vitaminen en mineralen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

vitaminen en mineralen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 07:49

Al een eeuwigheid niet meer hier geweest, maar nu dan toch nav een discussie daarover op een ander topic en mijn nieuwsgierigheid naar de meningen hier.

Mijn bekapster adviseerde extra mineralen voor mijn paarden ivm de wat mindere kwaliteit van de hoeven. Geen brokkelhoeven of iets dergelijks, maar ze zagen er gewoon wat minder uit (en misschien merkte ze het ook met bekappen? Niet gevraagd?)
Nu gaf ik altijd al in de ruiperiode vitamine/mineraal pellets omdat ik altijd vond dat ze er dan wat minder uitzagen (maar wellicht is dat ook normaal met de rui... maar goed, ben zo'n type dat graag iets extra's geeft) maar op dit moment krijgen ze niets.

Over de dierenwinkel mineraal pellets zijn nogal eens discussies, omdat ze minder goed zouden opnemen dan bv natuurlijke producten.
Een advies dat ik kreeg was biopremin. Geen idee of dat ook in nederland bestaat, maar het betreft iig een duur product, waar ook weer de meningen over zijn verdeeld.
Zelf heb ik ooit getest met st hippolyt, maar te kort om resultaten te zien (was een proefzakje dat ik kreeg bij een paardenevenement) Ze vonden het wel heel erg lekker en ik vond het fijn uitziet/lekker ruiken.
Dus dat is ook iets dat ik in overweging wil nemen, als ik iets bij ga voeren

Maar is het nodig? Voor- en nadelen? Waarom wel of niet? Als je googled kom je vooral veel reclame tegen en die vinden het wel nodig (duh) en algemene info over vit. en mineralen, werking en symptomen bij tekorten/overdosis, maar dus niet echt een antwoord of je het nu wel moet doen of niet
(Regelrecht antwoord bestaat misschien ook niet)

Info over de betreffende slachtoffers: zweedse koudbloed en koudbloeddraver, 19 en 20 jaar, sinds 3 jaar gepensioneerd wegens lichamelijke problemen (draver heeft wrs verminderd zicht en woekering in een gewricht bij haar achterbeen tgv een val die ze waarschijnlijk, volgens de kliniek, op jonge leeftijd maakte en waarbij de spieren dusdanig beschadigd raakten dat daar nu verkalking in is ontstaan die voor stugheid zorgt en dus belasting van dat gewricht en daardoor weer die woekering, Zw koudbloed heeft artrose en chronisch luchtwegprobleem en naar alle waarschijnlijkheid cushing, liet ook lichte neiging tot HB zien, maar momenteel gaat het goed)
Ze staan 24/7 buiten, zolang er gras is eten ze uitsluitend dat (zeer gevarieerde wei, natuurgrond, scala aan planten ed.) en in de koude maanden, als ze niet meer genoeg vinden, krijgen ze onbeperkt hooi. Uiteraard hebben ze ook een liksteen.
Silja, de koudbloeddraver, is overigens wel wat gevoelig voor maagproblemen, al gaat het de laatste twee jaar heel goed *afkloppen*

Meningen?

DubbelFun

Re: vitaminen en mineralen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 08:38

Ik denk dat je beter kunt investeren in een breed bloedbeeld test. Daar blijkt snel genoeg uit of er iets mist en kun je gericht gaan bijvoeren.
Als ik lees wát je paard allemaal al mankeert (waarbij enkele aannames) lijkt het me logisch dat dit zijn weerslag in de hoeven gaat geven.
Je bent er dan zeker niet bij gebaat om maar lukraak iets te gaan geven.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 12:21

nja, silja, wiens hoeven wat minder waren, mankeert alleen die botwoekering en mogelijk minder zicht. Denk niet dat dat weerslag heeft op hoeven. Bloedtest is idd een mogelijkheid maar kost hier voor twee paarden al snel een paar honderd euro en gezien geen ogenschijnlijke tekorten zijn, lijkt mij dat eigenlijk wel wat ver gaan. Ik geloof nl niet dat ze echt tekorten hebben, maar vraag mij af of iets ter ondersteuning in de ruitijd een goed idee is

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 13:27

Simpele vitaminespuit geeft dan al een extra boost.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 13:35

Ik voer mijn paarden allemaal vitalbix dc, ben eigenlijks ermee begonnen omdat 1 van mijn haflingers erg oud was en 1 ontzettende brokkelvoeten had.

Binnen een maand zag je al duidelijk verschil in de vacht, ze glommen je tegemoet.
Oudje leeft ondertussen niet meer, maar heb in een jaar tijd de hoeven van mijn Haflinger een heel stuk verbeterd.

Rond afgelopen december ben ik volledig overgestapt van krachtvoer naar vitalbix dc.

Merk dat ze genoeg energie hebben, zonder te ontploffen van overtollige energie, wat ik wel altijd had van krachtvoer.
Ik geef ze wel het hele jaar door lijnzaadolie ivm zand opname.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 14:26

Omdat je specifiek vraagt naar voedingsadvies verplaats ik je topic van VSW naar VS.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 14:43

Ik heb even die Vitalboix DC erbij gehaald
http://www.vitalbix.com/vitalbix-produc ... te-analyse
en 29 gram suiker + 29 gram zetmeel (wordt in het lichaam omgezet tot suiker) = 60 gram (nou ja 58 :D )
Een suikerklontje weegt gemiddeld 5 gram, dus per kilo Vitalbix geef je je paard 12 !! suikerklontjes.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 14:52

Ja per kilo, maar dit voer je niet, ongeveer 50 gr per 100 kg.
Suiker die erin zit zijn natuurlijke suikers, er worden geen extra suikers of melasse aan toegevoegd

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 14:57

Maar op 500 kilo 6 klontjes suiker vind ik nog veel !!
Als dit de samenstelling is:
Luzerne, Cichoreipulp, Lijnzaadschilfers, Lijnzaad, Zonnebloemzaadschroot, Natriumchloride, Magnesiumoxide, Monocalciumfosfaat
Ben ik benieuwd waar dat suiker dan in zit ??

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 15:02

Dat zou je bokker Pottegieter moeten vragen. Zij kan je dat beter uitleggen.

Mijn ervaring met vitalbix dc is zeer goed, dus daar valt niet over te twisten

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 15:35

myk_en_shant schreef:
Suiker die erin zit zijn natuurlijke suikers, er worden geen extra suikers of melasse aan toegevoegd

Gezien de ingrediënten kán dat niet eens.... Duidelijk dat er iets niet klopt.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 15:36

myk_en_shant schreef:
Dat zou je bokker Pottegieter moeten vragen. Zij kan je dat beter uitleggen.

Mijn ervaring met vitalbix dc is zeer goed, dus daar valt niet over te twisten

Beter is het om de fabrikant en ontwikkelaar van Vitalbix het zélf te vragen (hepromij in Tilburg), ipv de gladde verkooppraatjes van een commercieel opgeleide 'dame'.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 15:55

Simone Pottegieter is van vitalbix en heeft vanaf scratch ermee te maken gehad, het is namelijk hun product, hun samenstelling, hun visie.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 16:04

myk_en_shant schreef:
Simone Pottegieter is van vitalbix en heeft vanaf scratch ermee te maken gehad, het is namelijk hun product, hun samenstelling, hun visie.

Nope. Jammer dat je dat geloofd, vraag maar na bij genoemde fabrikant.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 20:02

madamX schreef:
myk_en_shant schreef:

Gezien de ingrediënten kán dat niet eens.... Duidelijk dat er iets niet klopt.

Het kan volgens mij wel. De waarden worden per kilo gegeven, ik vermoed dat jij van opgave van 100 gram uit gaat?

Waarom denk je dat er iets mis is met deze vitaminemix?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 06:54

Vitaminespuit wordt hier niet gegeven tenzij er een duidelijke aanleiding toe is. Die is er niet, gezien ik het vooral ter ondersteuning wil geven. Niet omdat een van de paarden er slecht uit ziet of duidelijke tekorten heeft. Krachtvoer krijgen ze sowieso niet. Alleen weidegang in natuurweide en als er niets meer is, hooi. En uiteraard liksteen.
Met de discussie over genoemd product bemoei ik mij niet :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 07:42

Het kan heel goed zijn dat ze daardoor wel tekorten oplopen. Kijken naar een goede vitaminebrok is dan best aan te raden. Dat is geen krachtover, maar hier zitten alle benodigde vitamines en mineralen in. Een spuit is een keer een grote shot, doet een paar dagen iets, maar is niet langdurig.
Wat voor liksteen heb je?

Wat vitaminebrokjes betreft, je hebt verschillende. O.a. Pavo vital complete, Marstall force, Metazoa, Vitalbix en nog wat anderen. Hier voer je weinig van, maar zit wel alles in.
Zelf heb ik de beste ervaringen met Vitalbix. Dat voer ik nu. Hij is er zichbaar van opgeknapt na Marstall force. Hier zat blijkbaar voor hem toch niet voldoende in of niet in de goede verhoudingen. Metazoa ging hij van stuiteren, maar ik ken aardig wat paarden die het er wel goed op doen. Zelfde als de vital complete.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 08:18

Zonder je wei en hooi te testen is het idd gevaarlijk om geen krachtvoer te geven, want je weet dan nooit wat er in de loop der jaren aan tekorten kan ontstaan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 08:20

Maar wanneer je wisselende partijen hooi hebt, heeft testen weer niet zoveel zin en kun je beter voor een compleet supplement kiezen dat in de basisbehoefte voorziet.
Voor de wei zou het zeker nuttig zijn als je continu hetzelfde stuk gebruikt (al dan niet opgedeeld) :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 08:23

@amanda: mbt het hooi klopt dat, maar veel mensen hebben een jaarvoorraad en vaak bij dezelfde boer vandaan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 09:21

Dan is het interessant.
Als je de ruimte hebt om dat te doen, super.
Wijzelf hebben bijvoorbeeld maar 2 paarden staan en geven hooi van grote balen (doen ze nu in de zomer een paar maanden mee, in de winter korter). Elke baal wordt nieuw gehaald en komen dus van wisselende partijen. Ik wilde ook een analyse laten maken, maar dat had hierdoor dus totaal geen zin. Daarom heb ik gekozen voor een totaal supplement als aanvulling op ruwvoer :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 09:31

Hier ook wisselende partijen hooi. Wel van dezelfde boer, maar van verschillende locaties en verschillende tijden van maaien. We hebben geen ruimte voor jaaropslag. Dus ook hier is die analyse niet echt zinvol. Over krachtvoer en of het nodig is, zijn de meningen sterk verdeeld. Persoonlijk heb ik nooit krachtvoer verstrekt en nooit nodig gehad. Zie er ook het nut niet van in bij twee gepensioneerde paarden. Bodemanalyse is een mogelijkheid. Grasanalyse onlogisch gezien de diversiteit op de 6 ha die wij ter beschikking hebben voor 2 paarden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 09:34

Een vitaminebrok is wat anders dan een krachtvoer. Ze halen er geen energie uit, alleen de vitamines en mineralen die ze nodig hebben. En dat is toevallig in een brokje geperst, maar is absoluut niet te vergelijken met krachtvoer, waar je vaak kilo's van moet voeren om aan de juiste hoeveelheden te voeren. Een vitaminebrokje is alleen aanvulling op je ruwvoer.

Marstall force hoef je bijvoorbeeld maar 50-80gr van te geven voor een paard dat niks doet. Dat is een half koffiekopjes ofzo. Metazoa en Vitalbix geef je iets meer van (50-80gr per 100kg lichaamsgewicht), maar dat is nog weinig.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 13:15

Ja, ik weet dat het iets anders is. Ging even in op de opmerking van dubbeldun :)