luzernehooi?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liekensancho

luzernehooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 22:01

Onze hooiboer heeft dit jaar veel minder weidehooi binnen kunnen halen en heeft nu luzernehooi binnen gehaald. Het lijkt echt stro maar breekt heel gemakkelijk doormidden en is vrij hard. Ik heb eens 2 pakjes meegenomen en met een handje voorhouden vonden ze heeeel lekker ;-).
Ik vind het zo enorm stug etc maar volgens de boer die dat binnen haalt maakt het de darmen schoon door de structuur en is het erg gezond.
Ik voer wel Den hartog luzerne voor lekker wat kauwplezier met hun muesli erdoor en dat is natuurlijk vrij hoog in eiwit?

Voert iemand nog meer dit luzernehooi en mengen jullie dat bijvoorbeeld of geven jullie dat 'gewoon zo' ?

suffie

Re: luzernehooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:37

De luzerne die je normaal voert is gehakselde luzerne, dus veel verschil is er niet en de meeste paarden vinden het erg lekker. Als je alleen het hooi wilt gaan voeren moet je wel enorm uitkijken met de scheve calcium/fosfor verhouding. Misschien even contact opnemen met een voervoorlichter, wat je het beste ernaast kunt voeren?

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 22:34

Dank je wel, hooiman zei 1/3de luzerne van wat ik aan gewoon hooi voerde. Ik blijf gewoon hooi voeren dus zal het wat mengen. Ik heb nog een adres voor hooi maar is 3 keer zover rijden. Ik stond alleen te kijken van de hardheid en leek mij net een takkenbos zo'n plak. Ik heb het bij fouragehandelaar altijd links laten liggen als zijnde hooi

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 09:08

luzerne hooi is vaak te rijk (eiwitten). Iemand op stal had ook een pak luzerne hooi bij, paarden hadden dag nadien allemaal platte mest. Dus zou het sowieso niet puur geven.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 09:20

Ze hebben plak gehad en gewone mest gelukkig. Ik voer liefst zo grof mogelijk hooi en dit was wel heel grof en prikkelig :-). Schijnt dat vrouwtje met meerdere paarden dit alleen maar voert... ik zal het niet alleen maar gaan voeren immo maar voor door / bij het hooi :-) of plakje tussendoor. Tot dusver hebben ze geen last gelukkig. Ze vonden het harde wel enorm wennen hihi.