Bietenpulp!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BillyBo

Bietenpulp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 10:30

Hallo Bokkers!

Al geruime tijd geef ik mijn shet speedibeet, bietenpulp, met een hand luzerne van de Welkoop om haar mest beter te houden.
Mijn shet (Smurf) heeft vaak last van haar darmen en krijgt dan onregelmatige mest.
Nu moet ik zeggen dat het stukken beter gaat, maar desondanks ben ik toch gestopt met het voeren van vooral de speedibeet.

Nu hoor ik al een tijdje, vooral hier op Bokt, dat vooral de calcium fosfor verhouding scheef is.
Wel geef ik al die tijd extra magnesium, maar heb nu dan ook begrepen dat die zeer waarschijnlijk niet eens wordt opgenomen vanwege de scheve verhouding.
Ook blijkt het ijzergehalte behoorlijk hoog te zijn wat absoluut not done is.

Smurf heeft sinds 6 weken behoorlijke last van haaruitval uit haar staart en nu ook haar manen.
Het gekke is dat vanuit haar staart alleen de korte haren bovenaan uitvallen.
Als ik goed begrijp uit onderstaande wat ik heb gekopieeert dan zou dat dus best eens kunnen door het hoge ijzergehalte.

Huid afwijkingen en jeuk

IJzer heeft de eigenschap dat het in overmaat weefsel kan beschadigen. Het is een zogenaamde pro-oxidant. Samen met waterstofperoxide in de haarzakjes, worden agressieve hydroxyl groepen gevormd, die de haarfollikels en huidvormend weefsel beschadigen.
De eerder genoemde vetdepots vormen tevens een opslagplaats voor toxische stoffen. De combinatie van verzwakte huid, minder doorbloeding, toxische stoffen, zorgen voor aantrekking van vliegen en insecten. Hier zien we een analogie met de plant, die bij veel eiwit en kalium verzwakt en ook aantrekkelijk wordt voor insecten.
Alsof het nog niet erg genoeg is, worden deze paarden ook nog allergisch voor van alles, maar vooral voor het speeksel van de knut. Deze allergie wordt niet alleen door de voeding veroorzaakt, maar ook door ontwormen, enten, bestrijdingsmiddelen, chemische medicatie etc. Maar het niet gebalanceerde hooi is ook allergie verwekkend. Eén van de negatieve effecten van teveel ijzer is een verandering van T cel rijping en vorming van schadelijke antigeen antilichaamcomplexen.

Nu heb ik een zak Fibreforce van Cavalor gehaald en geef haar daar twee handjes van sinds een paar dagen met 10ml omega gold olie.
In Fibreforce zit ook luzerne maar omdat ik maar twee handjes geef is dit nu minimaal.
Hier kan ik natuurlijk nog niets van zeggen omdat ze dit pas een paar dagen krijgt en als het met een te hoog aan ijzer te maken heeft zal het zeker nog even duren voordat haar systeem weer in orde is.

De reden dat ik haar iets voor is omdat zij iedere dag met mij meegaat.
Dit houdt in minimaal 4 dagen als hand paard en minimaal 1 dag wandelen en 1 dag rust per week.
Mijn andere pony krijgt ook dus is het erg moeilijk om er maar een te voeren, want mijn smurf kan dan een behoorlijke tante ka worden.

Verder zie ik haar niet extreem schuren en als het luizen of mijten zouden zijn dat had mijn andere pony hier toch ook al last van moeten hebben!
Iedere dag zie ik haar vooral van haar staart, bovenaan zijn wit, liggen verspreid over de paddock.
Dus ze vallen gewoon uit.

Nu is mijn vraag of er nog meer mensen zijn met ervaring hiermee en of het iets anders kan zijn?
Momenteel is ze wel al een paar weken in de rui, maar toch twijfel ik of die haaruitval van haar staart en manen hier mee van doen hebben.
Verder is ze levendig en irritant zoals ze hoort te zijn.

Alvast bedankt voor het lezen!

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:47

Hoeveel Speedibeet gaf je haar per dag?

BillyBo

Re: Bietenpulp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 12:52

Ik heb het zeker 6 a 7 maanden gevoerd iom da en zeker 4 maanden 75 gr.
75gr is voor 150kg paard en mijn smurf weegt 165kg
De laatsten maanden 50gr.
Zoals ik al aangaf ben ik bang dat dit niet goed is geweest ondanks dat er gezegd wordt dat dit dagelijks gegeven kan worden.

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:44

Als je nou 75g (droog gewicht) speedibeet geeft met hooi (5kg, sorry is een gok!)) heb je zeker geen scheef calcium:fosfor houding (met een gemiddelde hooi). Dan kom je op een ratio of 1.7 (Calcium:fosfor). Dus valt helemaal mee, en als je merkt dat haar mest beter is met de speedibeet dan kan je gerust blijven voeren. De Fibre Force is al uitgebalanceerd dus daar hoef je ook geen zorg te maken. Success!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:51

Per 5kg hooi kan je veilig 1kg (droog gewogen) bietenpulp voeren, dan val je ruim binnen de excellente marges. Maar zelfs 2.5kg bietenpulp per 5kg hooi blijf je nog ruimschoots binnen acceptabele marges zitten.

http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... npulp.html

Wil je de hoeveelheid calcium gaan corrigeren moet je voor iedere (droog gewogen) kg bietenpulp 250g zemelen voeren. Ik zou dat alleen doen als er niet te veel wind staat, want 15-20g zemelen is vrijwel niets en waait zo weg (grapje, het is gewoon echt niet nodig. Je hoeft je geen zorgen erover te maken).

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:22

Ik lees dat ze zich ook zorgen maakt over het ijzer gehalte. Is me niet duidelijk of ze het over de bieten pulp of de luzerne heeft. TS? En hoe zit het dan daarmee? Calcium fosfor dus geen issue. Ook niet net de luzerne? En ijzer?

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 08:28

Dankjulliewel voor het meedenken.

Ik heb begrepen dat de juiste verhouding calcium/fosfor 2.1 moet zijn bij volwassen paarden.
Bij jonge paarden mag het 1,5.1 zijn
In bietenpulp is dit 1.7 wat dus scheef is en vandaar dat ik dit aanvulde met luzerne omdat luzerne een hoog calciumgehalte heeft.

Het hoge ijzergehalte waar ik mij druk over maak zit in de bietenpulp en dat schijnt op de lange duur dus schadelijk te zijn voor de huid.

Vanmorgen heb ik toch voor de zekerheid mijn da gebeld en het hele scenario doorsproken.
Nu kunnen het meerdere dingen zijn, waaronder zomereczeem, maar daar heb ik mijn twijfels over omdat ik geen staart zie die verward is en het haar letterlijk op de grond valt.

Zeer waarschijnlijk is het stress.
Stress bouwt zich op en net als bij mensen kan dan veel later ineens haaruitval komen.

Nu heb ik vorig jaar december ons allerliefste maatje Billy moeten laten inslapen en mijn Smurf is ruim 3 maanden in een verschrikkelijk rouwproces geweest.
Ik ben hier nog steeds niet overheen maar mijn Smurf heb ik hier doorheen gesleurd.
Iedere dag zijn we samen op pad geweest door weer en wind, want zij is gewend om als handpaard mee te gaan dus dat wilde ik zo houden.
Ook heb ik ervoor gezorgd dat er steeds andere paarden in haar buurt waren ondanks dat ze met geen enkel paard wat te maken wilde hebben.
Op een gegeven moment ben ik met haar gaan fietsen en dat vond ze zo leuk dat ze langzaam uit haar rouwproces is gekomen.
Aangezien ik een eigen stukje huur en dat niet wilde opgeven heb ik besloten om weer een ander paard erbij te nemen zodat we weer samen konden gaan rijden.
Gelukkig is dit helemaal goed gekomen en mijn Smurf accepteert hem volledig en zij zit wat dat betreft weer goed in haar vel.

Het is dus niet helemaal onwaarschijnlijk dat alle stress er nu uitkomt, bij mij vallen momenteel ook de haren met bossen uit mijn kop.

Ik ga dit even twee weken aankijken hoe het gaat met fibreforce, omega gold olie en magnesium.
Mocht het dan nog zo zijn dan ga ik een vitamine preparaat halen (afgesproken met da) en dat weer twee weken aankijken.
En dan heb ik als laatste alternatief nog het bloedonderzoek.

Ik hou jullie zker op de hoogte!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 08:45

Ehm, bietenpulp is juist hoog in calcium net als luzerne dus nu doe je het dubbel. Maar de hoeveelheid die jij geeft is zó laag dat het amper effect heeft op je rantsoen. Ook wat ijzer betreft...

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 09:23

Inmiddels zijn we een maand verder en het haarverlies lijkt te stoppen.
Ze is de helft van haar staart en manen kwijt, maar geen open plekken o.d. het is gewoon gehalveerd.

Twee dagen nadat ik de veearts had gesproken kreeg mijn smurf koliek dus veearts gebeld en deze is gekomen.
Hij heeft haar letterlijk binnenste buiten gekeerd en constateerde dat haar mest er niet goed uitzag.
Nu zat die koliek er aan te komen want ze mestte de laatste paar weken erg veel als we gingen rijden.
Let wel; ik rij op mijn Fell pony en zij gaat iedere dag mee als handpaard, vier dagen rijden twee dagen wandelen.

Nu vroeg de veearts wanneer haar gebit voor het laatst was gedaan, waarop ik zei nog nooit omdat vorige veearts wel gekeken had maar het niet nodig vond.
Dus meteen maar een afspraak gemaakt om haar gebit goed te laten nakijken, hij had namelijk een paar haakjes gezien.
Op het moment dat hij echt goed in haar bek kon kijken schrokken we toch wel van wat we zagen.
Ze had messcherpe randen achterin die behoorlijk pijn moesten doen en waardoor het logisch was dat ze haar voer niet goed kon kauwen.
Het was zo scherp dat ik mijn vinger bijna open haalde.
Mijn Smurf haar onderkaak staat recht maar haar bovenkaak naar buiten.
Dit is helemaal in orde gebracht en ondanks dat heeft het toch nog een paar weken geduurd voor zij weer normaal mestte tijdens de rit.

Het zal mij dus niets verbazen dat het hele haaruitval gedoe ermee te maken heeft gehad met dat zij haar eten niet goed kon vermalen waardoor zij niet goed haar voedingsstoffen uit het eten kon halen en daardoor miss een vitamine tekort heeft gehad.
Toch zou de stress die zij heeft gehad van het verlies van haar maatje ook invloed hebben kunnen gehad
Het zou van alles kunnen zijn geweest, maar omdat zij er verder erg gezond uitzag een mooie glimmende vacht had en vooral veel plezier in het meelopen en rennen naast mijn andere pony, vond ik het niet noemenswaardig om aan alle allarmbellen te gaan trekken en heb het aangekeken tot nu en gelukkig gaat het nu weer de goede kant op.