paard met PPID

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

evita13

paard met PPID

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 17:14

hey bokkers,

laatst heb ik te horen gekregen door middel van bloedonderzoek via mijn dierenarts dat mijn merrie van 18 de ziekte van cuching heeft (ppid).
nu zie ik dat mijn pony steeds magerder worden weet ik niet of ik nog wel op dr durf te rijden aangezien het er niet echt leuk uitziet maar ze wel graag wil .

nu is mijn vraag ..
wie heeft er ook een paard met ppid die dun is of was en hoe krijg ik haar weer op haar normale gewicht.
volgende week heb ik gesprek met mijn dierenarts over eventueel medicatie .

sorry als dit verkeerd staat en op zoeken kwam ik ook niet heel ver .

alvast bedankt

Nicolle89

Re: paard met PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:20

Heb je al medicatie?? Er zijn diverse medicijnen die de vage klachten tegen gaan.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:21

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 17:23

ben eigenlijk opzoek naar mensen die er ervaring mee hebben

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:26

nou, ehm, dat topic staat vol met bokkers die een paardje met ppid/cushing hebben. Dus ervaring genoeg.

staat je pony op medicatie, hoeveel krijgt ze, wat krijgt ze te eten, ooit hoefbevangen geweest?

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 17:27

zoals al in mijn bericht staat is dat ik volgende week gesprek heb over medicatie . verder krijgt ze veel hooi en luzerne met beetje muesli. ze is nog nooit hoefbevangen geweest

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:28

Mijn ervaring leert dat medicatie tijdelijk werkt, toen werd mijn verzorgpony icm speedybeet en senioren slobber weer redelijk netjes op gewicht. Nu een jaar later is hij helaas niet meer dik te krijgen en rijden we ook niet meer.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:31

Prascend....is het beste medicijn tegen sympthomen van cushing. En dat geef je voor altijd.

En topic wat al werd gezegd wel goed, kwa ervaring en adviezen!

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 17:31

ja over prascent heb ik volgende week een gesprekje

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:33

medicatie is niet om je paard dik te krijgen, maar om de symptomen van ppid te bestrijden. Die symptomen kunnen weer heel schadelijk zijn voor je paard. Zoals verhoogde kans op hoefbevangenheid, vieze ogen, spierverlies (mager worden), daardoor vaak hangbuik en doorgezakte rug, lethargie (paard wordt sloom en heeft een slaaptoestand), depressief. En ga zo maar door. Medicijnen zijn voor de rest van zijn leven.

Maar kijk alsjeblieft in het Cushing topic, daar vind je veel meer info dan dat ik je nu kan geven

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:34

Als medicatie goed werkt kan je nog wel rijden maar echt op sportniveau zou ik het niet meer doen.

Mijn oude pony is ngo een aantal jaren lekker als bospony aan de gang gegaan en is nu met pre pensioen. Dus lekker wandelen, knuffelen en grondwerk aan de longe om zich fit te houden. Hij heeft al een heeeele lange tijd cushing. Icm medicatie gaat t prima!!

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 17:36

haha ja dat snap ik dat ik daar mijn paard niet dik mee krijg zo slim was ik nog wel haha :P

@nicolle89 gelukkig rij ik niet sportniveau tis gewoon af en toe springen dressuur en buitenritjes :)

NotGinny5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:40

Ik geef Cush care van Dodsen and Horrell , special voor Paarden met Cushing , hoog vetpercentage . Bestsel Ik Bij Rene Wielens . Super voer

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:22

Setteli schreef:
medicatie is niet om je paard dik te krijgen, maar om de symptomen van ppid te bestrijden. Die symptomen kunnen weer heel schadelijk zijn voor je paard. Zoals verhoogde kans op hoefbevangenheid, vieze ogen, spierverlies (mager worden), daardoor vaak hangbuik en doorgezakte rug, lethargie (paard wordt sloom en heeft een slaaptoestand), depressief. En ga zo maar door. Medicijnen zijn voor de rest van zijn leven.

Maar kijk alsjeblieft in het Cushing topic, daar vind je veel meer info dan dat ik je nu kan geven

je zegt het eigenlijk zelf al: medicatie is tegen mager worden.. dus eigenlijk ook voor dik worden! Het is gewoon een van de symptomen die je moet proberen tegen te gaan.

mijn verzorgpaardje blijft helaas dun.. heeft genoeg medicatie(bloedtest onlangs nog gedaan) en veel verschillende soorten slobber al geprobeerd. (speedybeet, seniores priores, grasbrok..) Dus ben bang dat hij nu mager gaat blijven.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:03

mijn cushie (die ik helaas 2 weken geleden in heb laten slapen) kon door een slecht gebit niet meer eten. Dus geen hooi meer en rest van het voer als slobber. Ik gaf haar Fetura van Agrobs en dan geweekt. Daar zitten veel eiwitten in, die het spierverlies door de cushing, kan opvangen. Je kon aan haar niet zien dat ze geen hooi meer kon eten.

@lissisanne, de medicatie gaat het verder opvreten van de spieren tegen. Je krijgt hem er niet dikker mee, maar het verder magerder worden, wordt ermee tegengegaan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:40

hier een mager paard met PPID, geen wormbesmetting (meer), gebit moet wel wat aan gedaan worden. Ze kreeg nu een halve tablet, de ACTH waarde daalde daarmee de helft, maar is nog altijd vier keer te hoog. Nu gaan we naar een hele tablet en over een paar weken weer testen. Ze krijgt onbeperkt ruwvoer, gras, bietenpulp etc.

Kijk uit met metazoa etc, veel ijzer versterkt de PPID. Dus ook liever geen ijzerrijk (grond) water laten drinken.

Ze had een vacht met haar tot op je knieën zo ongeveer, dat is nu gelukkig weer normaler.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 12-10-15 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:55

mijn paard had ook cushing,is nooit mager geweest.Moest wel goed voeren.Geweekte pulp,zemelen,gekookt lijnzaad,beetje lucerne,copra kokosmeel en sojahullen.Oudere paarden hebben meer eiwit nodig.Dat zit in sojahullen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:14

De mijne met al 15 jaar Cushing en sinds 5 jaar op de medicijnen wordt de laatste 3 jaar in de winter op stal steeds mager. Maar in de zomer 24/7 op het gras komt hij weer mooi aan. Op stal krijgt hij bijna onbeperkt hooi, seniorenslobber, muesli, peen en lucerne. Op de wei alleen gras.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 06:30

Ginny5 schreef:
Ik geef Cush care van Dodsen and Horrell , special voor Paarden met Cushing , hoog vetpercentage . Bestsel Ik Bij Rene Wielens . Super voer

Hier ook een (26 jarige) ruin met cushing. Staat op 1 tablet prascend (vorig jaar begonnen op 3/4 maar dat is niet meer voldoende) en op cushcare condition van Dodson & Horrell.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 06:52

Kijk in het Cushing topic.Maar mijn dame van 32 doet het super op Pracend.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:42

Het centrale topic over Cushing is hier al gemeld. Daar kan je al heel wat informatie en ervaringen terugvinden en je kan natuurlijk altijd je eigen vraag daar ook stellen.
Hier komt een slotje.