen hoeveelheid van een krachtvoer voeren. Of daarbij een vitamine supplement voorzien. De aanbevolen hoeveelheid is uitgerekend om in combi met ruwvoer (gemiddelde waarden daarvan) ongeveer van de juiste vitaminen en mineralen te voorzien.
Dus een hoogwaardig voer geven in mindere hoeveelheid is eigenlijk geen goed plan. Dan geef je beter iets minder hoogwaardig en 3 kg/dag bijvoorbeeld.
Maarja dat is allemaal niet zo simpel natuurlijk, zeker niet als je op een pensionstal staat. Daarom vraag ik aan pensionhouder, minder krachtvoer en geef ik zelf algemeen vitamine supplement bij door een bakje met luzerne die hij telkens van mij krijgt. En ook hij krijgt dan nog bij zijn krachtvoer olie van de paardendrogist.
Moest ik de mijne aanbevolen hoeveelheid geven van het krachtvoer bij ons op stal, dan zou ik er echt geen weg mee weten...

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 13:25

Om eerlijk te zijn vind ik dat (voor nu) nog wat overtrokken. Hij ziet er goed uit, hij loopt nog prima, maar ik merk gewoon nu het werk opgeschroefd wordt, hij wat meer energie nodig heeft.

Als je daadwerkelijk de aanbevolen hoeveelheid krachtvoer zou moeten voeren, dan moet je echt idioot veel voeren! Vul maar eens zo'n ding in. :j

Waarom is dat geen goed plan? Het lijkt mij dat dezelfde hoeveelheid voer, maar wel hoogwaardiger, dat ze daar dan meer uithalen. Per voerbeurt heb je ook maar een max dat je kunt geven.

Mijn vraag is eigenlijk, als je dus voer gaat vergelijken, waar let je dan op?
Wat maakt dus dat er meer in een brok zit?

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 13:32

Djilna schreef:
Energiewaarde (EwPa), eiwit (voor spieren), evt suiker/zetmeel als je paard problemen heeft met meer suikers en vitamine/mineralengehalte. Oa hoger vit E is wel fijn voor een sportpaard.
Je kunt ze op http://www.voervergelijk.nl naast elkaar zetten.

En dit gaf Djilna dus aan. :)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 15:09

Dat is wat ik zou doen moest ik deze beschrijving geven bij mijn paard.. Jij doet natuurlijk wat je wil. En kent jou paard.
Als je de aanbevolen hoeveelheid geeft is het inderdaad belachelijk veel. En dat is het probleem met de meeste krachtvoeren.
Het is door de voerontwikkelaars uitgerekend, als je de aanbevolen hoeveelheid geeft, dat alle berekeningen kloppen wat betreft verhoudingen en aanbevolen vitaminen ect. Natuurlijk hangt het ook af van het ruwvoer, maar ze gaan er van uit dat je daar ook de aanbevolen hoeveelheid geeft, en van een gemiddelde voederwaarde van het hooi/kuil/gras.

Als je niet de aanbevolen hoeveelheid geeft, dan kom je niet aan die berekening. En geef je eigenlijk minder dan wat hij nodig heeft.
Ook een hoogwaardiger krachtvoer minder geven is ook geen goed idee, want ook dat krachtvoer is afgestemd als je de volledige dosis geeft, kom je aan letterlijk de aanbevolen hoeveelheid. Dan kom je er misschien wel wat betreft energie maar niet wat betreft vitaminen en mineralen. En dat komt op lange termijn niet tot zijn goede.
Daarom dat ik ook gewoon een vitamine supplement geef. Omdat ik nooit zoveel krachtvoer kan geven, of ik zou echt iets moeten zoeken die gewoon geen energiewaarde heeft.
Als je echt alleen extra energie wil toevoegen is het inderdaad suiker of zetmeel (het zelfde) of in de vorm van vetten (langdurige energie)