Voederadvies

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ruzzo

Voederadvies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 18:35

Ik ben vandaag voor Voederadvies bij een pavo verdeler geweest. Ik zoek/zocht een voer voor een merrie van 7j die nogal snel neiging heeft tot gewichtsverlies. Ze staat 24/24 op de weide. En ik wil iets geven om haar op gewicht te kunnen houden in de winter. Ze gaven mij als advies per dag: de daily plus 500 gr van pavo, 1 summerfitkoek en 100 gr pavo MultiVit 15. Nu heb ik dat allemaal gekocht, braaf gegeven, maar ja heeft mijn paard hier wel genoeg aan? Ze stond ook daarna aan de draad nog te hinniken alsof ze meer verwachte..
Daarvoor gaf ik 2 scheppen mijten gerstenmix per dag maar daar wordt ze heel nerveus van. Vandaar dat ik iets anders zoek.
Dus ja de twijfel slaat ineens enorm toe! Ik mis precies iets met veel eiwitten in het voer?

Groetjes!

smurffie

Re: Voederadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:39

Pavo voer vind ik persoonlijk zooi. Mag ik vragen waarom je niet bij meer merken een advies hebt ingewonnen voor je iets kocht?

Het is opzich kwa vit en min waarschijnlijk wel genoeg, ook meer dan genoeg suiker.
Zorg voor een goede partij hooi/voordroog. Daarkomen paarden van aaan. Niet van krachtvoer.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:41

Heb je wel eens aan bietenpulp gedacht? Voedzaam en licht verteerbaar,nadeel is alleen dat je het van tevoren even moet weken.
Het wordt ongeveer 3x zoveel na het weken dus moet je even kijken hoeveel geweekt je gaat geven...je kunt met een halve schep geweekte pulp beginnen om dit door het voer te mengen.

Met koud water duurt het even voordat het geweekt is,met warm water valt het direct uiteen :)

Ben met bovenstaande ook eens..Pavo bevat veel suiker,je kunt beter voor ander hoogwaardig voer gaan en idd goed ruwvoer

Ruzzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 18:52

Ja ik vond het gamma van pavo zeer ruim. En op het eerste zicht leek hun uitleg zeer goed..!
Bietenpulp heb ik nog nooit gegeven. Mogen ze hier veel van hebben? En geef ik dan nog steeds de rest daarbij dat ik gekocht heb
Toen ik ze vorige winter gekocht heb was ze heel mager en ondervoed en ik wil dat absoluut vermijden!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:59

Neem eens een kijkje op het "centraal topic paarden die te dun zijn". Staat heel veel info in om je paard op gewicht te houden.

Mijn advies; kijk vooral kritisch naar je ruwvoergift. Zorg voor goede kwaliteit euwvoer en voldoende. Daar zou een paard incl. Vitaminebrok al genoeg aan moeten hebben.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:32

Vrijwel al het voer van pavo bevat zetmeel en zetmeel is niet goed voor je paard. De darmflora gaat om zeep daarvan. Beter is om onbeperkt hooi te voeren en een goede liksteen. Als je paard wat extra's nodig heeft maak dan een mengsel van bietenpulp, luzerne en zemelen (om de calcium fosfor magnesium verhouding goed te houden). Laat een bloedonderzoek doen, als op basis daarvan blijkt dat je paard een tekort heeft aan iets, bijv. selenium kun je gericht een goed supplement bijvoeren. Niet zomaar wat bijvoeren, want een overschot aan iets is heel schadelijk. Een bloedonderzoek is duur, maar het is de investering waard.

Ruzzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 15:10

Na een nachtje lezen in het centraal topic ga ik de bietenpulp van quartes ook nog bijgeven. Maar moet ik dan weer iets bijgeven voor de calcium fosfor verhouding? Want binnen de daily plus wordt die in de voeding gecorrigeerd.. Of geef ik dan beter maïsmeel en bietenpulp? (Bietenpulp+maismeel: 0.6kg bietenpulp + 1.0kg maismeel (1800 VEP = 1125 VEP/kg voer))

Groetjes!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 15:13

Zemelen toevoegen...dan krijg je een goede verhouding.
Bietenpulp met zemelen :)