supplement bij stress of nervositeit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy

supplement bij stress of nervositeit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 11:40

Hoi,

Ik ben me aan het inlezen in verschillende soorten supplementen. nu kwam ik een en ander tegen nervositeit en stress tegen. Maar wanneer gebruik je nu wat, en welke ervaringen hebben jullie hiermee

Ik zelf heb bijvoorbeeld een 5 jarige andalusier merrie die behoorlijk heet wordt wanneer het wat drukker is in de bak, en als er anderen om haar heen galopperen dan kan ze alleen maar dribbelen en de spanning vloeit niet meer af.
Ik kan me voorstellen dat voor ieder paard iets anders beter werkt.

ik ben wel benieuwd naar jullie ideeen hierover

Nef1985

Re: supplement bij stress of nervositeit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 01:26

Ik heb hele goede ervaringen met magnesium bijvoeren.
Mijn hete merrie wat eerder overal van schrok (en dan daarna vaak gestresst bleef)en echt behoorlijk kijkerig was,werd hierdoor beter te rijden. Zag niet overal meer bakkabouters en als ze dan nog schrok was ze binnen no time weer geconcentreerd. Het viel zelfs mensen op die haar al een tijdje niet meer gezien hadden dat ze relaxter was!

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 07:16

dank je wel voor je reactie.

Is dat magnesium van een bepaald merk. of is dat vergelijkbaar?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:30

hier goede ervaring met strezz druppels van phytonics, evt in combinatie met magnesium

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:49

Als de nervositeit alleen bij het bak werk en bij de aanwezigheid van andere paarden op treed dan zou ik niet gaan voor een supplement. Een suplement werkt namelijk 24 uur per dag en niet alleen in een specifieke situatie. Als het probleem alleen daar optreed moet je dat rijtechnisch op gaan lossen.

Nef1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:54

Mandy schreef:
dank je wel voor je reactie.

Is dat magnesium van een bepaald merk. of is dat vergelijkbaar?

Ik gebruik die van de Welkoop(20 kilo zak voor koeien). Zoek maar eens hier op bokt. Is ook een heel topic over.
Weet zo gauw ff niet meer hoe die precies heet. Mijn paarden reageren hier echt super op.

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:15

Als je paard zich alleen zo gedraagt als het druk is in de bak en verder relaxed is, zou ik niet meteen naar magnesium grijpen. Het kan in principe geen kwaad maar ze kunnen op de normale momenten wel eens too eeeaaasssyyy worden.
Ik zou eerder met het paard gaan oefenen om te wennen aan de drukte. Misschien heb je stal genoten die hierbij kunnen helpen? Bijv. d.m.v. grondwerk oefeningen het paard op jou laten focussen terwijl er telkens een paard bij komt galopperen. Evt. zou je het paard wat rescuedruppels kunnen geven om het te helpen de spanning af te voeren. (gewoon een brainfart)

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:24

Ik heb een Andalusier ruin van 6 jaar. Hij heeft een poosje gehad dat hij gestresst en gespannen was.

Ik heb een poosje Marstall Easygoing gevoerd. Het is een poeder en je kan het elke dag voeren. Ik merkte dat hij echt rustiger werd en beter om kon gaan met zijn spanning.

Ik heb ook een poosje een supplement van Pavo gevoerd. Weet de naam niet meer, iets met nervo. Ik merkte hier weinig van. Dus ik blijf bij de Easygoing.

Hij is nu wel rustiger, omdat ik hem ook mee heb op wedstrijd en iedere week in een groep les. Hierdoor kan hij wel beter omgaan met de spanning. Dus ik voer het nu al een aantal maanden niet meer.

Het is een combinatie van. Een Andalusier is snel gespannen en blijft daar heel lang inhangen. En het is voor het paard ook niet prettig... Ik heb er niks tegen dat je het paard even een poosje wat rustgevends geeft.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 09:01

Ik begrijp dat het over komt: of ik direct naar een supplement grijp.
Ik rijd nu al een jaar in de groepslessen maar dit stukje veranderd niet. madam staat dan gewoon te piafferen en wordt dan zo druk dat er rijtechnisch niet zo veel meer aan te doen is.
Als ik haar stress level iets omlaag kan krijgen zodat ik het vanuit daar rijtechnisch kan gaan oplossen

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 09:55

Oh, zo komt het op mij niet over hoor :) Ik heb mijn paard ook een tijdje extra magnesium gegeven omdat hij op bepaalde momenten zo in de stress schoot. Hij blijft die spanning ook vreselijk lang vasthouden en dan is er geen land meer met hem te bezeilen. Het nadeel vond ik alleen dat de magnesium ervoor zorgde dat hij op zijn normale momenten te rustig werd. Met werken was hij gewoon niet meer vooruit te branden. Daarom ben ik eigenlijk eens de rescuedruppels gaan uitproberen omdat die toe te dienen zijn op het moment dat de stress op speelt. Als ze uitgewerkt zijn ondervindt je er ook geen 'nadelen' meer van zoals ik dit heb ondervonden met magnesium

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 21:21

Mandy schreef:
Ik begrijp dat het over komt: of ik direct naar een supplement grijp.
Ik rijd nu al een jaar in de groepslessen maar dit stukje veranderd niet. madam staat dan gewoon te piafferen en wordt dan zo druk dat er rijtechnisch niet zo veel meer aan te doen is.
Als ik haar stress level iets omlaag kan krijgen zodat ik het vanuit daar rijtechnisch kan gaan oplossen

Die van mij is ook nog wel eens gespannen tijdens de groepslessen. Vooral als er iemand 'boos' is of een ander paard gespannen is. Ik kan er dan ook nog maar weinig mee.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 21:29

Ik gebruik stressmix voor onze hete KWPN merrie. En niet alleen heet, maar ook erg snel gestrest , zelfs zo erg dat als ze merkt dat als we op wedstrijd gaan ze koliekerig wordt.
Er zit voornamelijk magnesium in met een aminozuur die zorgt dat het makkelijk opgenomen wordt.
Je kan niet teveel geven ze plassen uit wat ze niet nodig hebben.
Ze is iets relaxter, maar ik zeg niet dat ze te rustig is 8-)

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 10:49

Heb je al eens van Confidence EQ gehoord? Daar heb ik waanzinnig goede resultaten mee gezien!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:12

Sinds een half jaar geef ik mijn paard (crusado ruin van 20 jaar) Concentration Impulse van Superhorse.
Hij werd in een vreemde omgeving vaak erg druk en onbereikbaar voor mij waardoor hulpen niet doorkwamen en eerder extra prikkels waren die druk gaven. Hierbij blijft hij wel heet maar laat hij mij toe in zijn bubbel waardoor we samen aan de slag kunnen. Dus echt een middel om hem mogelijk te maken om zich op het werk te concentreren.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 17:40

Dank je wel voor de reacties

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 17:36

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:56

Heb het net vandaag binnen, dus kan nog niet uit eigen ervaring spreken.. maar heb ook goede ervaringen gelezen over Cavalor Pianissimo (als ik het zo goed spel). Het ruikt in elk geval lekker en de pony vond het ook erg lekker geloof ik, die kan nog weleens selectief zijn.

Patriciadr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:02

Je kunt ook altijd je DA om advies vragen. Magnesium is goed voor meerdere dingen, ga het zelf misschien ook bijvoeren!

Sayra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 17:15

Mijn gespannen stresskip geef ik door haar voer liquihorse Relax. Het werkt echt top! Eerst waren er altijd ''spoken'' in de bak en schrok ze overal van en als ik samen met andere paarden ree hield ze haar concentratie niet bij mij, maar dat is nu anders. Onder tussen kan ik rustig rijden door de bak volgt ze netjes mijn hand en kan ik ook rustig op buitenrit zonder dat ik bang hoef te zijn dat ze weg vliegt. Natuurlijk schrikt ze nog wel af en toe en doet ze nog wel eens druk, het zou raar zijn als dat er helemaal uit is maar de scherpe kantjes zijn er af.