Smaakvolle brok/muesli voor kieskeurig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kyrseltje

Smaakvolle brok/muesli voor kieskeurig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 16:32

Altijd heb ik paarden gehad die dik werden en op alles wat eetbaar was aanvielen. Nou sinds een jaar is dit niet meer het geval. Dit is een paard dat flink mager was toen hij bij ons kwam. Hier heb ik toentertijd een topic over aangemaakt en hier werd seniores priores voor aangeraden. Zijn gewicht hebben we op kunnen krikken met seniores priores en nu krijgt hij driekwart schep muesli 's ochtends en driekwart 's avonds. Dit aangevuld met (zo goed als) onbeperkt hooi en zo'n 6/8 uur op de graswei. Maar het probleem zit hem in de muesli.

Omdat het nogal een heethooft is krijgt hij 's ochtends en 's avonds magnesium. Dit meng ik met een scheut zonnebloemolie en dan meng ik het met de muesli. Maar meneer is kieskeurig. Eerder ging dit prima naar binnen maar sinds een week trekt hij zijn neus op voor de muesli. Hij eet het gewoon niet, ja vijf happen en dan is het klaar. Hij heeft al meerdere muesli's en brokken gehad. Hier zijn we allemaal mee gestopt omdat er of haver in zat waar hij heet van werd of na een periode vond hij het niet meer lekker.
- Muesli zonder haver van subli;
- Basisbrok van havens;
- Hippostar kruidenmuesli;
- Seniores priores (dit bleef er goed in gaan ook met de magnesium. Maar hij heeft dit gewoon niet meer nodig voor zijn gewicht).

Nou zit ik zelf te denken om evt 's ochtends een slobber te gaan voeren en daar alle magnesium door te gooien. Dan 's avonds de muesli zonder iets en dan hopen dat hij het gaat eten. Of de 2x driekwart opdelen in kleinere hoeveelheden, misschien dat hij het gewoon teveel vind in één keer. Maar zoveel is het toch niet.. En ik ben ook bang dat hij te weinig 'energie' krijgt wanneer ik minder of helemaal stop met brok. Hij wordt toch wel 5/6 keer in de week redelijk intensief gereden. Liever heb ik een brok/muesli wat hij gewoon lekker blijft vinden :Y). Dus tips voor een brok waar paarden niet heet van worden en wat goed gegeten wordt, ook door de moeilijk eters, zijn zeer welkom! Andere tips natuurlijk ook :)

Evelijn

Re: Smaakvolle brok/muesli voor kieskeurig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 16:39

18plus van Pavo al eens geprobeerd kan je ook weken en geven als een slobber mocht het nodig zijn. Word hier met smaak gegeten en zie wel meer berichten dat moeilijke eters het lekker vinden. Heb niet het idee dat paard er heter van is geworden maar er zitten wel havervezels in.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 16:52

ik gebruik altijd ene beetje subli kruiden muesli om poeders mee te mengen.
Het staat voor mijn gevoel stijf van de melasse ik voer hier dus alleen een beetje van met de poeders en verder haar gewone voer

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 18:59

Misschien doet krachtvoer hem zeer. Haver kan een paard heet maken omdat het de darmen prikkelt, wat dus gevoelig is. Krachtvoer zorgt tevens voor veel zuur in de maag en als je paard ook maar één klein plekje heeft in de maagwand wat hem zeer doet blijft hij liever van zijn krachtvoer af, want krachtvoer is pijn weet hij.
Misschien heeft hij niks onder de leden, maar laat hem voor de zekerheid controleren op maagzweren om het uit te sluiten en stop voorlopig met krachtvoer. Seniores Priores is voor paarden met een gevoelige maag/darmen, ik denk dat het al wat zegt dat hij dat wel eet, want als er iets is wat niet veel smaak heeft is het SP wel :)
Ruwvoer omhoog schroeven en eventueel de training iets minder intensief maken, in principe moet hij uit voldoende ruwvoer genoeg energie halen om normaal werk aan te kunnen.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 19:13

Hm dat zou ook nog kunnen... Zal er eens met de DA over hebben. Probleem blijft wel dat hij iets moet eten waar ik de magnesium doorheen kan doen; zonder magnesium is hij veel te rillerig... Ruwvoer kan ik niet opschroeven, dat krijgt hij al onbeperkt. Dus daar krijgt hij voldoende van binnen. Maar alleen hier op doet hij het niet goed, werd hij met rijden niet veel beter van. Dus hij zal iets van extra energie toegevoegd moeten krijgen, maar maagzweren etc is wel iets wat ik ga uitzoeken.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:21

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 19:36

Oh ga daar wat uithalen. SP zit voor nu teveel eiwitten in in combi met het gras, durf ik niet aan.
Dankjewel voor je berichtjes!

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:38

Succes, ik hoop dat je er wat mee kunt :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:47

In SP zitten volgens mij niet heel veel eiwitten, je kunt anders ook nog kijken naar de speedibeet van Pavo.
Lucerne is ook fijn ruwvoer om door je voer te mengen, meestal eten ze het graag en ze zetten er van aan.

Ik voer zelf pure feed, ze vinden het heerlijk en het is zuiver.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 20:01

Hm misschien dat ik toch dan maar daar op terug ga of op bijv speedibeet en dan kijken wat hij qua energie doet zonder krachtvoer. Lucerne werkt (als ik het goed heb) de werking van magnesium tegen dus dat lijkt me dan ook niet zo slim.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 20:04

Mijn paard wou op een gegeven moment ook geen brok meer eten.

Hem ben ik havens derby gaan voeren.
Hoef je niet veel van te voeren, zit veel in.
Vraag me niet waarom, maar hij at weer.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:14

Als hij het met de sp wel eet zou ik daar geeoon een minimale hoeveelheid van geven puur voor het mengen van de magnesium.
Evt ander vij/krachtvoer schrappen en wat je te kort komt aan vit/min in het ratsoen gericht of met een halve dosering vit/min brok bijgeven