Ervaringen paard met pensioen en gewicht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Ervaringen paard met pensioen en gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 07:51

Hallo,

Hier een paard wat door artrose nu lekker met pensioen is sinds kort.

Hoe houden jullie je paard goed op gewicht.
Ik zie nu al dat hij te dik wordt.
Hij staat ondertussen in de paddock en niet meer op de weide.

Wat doen jullie nog met jullie oudere paarden?

Ik wandel nu een paar keer in de week en rijden is niet meer mogelijk.

gr

LindyH

Re: Ervaringen paard met pensioen en gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 07:57

Hij krijgt geen krachtvoer meer neem ik aan?

Je zou nog appelazijn door zijn drinkwater kunnen doen om vervetting tegen te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 08:09

In de zomer heb ik mijn oude merrietje overdag op de wei, en 's nachts in een loopstal, samen met onze andere paarden. Dan heeft ze genoeg beweging om zichzelf op gewicht en in conditie te houden.
Ik pak 'r dan af en toe voor een grondwerkje, om te checken of ze goed loopt ook in draf en galop, en als ik zie dat ze wat aankomt pak ik haar wat vaker. Of ik neem 'r eens als handpaard mee langs mijn rijpony.

In de winter kan ik helaas geen gebruik maken van de loopstal, dus dan staan ze overdag in de paddock en 's nachts in een box. Dan moet ik haar echt wel elke dag een werkje laten doen om 'r zowel op gewicht als in beweging te houden omdat ze anders veel te stijf wordt en gaat kreupelen.
Ik doe dan een half uur grondwerk met 'r, en de intensiteit daarvan pas ik aan aan hoe ze die dag is.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 08:16

Ik meld me! Heb twee pensioenpaarden. Eentje is aan de dunne kant vanwege ppid (voorheen heette dit de ziekte van Cushing)
Mijn andere pensionada heeft ook artrose en daarnaast hko en oude peesblessures. Zij is snel dik. Dus ik herken je probleem volledig.
Boa, de dikke dame, krijgt een handje care4life per dag. Verder alleen mooie kuil. Sacha, de dunne dame, krijgt dagelijks een
volle schep sp met een halve kg care4life en soja voor de eiwitten. Zij krijgt verder ook kuil.

Ze staan samen in een groepje met nog twee merries 24/7 buiten. Soms wandel ik een stukje met ze. Vaak borstel ik ze gewoon lekker in de wei. Ze worden allang niet meer bereden.

Ik heb het een beetje opgegeven om Boa slank te krijgen. Al let ik wel op dat ze niet té rond wordt. Erg lastig probleem inderdaad!!

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 08:19

Hier helaas een paard met het tegenovergestelde probleem, hoe dikker krijgen.. Door haar artrose is het juist van belang dat ze beweging krijgt, anders begint ze juist beroerd te lopen.

Maar doordat ze mager is, moet ze juist eerst aankomen..

Als je de mogelijkheid hebt, zou ik lekker gaan wandelen, eventueel zonder longeer lijn longeren, zodat ze wel op eigen benen loopt en geen krappe bochten hoeft te maken.

Dit is wat ik vooral doe en lijkt goed uit te pakken.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 08:22

Je paard drinkt nog wel met appelazijn door zijn water?

Ja hij krijgt nog wel biks en af en toe senioren slobber.
Senioren slobber wil ik zowiezo mee stoppen als de zak leeg is.
Ik zit ook met de artrose supplement (poeder) wat elke dag gegeven moet worden.

Iemand daar tips voor?
En geven jullie een vitamine brok?

Of beter het supplement over een vitamine brok doen en geen biks meer?
Vitamine brok van het merk masters word het dan.

Wat voor grondwerk oefeningen doe je allemaal?
Ik ben niet thuis in het grondwerk maar inderdaad leuke optie om hem aandacht en in beweging te houden .
En helemaal mooi als je dan inderdaad gelijk kan checken hoe hij loopt.

Je paard dikker krijgen als het wel genoeg hooi krijgt en bloed waardes oké zijn senioren slobber geven.
Dat is een goede dik maker.

Hoe longeer je zonder longeer lijn of hebben jullie een longeer bak?
Hier alleen een gewone bak.

Hij heeft artrose in hals en rug.
Paar weken terug zijn hals laten inspuiten heeft goed gewerkt.
en daarna besloten ga niet meer rijden.
Hij mag nu ook alleen nog rechtuit is geadviseerd.
Dus bv longeren wilde ik al niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 08:50

Krachtvoer krijgt met pensioenpony al jaren niet meer. Het ruwvoer is van goede kwaliteit en ze heeft een liksteen, dat is voor haar echt genoeg.

Grondwerkje wat ik doe met haar is longeren zonder lijn in stap, draf en galop, inclusief ho en keren (rollback) en aan de hand doe ik bv ook schoudervoor, pasjes wijken en wendingen om voor en achterhand.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 08:52

Ik zou zeker stoppen met biks en slobber.
Het supplement dan inderdaad geven met een vitamine brok of diet muesli bijvoorbeeld.

Qua grondwerk kun je best veel, bijvoorbeeld met balkjes, is goed voor de achterhand en buikspieren.
Daarnaast zou je ook kunnen 'longeren' met dubbele lijnen door de bak, hiermee kun je dan lange rechte lijnen maken en uberhaupt je paard rechtrichten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:43

alleen nog vitaminekorrel en mijn merrie liep alleen in de wei met graasmasker en ruwvoer uit fijnmazige hooinetten. Voordroog en stro gemengd. Toch bleef ze te dik door gebrek aan training. Ze had altijd honger en werd dik van lucht. (IR en peesblessures)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 14:11

Omdat je vraag specifiek over voeding gaat verplaats ik je topic naar VS.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 20:22

Mijn pony is nu 29 en heeft ook aanleg om snel dik te worden. Ik kan gelukkig nog met hem rijden en sinds kort doen we ook een beetje aan mennen. Anyway, mijn pony krijgt een vitaminenbrok speciaal voor senioren van Lexa en gemengd met Care4life. Omdat mijn pony een luchtzuiger is doe ik er ook nog wat handjes Speedibeet doorheen. Speedibeet is laag in suiker & zetmeel, (netzoals de senioren brok en C4L) maar geeft net even dat extra beetje maagvulling voor mijn pony.

Foto's van afgelopen mei staan in mijn profiel ;)