Bijvoeren ouder paard die gevoelig is voor hoefbevangenheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Bijvoeren ouder paard die gevoelig is voor hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 21:13

Onze ouwe sok (New Forest D pony van 24 jaar) is 2 jaar geleden erg hoefbevangen geweest na het bijvoeren van granenmix.
Gelukkig is hij weer helemaal hersteld, maar de schrik blijft erin zitten, hij staat nu overdag op de wei en s avonds krijgen ze hooi gevoerd.

Doordat ze nu minder voedingsstoffen uit het gras halen begint hij wat mager te worden en wil ik hem graag iets bijvoeren, maar wat...

De Pavo care 4 life heeft hij gehad en dat gaat goed, maar ik meen me te herrineren dat in alle Pavo muesli's vrij veel suikers zitten.

geerke

Re: Bijvoeren ouder paard die gevoelig is voor hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 21:29

een oud paard heeft een hoge behoefte aan eiwit...je kunt sojahullen bijvoeren, twee ons per dag.
Geweekte bietenpulp is ook veilig te voeren en zet aan.Wel een supplement er door doen met vitamine en mineralen.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 08:59

Cush care of een aparte senioren mix. In beide zit weinig tot geen suiker maar wel vet.

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:07

In Pavo 18plus zit weinig suiker en in SpeediBeet ook. Volgens mij kun je ze allebei veilig voeren aan een paard met risico voor hoefbevangenheid. SpeediBeet sowieso!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:19

Onze shet was chronisch hoefbevangen, hij stond op een paddock paradise en mocht ook gewoon het gras op (uiteraard wel opletten op het fructaangehalte) overdag. Toen hij magerder werd ben ik hem bij gaan voeren met Seniores Priores. Al met al heeft hij nog 5 jaar op deze manier erbij gekregen zonder bevangen te raken. Vorige zomer heb ik hem laten gaan, het lichtje in zijn ogen was steeds vaker uit.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:31

Je zou ook marstall wiesenfasern ( gedroogd gras) en marstall force kunnen geven om hem in alles te voorzien.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 09:36

Wiesencobs, Speedy beets en alles wat eigenlijk ruwvoeder is. Dat is hetgene waar ze van groeien, niet van krachtvoer. Wel zorgen dat je de vitamines en mineralen toevoegd.

Het oudje van mij krijgt maar weinig krachtvoer (halve schep brok) aangevuld met zowel speedy beets als wiesencobs en vitamines en mineralen. En doet het daar super op.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 10:19

Die van mij krijgt ook wiesencobs, daar naast zemelen, eggersman revital cubes (speciaal voor (ex)bevangen paarden) en gluco balans en ik moet afkloppen.
Van de lente wilde ik haar nog in laten slapen en nu doet ze het super !

En 24 is nog best jong vind ik :D

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 10:36

Mijn merrie van 24 met chusing en een verleden van hoefbevangenheid kreeg senioren priores en ondanks dat ze mager was bleef zij die typische harde hoefbevangenheid nek houden.

Ik ben de SP aan het afbouwen (van 2 kilo droog afgemeten per dag, naar 1 kilo) en nu aan het opbouwen met Dodson en Horrol alfalfa (4 handjes) met Ultimate balancer 250 gr per dag. Sinds de SP minder wordt is haar nek al een stuk soepeler. Mijn merrie is rond dezelfde tijd op prascend gegaan en doet het weer super.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 11:15

Onze pony is heel snel hoefbevangen en nu 23. Ook zij werd veel te mager. Seniores priores is ideaal. Ze kan er heel wat van eten, ze is nu mooi op gewicht en het risico op hoefbevangenheid is minimaal.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 20:07

Speedibeet is zeker aan te bevelen. Pavo heeft goedkeuring van het Britse Laminitis Trust vwb Speedibeet.
Daarnaast een goede vitamine korrel (bijv Lexa Senior Mineraal)
Zoals Geerke zegt, een oud paard heeft behoefte aan eiwit. Wellicht kun je kijken of je nog wat luzerne bij kunt voeren.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 20:14

Ik heb mijn ex-hb welsh ooit bietenpulp in combinatie met luzerne bijgevoerd. Daarbij gaf ik twee tot 300 milliliter lijnzaadolie. Dit geeft de energie langzaam vrij waardoor het risico op actuute hb minder is. Zet goed aan.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 20:30

Fiber force van cavalor... weinig suiker en zetmeel.. geen granen.
Voer t mijn 21 jarige cushing pony al geruime tijd en hij doet t er super op