Vragen over luzerne

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ufurio4e

Vragen over luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 19:01

Hallo bokkers,

Ik heb geen topic over luzerne gevonden. Daarom wil ik deze aanmaken.

Ik wil vanaf oktober luzerne bij gaan voeren, maar omdat er zoveel verschillende soorten zijn wil ik jullie vragen wat is het beste? en wat moet er minimaal inzitten en wat vooral niet?

welk merk is het beste?
Laatst bijgewerkt door Gini op 21-09-15 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast.

Jessix

Re: Centraal topic:luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 19:32

Ik voer het al jaren, ben ooit begonnen met Hartogh Luzerne en heb sindsdien veel geprobeerd. Ik vind de Havens Mix een heel mooi product. http://www.paardenvoeders.nl/havens-mix

Een mix van Luzerne en timotheegras, goede verhouding calcium/fosfor en met lijnzaadolie ipv melasse. Mijn paardjes vinden het heerlijk!

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 20:00

Klinkt goed.
Hoeveel voer je per dag en wat kost een zak?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:09

Ik heb het geprobeerd maar mijn ruin werd er erg kijkerig van. Misschien wat teveel stimulatie van zijn darmen waardoor hij kriegelig werd?
Verder wordt hij overigens nergens heet van, er kan ook gerust een kilo haver in zonder problemen. Ik begreep dat dit een vrij zeldzame reactie is op luzerne overigens.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:13

Masters luzernemix. Bevalt mij prima! Er zit een vitaminebrokje in zodat je het als een compleet voer kan gebruiken.

Ik voer graag een grove luzerne met zo min mogelijk of geen melasse.

Hartog was te plakkerig door te veel melasse. In de subli zaten steeds witte steentjes. En equisentials was te slecht te verkrijgen.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 21:39

Ik wil het vooral als dikmaker gebruiken. Hij valt in de winter in en wil hem hierdoor proberen op gewicht te houden.

hij krijgt al onbeperkt goed hooi en seniores priores. Hij ziet er nu goed uit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:45

Ik ben benieuwd,zit er een beetje over te twijfelen om aan mijn pony van 24 te gaan geven.
Nu hij ouder word valt hij wat sneller af, al lust hij geen pure lucerne,misschien wel gemengd met wat anders :j
Heb alleen geen idee wat er allemaal te koop is

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 21:48

Als je je paard op orde wil houden wat betreft voer, moet je hem geen voer geven waar granen inzitten. Melasse en soyaschroot zijn ook foute troep. Daar is het darmstelsel niet op ingesteld. De luzernemix van Havens is zeer geschikt. Er zijn diverse gezonde producten voor paarden te krijgen, die je naast veel ruwvoer goed kunt voeren. Bietenpulp is heel geschikt, dat moet je wel weken. Brok, muesli, grranenmixen...niet geven!

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 22:59

Ik heb twee jaar bietenpulp gevoerd maar daar kwam hij bijna niet van aan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 05:27

Jetta schreef:
Als je je paard op orde wil houden wat betreft voer, moet je hem geen voer geven waar granen inzitten. Melasse en soyaschroot zijn ook foute troep. Daar is het darmstelsel niet op ingesteld. De luzernemix van Havens is zeer geschikt. Er zijn diverse gezonde producten voor paarden te krijgen, die je naast veel ruwvoer goed kunt voeren. Bietenpulp is heel geschikt, dat moet je wel weken. Brok, muesli, grranenmixen...niet geven!

Hij lust geen bietenpulp :D

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 10:51

Weet ook iemand wat er in luzerne moet zitten?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:20

damian23 schreef:
Masters luzernemix. Bevalt mij prima! Er zit een vitaminebrokje in zodat je het als een compleet voer kan gebruiken.

Hartog was te plakkerig door te veel melasse. In de subli zaten steeds witte steentjes. En equisentials was te slecht te verkrijgen.

Mag ik vragen waar jij de Masters koopt in NH.

Ik voer op dit moment ook Lucerne van Hartog maar als ik iets kan vinden waar minder melasse in zit.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:30

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:36

Het zijn fijne dikmakers, mijn paard kreeg het ook.
maar ben er vooral op het begin voorzichtig mee en geef het eventueel met een grote steen in de voerbak zodat ze het niet te snel naar binnen werken.. Paarden kunnen er namelijk best makkelijk een slokdarmverstopping van krijgen en dat wil je niet meemaken. Spreek zelf uit ervaring helaas..

Gini

Re: Vragen over luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:26

Moderatoropmerking:
Ik heb de titel van dit topic aangepast. Het openen van een centraal topic dien je altijd eerst aan te vragen bij de moderators.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:44

Cowgirl schreef:
Mag ik vragen waar jij de Masters koopt in NH.

Ik voer op dit moment ook Lucerne van Hartog maar als ik iets kan vinden waar minder melasse in zit.

Ik koop het bij A. Bruin Diervoeders in Andijk. Je kan het daar afhalen of hij komt het aan huis brengen.

ellepel schreef:
Hij lust geen bietenpulp :D

Je zou eens de seniorenslobber van Masters kunnen proberen. Ik ben nog geen een paard tegengekomen die dat niet lust en het is een fijne dikmaker.
Laatst bijgewerkt door Gini op 21-09-15 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Meerdere berichten samengevoegd

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 16:53

Fijn al die info.

hoeveel voeren jullie?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:21

Ik hoef eigenlijk geen dikmakers...wel wat maag/darmvulling. Misschien eens de compact gras proberen.

meikieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:06

Luzerne bevat makkelijk opneembare eiwitten, ik heb een quarter en ben erg fan van luzerne. De spiertjes van mijn quarter zijn er blij mee en ze blijft mooi op gewicht, wordt niet vet, maar wel iets ronder.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:38

ik meende van de week ook ergens te hebben gelezen dat luzerne goed is ter preventie/genezing? van maagzweren ?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:45

ReadTheRulez schreef:
ik meende van de week ook ergens te hebben gelezen dat luzerne goed is ter preventie/genezing? van maagzweren ?

Ja in combi met bietenpulp en magnesium.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:50

Hoi,
Ik zelf heb ooit in een ver verleden luzerne geprobeerd. De meeste van mijn paarden lusten het niet.Behalve dat luzerne veel eiwitten bevat en voor dikke benen kan zorgen, ben ik grasmix van hartog gaan voeren. Dit vinden ze allemaal lekker.

Suc6 met je keuze.

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:51

troi schreef:
Ik heb het geprobeerd maar mijn ruin werd er erg kijkerig van. Misschien wat teveel stimulatie van zijn darmen waardoor hij kriegelig werd?
Verder wordt hij overigens nergens heet van, er kan ook gerust een kilo haver in zonder problemen. Ik begreep dat dit een vrij zeldzame reactie is op luzerne overigens.

Mijn Friese ruin werd er ook kijkerig van en die is gevoelig voor magnesiumtekorten. Ik heb begrepen dat luzerne veel calcium bevat en dat dat het magnesium 'verdringt'. Beetje ingewikkeld biochemisch verhaal. Ik heb hem van de luzerne afgehaald en op bietenpulp met magnesium gezet, werkte prima. Mijn kwpn-er doet het wel erg goed op een beetje luzerne, zij had eerder vaak last van gaskoliek en ik verdacht haar van maagproblemen. Goed naar de reactie van je paard kijken, zou ik zeggen.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 20:55

Bedankt voor de goede reacties.

Hoeveel voeren jullie ervan per dag?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:01

damian23 schreef:

Zitten hier wel granen in?