Wat heeft mijn pony nu echt nodig ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

Wat heeft mijn pony nu echt nodig ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 18:18

Hallo

ik heb een 6 jarige pony van zo'n 1.45 hoog. recent wat afgevallen ivm kreupelheid en de pijn die daarbij kwam kijken en komt momenteel weer aan gelukkig.

toch vraag ik me af of ik goed die aan het voer wat ik er nu in gooi .

Ze krijgt 2 bekertjes maïs lijnzaad brok. 2 scheppen basis brok . en gewoon voor de lekker een schep müsli met kruiden (was in de aanbieding )

staat 24/7 buiten net regen deken en schuilstal . krijgen hooi naar behoefde. Oftewel is het op krijgen ze nieuw. voldoende dus

pony haar hoeven zijn kort en groeien nauwelijks (is al sinds ik ze heb )

is daar nog wat aan te verbeteren qau voer of zit je dan direct aan belachelijk dure supplementen?

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... JpIjoidCJ9

Kitty_

Re: Wat heeft mijn pony nu echt nodig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 18:51

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 18:54

Bietenpulp en derest schrappen is wat ik zou doen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 19:02

De gemiddelde pony staat bij zoveel krachtvoer vrij snel bevangen, onhandelbaar of 100 kilo te zwaar. Jeetje, dit voer ik mijn grote paarden niet eens.

Ik zou zeggen, uitgaande van een gezond dier, voldoende tot onbeperkt goede kwaliteit ruwvoer. Ongeveer 1/2 tot 3/4 schep (standaard voerschep) muesli per dag. Geen sportmuesli, gewoon een goede basis waar alle vitaminen inzitten maar weinig extra. Als ze door omstandigheden te dun is tijdelijk een extra zoals luzerne, mais, slobber, bietenpulp.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 19:30

dankje !zijn wel kleine scheppen hoor. zeg maar 1 normale voerschep is 2 scheppen met die van mij . zal eens wegen hoeveel gram het is. Dus eigenlijk zodra dit op is naar een normale müsli gaan? biotine heb ik ook gevonden nu . denk dat ik dat volgende maand bij ga halen .

eerst toen ik ze nog intensief reed kreeg ze wel haver bij voor net dat beetje extra pit.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 19:43

Ik vind zelf basisbrok niet zo top om veel van te voeren, klein beetje voor paarden die gewoon wat krijgen omdat de rest ook wat krijgt kan wel, maar als je meer gaat geven vind ik de meeste paarden er niet beter op worden. Meestal vind ik de paarden er dan mooier uitzien op wat muesli.

Eerlijk gezegd, ik heb basisbrok, sportbrok en muesli, in de avond krijgen ze er wat luzerne overheen zodat ze langer bezig zijn en het enige supplement dat ik gebruik is provarium breeding voor een merrie die anders zichzelf echt in de weg zit. Ik heb heel verschillende paarden op stal (en op stal gehad) van net beleerd tot Z niveau en tot nu toe heb ik altijd goed uit de voeten gekund en zijn ze allemaal fit, glanzend, mooi op gewicht. Als ik zie wat er ooit gevoerd wordt aan apart krachtvoer en supplementen dan zou ik een halve winkel thuis moeten hebben.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 19:46

Ja daar zit wat in. Maar de hoeven moet helaas wel wat aan gebeuren . anders worden het de volgende keer ijzers

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 19:50

die van mij is net zo groot,doet alleen niets....alleen een beetje groeien :+

Die krijgt:
S'ochtends...Halve kilo brok,twee handjes geweekte pulp,twee handjes sojahullen,twee handjes zemelen,twee handjes geweekte copra(kokosmeel van coolstance)

S'avonds hetzelfde met gekookt lijnzaad,schepje magnesium,75 gram vitamine en mineralen supplement.(hoveler reformin plus)En wat koolzaadolie.

Niet echt de goedkoopste manier van voeren maar hij ziet er wel super uit.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:18

little_birdy schreef:
Ja daar zit wat in. Maar de hoeven moet helaas wel wat aan gebeuren . anders worden het de volgende keer ijzers

Dat wordt het dan toch ben ik bang want biotine geeft niet binnen enkele weken verbetering meestal. Neemt niet weg dat het op zich een prima supplement is hoor alleen zou ik niet te snel resultaat verwachten.

Geerke, uit nieuwsgierigheid, ben je zo gaan voeren omdat er een concreet probleem was of hoe ben je hier op uitgekomen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:24

0000 schreef:
little_birdy schreef:

Dat wordt het dan toch ben ik bang want biotine geeft niet binnen enkele weken verbetering meestal. Neemt niet weg dat het op zich een prima supplement is hoor alleen zou ik niet te snel resultaat verwachten.

Geerke, uit nieuwsgierigheid, ben je zo gaan voeren omdat er een concreet probleem was of hoe ben je hier op uitgekomen?

Eigelijk omdat ik dus twee probleempaarden had.Nu nog een ;)
Mijn fries had(heeft) zomereczeem en mijn in februari ingeslapen paard had insuline resistentie en cushing.Hier in frankrijk is ongeveer alleen maar voer te krijgen met bergen zetmeel er in.Vandaar dat ik zelf ben gaan mengen :D
Mijn nieuwe jonge D pony ben ik eigelijk automatisch mee gaan voeren op die manier.Krijgt wel dus nog brok,omdat hij dat gewend was.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:32

Dat lijkt me lastig inderdaad als er helemaal geen speciaal/goed voer te krijgen is. Fijn dat je een manier hebt gevonden waarop ze toch alles binnenkrijgen.