Heeft iemand ervaring met het koken van een grote portie lijnzaad en deze na afkoelen in te vriezen, zodat je bv. wekelijks een portie mee kunt nemen voor je paard?
Zelf kook ik het niet, wil ik echt slijmspul, dan gooi ik er kokend water overheen en laat het afgedekt iets van 6 uur staan (zelfde effect ivm blauwzuur). Echter heeft blauwzuur zuurstof nodig om te kunnen vormen eb de spijsvertering van een paard is zuurstofarm. Ik gooi het soms gemalen of heel op het laatste moment door de slobber en de slijmvorming gebeurt dan mooi in de darmen waar je dat effect wil hebben.
Sybelle
Geplaatst: 12-10-15 20:00
Ja hoor, dat doe ik vaak. Hele grote pan koken en in bakjes van de chinees invriezen. Blijft net zo slijmerig en de paarden eten het ook net zo snel op. Geen probleem.
Renee
Geplaatst: 12-10-15 20:05
Het invriezen van gekookte lijnzaad geen ervaring mee, weet wel dat op het lab lijnzaad en DHA olie altijd invroren om het houdbaar te houden. Dus de vetzuren in lijnzaadolie blijven wel langer houdbaar met invriezen en verdere veranderingen waren niet zo van belang dus dat weet ik niet.