te veel van de liksteen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tigerr

te veel van de liksteen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 21:04

Hoi!
Mijn 2jarige tinkertje is helemaal gek van himalaya likstenen van pagony... Ze likt er de hele dag aan en heeft een hele liksteen opgekregen in een maandje. Nu heb ik al weer een nieuwe opgehangen, maar is het wel goed om zo veel zout te krijgen? Er zitten wel mineralen in, dus je zou denken dat ze likt omdat ze die mineralen nodig heeft... Moet ik de liksteen weghalen? Of kan het geen kwaad?
Alvast bedankt!
Tigerr

Evelijn

Re: te veel van de liksteen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:13

Geef je naast ruwvoer en liksteen ook nog iets van vitaminekorrel?

Het kan wel kwaad als ze echt teveel zout binnen krijgen. Maar zo overmatig gebruik duid vaak wel op iets van een tekort.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:21

Die van mij likt heel veel aan de liksteen. Ze heeft er ook 2 in d'r stal hangen & eentje op de wei!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:43

VSW → VS

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:51

Mijne deed dat ook. Ik zag er geen kwaad in, tot winter 2 jaar geleden. Net een nieuwe liksteen en 2 dagen later gaskoliek.
Hmm. Ik hield het op toeval.

Keer erna een nieuwe liksteen, weer gaskoliek. Dit keer gecombineerd met entrapment.
Wat deed die grapjas nou, zo veel likken dat ie enorm dorst kreeg, heel erg veel ijskoud (want winter) water drinken. En daar kreeg ie koliek van.

Sinds ie geen liksteen meer heeft heeft ie t nooit meer gehad.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 22:00

Liksteen is alleen nodig als het beest veel zweet.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:59

Nee hoor, zout is dagelijks nodig. Maar als een paard een steen op gaat likken uit verveling is het minder goed natuurlijk.
Hoeveel kg was de liksteen TS? 1kg in een maand is niet zo erg, 10kg in een maand wel ;)

Ze likken trouwens vanwege de zoutbehoefte en smaak, niet vanwege de mineralen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 11:15

Ze kunnen ook zoveel likken als ze zich vervelen. Mijn paard krijgt zijn liksteen iedere dag 15 minuten ofzo en niet meer, anders likt hij ook veel te veel aan de liksteen.

Tigerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 17:12

Bedankt voor alle reacties! Ik heb het opgezocht, en de liksteen is nieuw 2,5 kilo. Maar de eerste die ik had opgehangen was al iets van af, dus ze heeft in een maand ongeveer iets minder dan 2,5 kg op.... Ik heb even opgezocht wat er allemaal inzit:
"per 3 kg samenstelling van het himalaya zout:
vocht 0.11%
sodium chloride 98.65%
Calcium sulfaat 0.41%
Magnesium sulfaat 0.4%
Natrium sulfaat 0.24%
diversen 0.19%"

Als ik het zo zie ziet het er niet heel slecht uit...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:20

Er bestaan ook kruidenlikstenen, die zijn niet zout maar zoet.Met kruiden die goed voor de luchtwegen zijn. ik dend dat als je paard gewoon graag likt, dan kun je hem er af en toe zoeen geven.Een vroegere pony van mij was daar zo gek op dat hij ze helemaal achterelkaar oplikte. /3 :9

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 18:21

Tigerr schreef:
Bedankt voor alle reacties! Ik heb het opgezocht, en de liksteen is nieuw 2,5 kilo. Maar de eerste die ik had opgehangen was al iets van af, dus ze heeft in een maand ongeveer iets minder dan 2,5 kg op.... Ik heb even opgezocht wat er allemaal inzit:
"per 3 kg samenstelling van het himalaya zout:
vocht 0.11%
sodium chloride 98.65%
Calcium sulfaat 0.41%
Magnesium sulfaat 0.4%
Natrium sulfaat 0.24%
diversen 0.19%"

Als ik het zo zie ziet het er niet heel slecht uit...

Ja dat zit er in, maar wat is dan een gezonde hoeveelheid per dag... Dat moet je weten om te bepalen of het gezond is. En als je dat weet moet je iets bedenken om te doseren

Obrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 13:16

Mijn ervaring is dat als ze zoveel gebruiken dat ze dan vaak een tekort hebben. :)

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 15:49

Natrium (van gewone keuken zout, natrium chloride) zit krap in de rantsoenen van veel paarden, als je het niet bijvoerd (lijksteen of met voer). Een recreatie paard in licht werk halt waarschijnlijk net niet de nodige hoeveelheid natrium out zijn ruwvoer (zeker niet als hij op een bepertke rantsoen zit). Als dat paard in licht werk wel een liksteen gebruikt, i.e. +/- 10g zout (500kg paard) van een liksteen per dag, krijgen ze ruim genoeg natrium binnen, gemiddled gezien. Een paard die regelmatig werkt en veel zweet heeft natuurlijk meer nodig. Meestal dek je dat niet met een balancer of krachtvoer, vooral bij intensief training en wedsrijden.

Het is gewoon goed naar je paard kijken, als je paard (in licht werk) in een maand tijd een liksteen van 3kg op heeft krijgt hij als goed als 100g zout extra per dag binnen (omdat de likstenen zijn bijna 100% natrium chloride). Dat kan ruim 300% meer zijn dan wat hij nodig heeft per dag (hangt natuurlijk van de rest van de voer, werk af). Misschien niet een probleem voor een gezond paard die altijd verse water tot zijn beschikking heeft, maar het is wel elke dag vlink uitmesten als ze op stal staan!
Een kg liksteen per maand is echt ruim voldoende voor de meeste paarden in training. Hogere niveau E
eventers en endurance paarden in intesieve training hebben verschijnlijk meer nodig, maar het hangt van de rest van de rantsoen af en andere factoren enz........

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 21:34

Felicia99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:21

Die van mij vind het ook super lekker. Volgens mij kan het geen kwaad.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:27

Arabesk schreef:
De himalaya liksteen is slecht oplosbaar, dus ze moeten heel vaak likken wil er iets vanaf komen. Andere likstenen zijn beter oplosbaar. Lees hier het likstenen onderzoek: http://paardnatuurlijk.nl/onderzoek/likstenen.htm

Dit was voor mij de reden dat de dingen er niet meer inkomen.
Paard moet ook kilo's likken om aan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid te komen.

Hier gewoon een witte steen waar normaal gebruikt van gemaakt word.
Andere paarden hoor ik echt uren aan de himalaya likken.

Sylvia566

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:04

Die van mij deed dat ook.