Iets voeren tegen stijfheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ilaan

Iets voeren tegen stijfheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 12:17

Hallo!

Ik heb een vraagje wat betreft de stijfheid van mijn pony af en toe.

Het gaat hier om een 19 jarige Arabier in super conditie. Wordt 5 a 6 keer in de week gereden wat erg goed gaat. Ze loopt 2x in de week een groepsles van een uur (een van mij zelf en een voor mijn bijrijder). Uiteraard houden we rekening met de intensiviteit van de trainingen en de dag na een les doen we licht werk.

Toch merk ik, ondanks dat we het in de lessen rustiger aan proberen te doen dat ze na een wat zwaardere training wat stijver is de volgende dag. Sowieso is ze al vrij stijf van zichzelf maar dit is al een heel stuk minder door training.

Hiervoor zou ik eventueel iets bij willen geven wat haar hierin zou kunnen ondersteunen buiten het rijtechnische om.

Als laatste is het misschien handig om te vermelden wat ze nu krijgt gevoerd.
Overdag staat ze op de wei in een groep. 's avonds krijgt ze hooi van goede kwaliteit van eigen land. Daarnaast krijgt ze een kwart schep van de marstall muesli. (Deze)

Hopelijk kunnen jullie tips geven in de vorm van een supplement. Ook zijn rijtechnische oefeningen welkom uiteraard.

Een heel verhaal maar ik wilde zo compleet mogelijk zijn :)

BigOne

Re: Iets voeren tegen stijfheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:18

Het uur is misschien toch te veel, misschien die lessen over gaan slaan en elke dag oefeningen doen die haar soepelheid op peil houden. Eventueel met de da overleggen over het geven van een supplement.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:26

is je les s'avonds ? dan kan het komen doordat ze uit de intensieve les meteen haar stal in gaat en ze niet meer lekker kan lopen . verder kun je rekoefeningen doen met de voor en achterbenen , en flexabiliseren aan de dubbele longe. het is miss ook een slim idee om als ze op stal gaat na de les haar of even een uurtje in de paddock of even na een uurtje op stal een blokje stappen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:29

Ik voer magnesium bij wat voldoende helpt.
Je zou je ook kunnen verdiepen in een supplement met aminozuren, gebruik ik voor mezelf na een zware training en de dag erna bijna niet stijf en veel minder spierpijn. Dat bestaat voor paarden ook.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:31

5 a 6 keer per week trainen is veel. 1-2 extra rustdagen inbouwen zodat spieren kunnen herstellen kan een hoop helpen met de spierpijn?/stijfheid.
Het kan ook zijn dat ze ivm leeftijd en nu natter worden sneller last heeft. Deken kan helpen om rug droog te houden waardoor ze minder snel verkrampt met de nattigheid nu.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:33

Neutradex. :j

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 12:38

Misschien is er mogelijkheid dat ze meer naar buiten kan? Als ze lekker kunnen blijven bewegen is de kans op stijfheid ook minder.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 12:58

bigone schreef:
Het uur is misschien toch te veel, misschien die lessen over gaan slaan en elke dag oefeningen doen die haar soepelheid op peil houden. Eventueel met de da overleggen over het geven van een supplement.

In de les doen wij niet volledig mee. Ik draaf en galoppeer minder als de helft van de rest doet. Dit doe ik niet omdat zij dat aangeeft maar uit eigen gevoel. Pony is in prima conditie en vind dan maar niet meedoen aan de lessen geen goed idee. Een beetje aanklooien op jezelf vind ik persoonlijk niet goed.

faunty schreef:
is je les s'avonds ? dan kan het komen doordat ze uit de intensieve les meteen haar stal in gaat en ze niet meer lekker kan lopen . verder kun je rekoefeningen doen met de voor en achterbenen , en flexabiliseren aan de dubbele longe. het is miss ook een slim idee om als ze op stal gaat na de les haar of even een uurtje in de paddock of even na een uurtje op stal een blokje stappen.

Ik sta op een grotere stal waar ik die mogelijkheid niet heb. Ik begin wel eerder met uitstappen als de rest en doe dit vaak aan de hand. Overige dagen rijd ik op een moment wanneer ze nog wel lekker een aantal uur na het rijden naar buiten kan.

Jotoma schreef:
Ik voer magnesium bij wat voldoende helpt.
Je zou je ook kunnen verdiepen in een supplement met aminozuren, gebruik ik voor mezelf na een zware training en de dag erna bijna niet stijf en veel minder spierpijn. Dat bestaat voor paarden ook.

Ik zal hier eens wat dingen over opzoeken. Weet je toevallig ook waar ik zoiets eventueel zou kunnen krijgen?

tamary schreef:
5 a 6 keer per week trainen is veel. 1-2 extra rustdagen inbouwen zodat spieren kunnen herstellen kan een hoop helpen met de spierpijn?/stijfheid.
Het kan ook zijn dat ze ivm leeftijd en nu natter worden sneller last heeft. Deken kan helpen om rug droog te houden waardoor ze minder snel verkrampt met de nattigheid nu.

Mijn pony wordt niet 5 a 6 keer per week getraind, sorry. Zij wordt 5 a 6 keer 'gereden'. Dit houd in dat dit kan bestaan uit een stapritje buitenom van een 15 a 20 minuten, longeerwerk, grondwerk, wandelen aan de hand. Hier had ik wat duidelijker in kunnen zijn, sorry voor de verwarring.

Change3x schreef:
Neutradex. :j

Ook hier zal ik eens naar kijken, bedankt voor de tip!

Fehu schreef:
Misschien is er mogelijkheid dat ze meer naar buiten kan? Als ze lekker kunnen blijven bewegen is de kans op stijfheid ook minder.

Ze staat overdag in een ruime wei in een (grote) groep. Expres gekozen voor een stal waar ze het belangrijk vinden dat de paarden meer als 4 uur buiten komen. Ze staat dus minimaal 8uur per dag buiten, in de praktijk is meer gelukkig :)

Ik denk dat ik nu iedereen heb gehad :+

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:09

Marstall heeft ook supplement met aminozuren.
Vitamine e en selenium werkt vaak ook wel in combi met magnesium.
Teveel granen zou ook het probleem kunnen zijn. Vetrijk voer levert vaak minder spierproblemen. Kijk maar eens naar voedingstips bij spierbevangenheid

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:49

Magnesium kun je gewoon bij de boerenbond/welkoop wel kopen, gewoon koeienmagnesium. Ongeveer 15 gram per dag zou genoeg zijn. Wij voerden een grote kwpn-er ongeveer 22 gram per dag bij.

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:03

Wij geven glucosamine (puur of als extract uit groenlipmossel), maar dat is meer tegen stijfheid vanuit de gewrichten...

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 14:34

dianalamboo schreef:
Marstall heeft ook supplement met aminozuren.
Vitamine e en selenium werkt vaak ook wel in combi met magnesium.
Teveel granen zou ook het probleem kunnen zijn. Vetrijk voer levert vaak minder spierproblemen. Kijk maar eens naar voedingstips bij spierbevangenheid

Is het niet zo dat bij vit e en selenium de verhouding nogal precies moet zijn om het effect daarvan te zien. Dat het anders juist negatief werkt? Of zit ik nu verkeerd?
Naar dat supplement van marstall kan ik zo even kijken.

bigone schreef:
Magnesium kun je gewoon bij de boerenbond/welkoop wel kopen, gewoon koeienmagnesium. Ongeveer 15 gram per dag zou genoeg zijn. Wij voerden een grote kwpn-er ongeveer 22 gram per dag bij.

Oh dan kan ik daar vandaag nog wel even langs om te kijken. Dat zou wel makkelijk zijn want dat zit dichtbij. Zal ook wel op de verpakking staan aangegeven hoeveel je moet geven bij het gewicht van je paard dus zal dat even checken nog.

Zizipicoleo schreef:
Wij geven glucosamine (puur of als extract uit groenlipmossel), maar dat is meer tegen stijfheid vanuit de gewrichten...

Dat had ik ook gelezen. En heb wel het idee dat het echt uit de spieren komt.

Het is ook niet extreem maar toch voor dat beetje extra. Ze zit super in de bespiering en vacht ook. Ik zal sowieso nog eens kijken naar het trainingsschema en of ik wat kan bespreken om de les wat korter te houden en dan een meer effectieve les als een langere les.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:42

Koeienmagnesium word in grote zakken verkocht, even kijken of je een kilo of pond kunt kopen, kilo kun je al meer dan twee maanden mee doen.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 16:05

volgende ochtend even rekoefeningen doen ? vraag anders eens aan een osteopaat om langs te komen .