Ervaringen/advies Equifyt Base, Quarter, Sport+/Competition

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nynke04

Ervaringen/advies Equifyt Base, Quarter, Sport+/Competition

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 15:39

Ik ben al een tijdje aan het rondsnuffelen op Bokt en andere sites, maar ik heb nog niet echt kunnen vinden wat ik zoek.
Binnenkort stap ik over op Equifyt, maar ik twijfel nog erg over de hoeveelheid die moet voeren. Graag zou ik een combinatie van Base, Quarter en Sport+ (evt. Competition) willen voeren, maar ik twijfel dus over hoeveel mijn paard van wat moet hebben.
Op het moment krijgt hij 2x per dag 1/2-3/4 schep Pavo Allsports brok + 1/2 schep Sportsfit muesli. Hier doet hij het verder prima op, maar vanwege zijn gezondheid (o.a. mok dat maar niet weg wil gaan, zowel uitwendig als inwendig bestreden), wil ik graag overgaan op voer zonder melasse en andere ballaststoffen.

Het gaat om een 6-jarige ruin ( Peru's Scen Tao x Sire ) van ruim 1.70m.
Hij wordt momenteel dressuurmatig op M-niveau getraind, zo'n 2-4x per week. Daarbij springen we 1x per week en rijden we regelmatig (minstens 1x per week) buiten in het bos of op het strand (conditietraining en uitlaatklep). Verder wordt hij elke week (1-2x) gelongeerd en krijgt hij 1 of 2 dagen per week vrij.

Graag zou ik jullie willen vragen:
Wat is jullie ervaring met Equifyt?
Wat en hoeveel voer jij?

Mocht je advies hebben, graag!

Alvast heel erg bedankt!!

Evy

Re: Ervaringen/advies Equifyt Base, Quarter, Sport+/Competition

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 12:23

Ik heb de Equifyt gevoerd, helaas heb ik al een jaar lang een bestelling lopen bij de dealer maar ze krijgt geen pallet vol. :\
Bij welke dealer wil jij dit voer bestellen?

Ik heb het een half jaar gevoerd en ik was er bijzonder tevreden over.
Mijn paard kreeg de Base en Quarter. De Base kreeg ze op de dagen dat ze vrij had, de Quarter kreeg ze op dagen dat ze beweging kreeg. Na een tijdje zag ze er super uit, geen mok meer, vol in de bespiering en fijne looplust. Ik baal wel echt dat dit voer bijna nergens te krijgen is, dus ik ben erg benieuwd waar jij het vandaan gaat halen. :)

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-15 13:23

Bedankt voor je reactie Evy! Fijn dat je er zo tevreden over was. Ik heb meerdere berichten gelezen over mensen die er mee gestopt zijn omdat ze er niet meer aan konden komen. Erg jammer.
Inmiddels heb ik dus ook al alles geprobeerd om van de mok af te komen, maar niks helpt mijn paard er volledig vanaf, dus ik hoop heel erg dat de verandering van voer het gaat doen.

Toevallig is er hier op het eiland (Texel) een verdeelpunt. Zij voert zelf ook de Base, Quarter, Sport+ en Zupa, dus dat kan ik makkelijk bij haar verkrijgen. In eerste instantie wilde ik graag de Competition, maar dat zou apart voor mij besteld moeten worden, dus probeer ik eerst de Sport+.

Ik zat zelf te denken aan 2x per dag 1/4 schep Base, 1/4 schep Quarter en 1/4 schep Sport+ . En op vrije dagen de Sport+ weglaten of vervangen door Base of Quarter.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 10:47

Dat is fijn dat er op Texel een verdeelpunt zit.
Ik denk dat ik binnenkort maar een weekendje Texel ga boeken, zodat ik een voorraad mee kan nemen :D

Vervelend dat je paard zo lang last heeft van mok. Die van mij heeft het heel erg gehad, tot bloedens aan toe. Als tip wil ik je meegeven dat je er ook niet teveel aan moet zitten, niet teveel wassen en niet teveel scheren. Ik scheer haar kootholtes niet meer, ze staat dag en nacht buiten en het is een natuurlijke bescherming tegen alle viezigheid en nattigheid.
Verder kan je de plekken af en toe insmeren met sudocreme, dat heeft bij ons erg goed geholpen!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 10:50

Wij hebben de sport+ een tijdje aan onze zeer flegmatieke ruin gevoerd. Die werd daar behoorlijk heet en explosief van. Hoeveel we hem gaven weet ik niet meer, zal rond de anderhalf kg per dag zijn.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 10:54

Mijn instructrice voert dit ook.. de base en de nature (?), iig een gele en een groene zak.. zij voert 2x per dag 2 handjes base en 1 nature.. haar paarden doen het daar super op! Ik weet niet waar ze het koopt trouwens maar ze komt uit Limburg dus t zou ook nog kunnen dat ze het over de grens haalt

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 11:28

Dank voor jullie reacties!

@ Evy: Ik probeer inderdaad zijn benen al zo veel mogelijk te vermijden. Met afspuiten doe ik alleen de zweetplekken op de rug, zodat zijn benen droog blijven, en ook was ik hem eigenlijk nooit meer. Scheren ben ik ook mee gestopt, alleen de kroonrandjes even bijwerken om het netjes te houden.
Mijn paard heeft amper plekjes in de kootholte, maar heeft het voornamelijk tussen de kroonrand en kogel, aan de voor- en zijkant.

@ Sammyoo: Volgens het voeradvies zou ik ook zo'n 1,5kg moeten voeren, maar om te voorkomen dat mijn paard te heet wordt, wil ik slechts een deel Sport+ gaan voeren.

@ Horsies5: Dank voor je reactie. Bedoel je niet Balance? Wat fijn dat de paarden het er goed op doen!
Ik denk dat de paar handjes wel redelijk overeen komen met de hoeveelheid die ik in gedachten had. Ik heb al eerder gelezen dat je er maar relatief weinig van hoeft te voeren.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:48

Ja balance was het! Dankje.. ik wist niet meer wat t precies was
Ja 2 handjes is al snel 1/4 schep natuurlijk.. maar je hoeft idd niet veel te voeren..
Zij heeft ook verschillende rassen.. tinker, kwpn, tennesee walking horse, fries, shetlander.. en allemaal doen ze het er super op