Wie wil er meedenken? Muesli gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Wie wil er meedenken? Muesli gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 07:30

Ik ben al aan het rondkijken voor een muesli van Marstall en heb al wat interessants gevonden, maar er is natuurlijk meer op de markt. Wat ik zoek blijkt best een uitdaging te zijn, dus wie wil er meedenken?

Mijn paard:
Haflinger, 10 jaar oud, allergiegevoelig, snel dik, snel heet. Hij staat momenteel op de wei, waarbij hij 2x per dag een strookje gras krijgt met zijn maatje en 2x per dag wat nat hooi. In de winter staat hij op zand en krijgt 3x per dag een berg nat hooi. Hij heeft een stofallergie en pollenallergie en krijgt hier van april t/m oktober medicijnen voor door zijn voer.
Ik voer hem daarnaast sinds een paar maanden Vitalbix (hiervoor Marstall Force), een vitaminebrok, en na het rijden een handje muesli erbij. En 1x per 2 weken gekookte lijnzaad voor het zand.
Ik rijd hem 5/6x per week, waarvan 1 of 2 flinke buitenritten, 1 of 2x flinke training (even afhankelijk hoe hij zicht voelt) en de andere dagen 'hersteltraining'. Wat wil zeggen: rustig buitenritje (veel stappen, max een uur) of lichte losmaaktraining in de bak. Dit is een prima schema om hem op gewicht te houden. Minder werk en hij groeit dicht.

Om de muesli gaat het. Ik zoek iets wat geen energie geeft, geen dikmaker is (al zet een handje niet enorm aan), maar wel goed ondersteunt in spierherstel. Ik merk namelijk dat hij na een intensieve training (western) of flinke buitenrit (minimaal 1,5/2 uur), wat meer moeite krijgt met herstellen dan voorheen. Dus ik zoek een goede muesli dit dit kan ondersteunen na arbeid, naast de Vitalbix.
Momenteel krijgt hij Hippostar kruidenmuesli zonder haver, maar daar schuurt hij licht zijn staart op.

Wat problemen waar absoluut rekening mee gehouden moet worden:
- laag in suikers, vanwege allergiegevoelig.
- hij is een hele moeilijke eter. Ik heb al Marstall Vito, Faser light, Cavalor Fiber Force, Mijten Quatro, Subli zonder, Pavo C4L geprobeerd (kan zijn dat ik er 1 vergeten ben). Hij eet het een halve zak en dan hoeft hij het niet meer en kan ik het weggeven. De Hippostar is de enige die hij zonder problemen eet, maar ja, dat schuren...
- geen supplement, dan eet hij het niet meer :x
- mag geen/weinig energie geven. Hij stuitert namelijk al erg snel bij een beetje energierijk voer :=
- geen olie. Die moet meneer ook niet over zijn voer :roll:
- het moet het liefst structuur hebben, niet hap-slik-weg. Maar dit is wel een van de minder belangrijke eisen.

Ik sta overal voor open. Muesli's, maar ook kruiden als aanvulling.
Ik vind tot nu toe de Optimal van Marstall erg interessant, maar hoor graag ervaringen met andere merken. Wie denkt er mee?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 07:32

JustAndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 07:37

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 07:38

Daihyo

Re: Wie wil er meedenken? Muesli gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 07:45

Interessant. Agrobs ken ik inderdaad. Mooie muesli. Maar wat doet dat specifiek extra voor het spierherstel?
Pure feed vind ik ook een hele interessante, zeker de Pure Working. De kende ik nog niet.

Ik moet ook wel zeggen, soms zie ik door de bomen het bos niet meer, zoveel is er op de markt.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 07:54

Ik vraag me af of 'spierherstel' wel haalbaar is met handjeswerk muesli. Vaak moet je, gezien de ingrediënten/samenstelling van een muesli, wel meer voeren dan 50-100 gram per keer. Dat is eigenlijk meer versiering, dan heel relevant en bij een paard wat snel dik wordt misschien zelfs niet eens nodig als je al een goed vitaminen/mineralensupplement voert.

Ik denk dus eigenlijk dat de oorzaak van je probleem op een ander vlak ligt dan de voeding, alhoewel kritisch kijken naar wat je paard nodig heeft en hoe passend je supplement nog is misschien wel een logische stap 1 is.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 07:54

Ik heb de mijne jaren die van treurniet gevoerd uit Bergschenhoek.
De kruiden structuur muesli

http://www.treurniet-mengvoeders.nl/racinghorsefeed/muesli.html

Helaas ben ik verhuisd naar Friesland dus ik kan er niet zo snel aankomen
Maar als ik in het westen ben neem ik altijd 2 zakken mee of ik laat meenemen.

Als ik het niet heb dan gebruik ik die van hypostar

Mijn haf deed het er prima op
Ik weet niet waar je woont maar er zijn genoeg verkoop punten.

De mijne staat ook niet op brok maar op vippagraan van hypostar

Die wordt al dik als hij lucht ziet.

Als aanvulling geef ik
Magnesium. . Goed voor spieren
Multivit
Gluco balance
Alles van phytonics en als hij onder dek gaat en er onderuit komt een detox kuur

Het is echt soms een speld in een hooiberg om alles goed te krijgen
En als t dan goed is niets veranderen haha.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 08:23

Hilli: die vitaminebrok voer ik al, dus in principe zou hij daar alles uit moeten halen en is de muesli extra. Ik merk alleen gewoon dat hij wat sneller stijf is als ik de dag ervoor aardig heb getraind of lang buiten heb gereden. Hij zit verder prima in zijn vel, heeft energie genoeg zonder te stuiteren. Maar ik merk het gewoon dat hij minder snel herstelt dan voorheen. Misschien is het wel logisch hoor, nu hij weer een paar jaar ouder is. Maar ik zou hem daar gewoon graag in ondersteunen. Hij heeft er dit jaar eigenlijk voor het eerst wat last van. Hiervoor was hij zelden wat stijver.

Waar zou ik het anders kunnen zoeken? Ik sta overal voor open :j

Detox kuur heeft hij overigens van de winter gehad. Zijn weerstand was wat laag (uit zich o.a. in mok) en ook dit voorjaar kwam hij slecht door zijn vacht. Ik heb het idee dat de Marstall Force voor hem niet goed of genoeg was. Sinds hij op de Vitalbix staat, gaat het echt een stuk beter. Hij glimt weer, heeft enorm veel appeltjes, oogt veel fitter en de mok is zo goed als verdwenen. De verhoudingen in dat brokje zijn echt heel goed.

Supplementen over het voer zijn echt geen optie. Hoe graag ik ze ook wil geven, hij eet het niet. Laat zijn voer gewoon staan. Wat dat betreft is het geen echte haflinger denk ik wel eens :=
Treurniet ken ik wel van naam, maar nooit gevoerd. Doet dat nog iets specifiek voor de spieren?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:45

Ik probeer even mee te denken.
Waar zou je dat spierherstel mee willen bevorderen? Wat moet er in de muesli zitten waarvoor je het voert?
Ik gok op vit e? Je zegt dat hij geen supp eet, zijn die vaak vies? Misschien zoeken naar een lekkerder supplement? Misschien iets vloeibaars voor in het water?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:47

Amanda schreef:
Maar ik merk het gewoon dat hij minder snel herstelt dan voorheen. Misschien is het wel logisch hoor, nu hij weer een paar jaar ouder is. Maar ik zou hem daar gewoon graag in ondersteunen. Hij heeft er dit jaar eigenlijk voor het eerst wat last van. Hiervoor was hij zelden wat stijver.

Je paard is nog hartstikke jong in mijn ogen. Als je een senior hebt, dan is langzamer herstellen iets wat op een bepaald moment aan de orde komt, maar daarvoor denk ik echt dat een langzamer herstel een signaal is dat er toch iets niet helemaal klopt en de oplossing komt voor mijn gevoel niet uit handjes muesli van een ander merk, maar eerder uit het totaalplaatje 'paard' nog een keer onder de loep nemen: volledig supplement nog passend, trainingsopbouw wel OK, lijf nog OK, enz. Dat is een lastige puzzel, dat dan weer wel...

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:52

Misschien kan je eens naar Horsefood The Best kijken? Ik voer daarvan de OMEGA369 MIX

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 08:53

Vit E zou een logische zijn. :j
Hij is een zeikerd met eten. Alle supplementen die ik de afgelopen 7 jaar heb geprobeerd te geven, was een drama. Medicijnen idem. Appelmoes moet hij niet, zijn eten (dat hij normaal goed eet) laat hij er voor staan.

Hilli: hij is nog jong hoor, maar wel ouder dan een 3-jarige. Ik heb op mijn 33e ook langer nodig om te herstellen dan toen ik 20 was. Dus waarom zou dat bij paarden niet zo zijn :D
Maar verder met je eens. Het is een lastige en ik zou ook niet goed weten waar ik het moet zoeken. Of moet beginnen met zoeken eigenlijk. Voer was mijn eerste idee omdat hij bij meerdere dingen goed of minder goed reageert op voer.

Het is ook niet dat hij extreem stijf is overigens. Maar ik merk dat hij gewoon net iets langer de tijd heeft om op gang te komen na een wat intensievere dag ervoor. Is hij eenmaal op gang, is er ook niks meer aan de hand. Vandaar dat ik het in spierherstel zocht.

Hij moet binnenkort geënt worden en zit er aan te denken om weer eens bloed te laten trekken. De laatste keer is ook alweer 2 jaar geleden en daar kwam een iets te laag ijzergehalte uit, maar verder niet. Ik voerde op dat moment Metazoa en verder niets bij.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:00

Hier ook fijne ervaringen met pure feed, ook erg fijn mailcontact gehad en een fijn, passend advies gekregen voor mijn merrie, die er overigens gek op is (maar die is nou niet bepaald kieskeurig te noemen) :j

Nou heb ik er zelf geen ervaring mee, maar wellicht is equilin ook interessant om naar te kijken? Voor zover ik het ken vind ik het ook zeker niet verkeerd klinken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:15

Subli dieetmix?
Heel geschikt voor zijn problemen en ik merk dat alle paarden het graag eten, helemaal als je het wat vochtig maakt :j

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:27

Ik ben heel tevreden over Hartog Balance muesli. En ik merk aan mijn eigen paard dat er nu al wat minder voeding in het gras zit en ze weer gaat verharen (dagen worden korter). Dan geef ik ook meer voer, anders wordt ze ook iets mat in het werk. Dat zou ook bij jouw paard het geval kunnen zijn.
De Balance muesli geef ik aan Taar (forse KWPN merrie, halve schep 's avonds) en minipaardje van 1 jaar (handje). Taar krijgt er nu ook Equiral sportbrok bij (halve schep in de ochtend).
De sportbrok heeft ze in het begin van het weideseizoen echt niet nodig, dan is ze fit zat.
Succes.

Racheltje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:33

Ik heb ook een haflingerruin van 10 jaartjes jong.
Hartog Balance Muesli doet hij het goed op, raakt hij ook niet op uitgekeken.
Hij wordt er niet heet of dik van.
Hij krijgt ook niet meer dan twee handjes per dag in de zomer. In de winter in totaal 4 handjes. Het is ook puur voor de smaak en voor het lekker.
De rest van de dag krijgt hij hooi en/of grasland, dat is zijn basisvoer.

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:03

Best lastig als ze zo kieskeurig zijn...
Vito en faser light zou super zijn maar jammer dat hij dat niet moet.
Krijgt hij ook magnesium bij? Of weigert hij dat ook? Voor spierherstel zou je denk ik toch snel naar een supplement moeten grijpen met extra eiwitten/vit e of lucerne. Maar als je toch denkt aan bloed trekken kun je eerst specifieker kijken of er echt tekorten zijn, zodat je gericht kun inspelen.
Wat je in ieder geval in de gaten moet houden is dat het suiker en zetmeel percentage samen niet veel hoger is als 10%.
Zelf naast Marstall ook erg tevreden over Horsefood. Dit merk heeft de happy summer mix welke oa netjes is qua boven genoemd percentage zetmeel en suiker, is daarnaast lekker compleet, zeer smakelijk, hoef je niet al te veel van te voeren.
Verder kun je eens kijken naar merken als Fibra, Healthy herbs, dodson & horrel safe and sound/equine sensitive.
Verder heeft bijv subli ook de ponybrok wat in de buurt komt, goed te verkrijgen is, niet teveel energie geeft en een fijne nette prijs/kwaliteits verhouding heeft. Zelf alleen geen ervaring mee dus weet niet of deze smakelijk is.
Heel veel succes...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:01

Een hoger Vit e gehalte zit vaak in de sportvoeders, dus vaak hoger in granen en/of vet, bovendien moet je toch vaak aardig wat voeren wil je daar echt voldoende van geven. Een kilo is dan nog weinig. Ik vrees echt dat je het in de supplementen moet gaan zoeken. Al eens een vloeibare geprobeerd zoals liquihorse?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:05

Wij maken de Pavo C4L voor de afwisseling weleens nat.
Ook voor de (geïrriteerde) luchtwegen werkt dit prettiger.

Mijn haflinger groeit ook snel dicht, heeft ook weinig nodig (anders heb ik een dik energiek propje tijdens de training ;) )
Ook liet hij voorheen het voer gewoon staan.

Pavo C4L, met stukjes appel en dan nat maken (soms slobber-achtig, de andere keer weer droger) .

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 13:08

Wat een hoop info. Ik moet het allemaal even goed lezen. Veel merken ken ik nog niet, maar absoluut interessant.
Van een handje Subli ponybrok ging hij overigens al stuiteren. Om even aan te geven waarom ik echt iets zonder energie zoek. Hij is buiten dan echt niet leuk :n

Magnesium krijgt hij niet extra bij, maar in de Vitalbix zitten de juiste verhoudingen die hij nodig heeft.

Troi: behalve lijnzaadolie nog niets vloeibaars geprobeerd. Dat moest hij in ieder geval niet. Gekookte lijnzaad gaat er wel zo in, met of zonder slobber. Is dat in kleine hoeveelheden te krijgen om te proberen?

In het Marstall topic kreeg ik ook de Sinfonie nog als tip. Ook interessant :j

C4L eet hij niet, dus dat is geen optie. Droog en nat niet. Appelstukjes deed ik voorheen wel door de Force, vito en faser light, maar daar wil ik eigenlijk vanaf. De Vitalbix eet hij alleen met smaak, likt zelfs zijn bak uit. Zoiets moet er toch wel meer te vinden zijn, zelfs voor mijn zeikerd :D

Ik vind het een lastig iets. Hilli heeft ook echt wel een punt, moet je niet verder kijken. Maar waar naar?
Ik denk er gewoon nog even over na....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:09

Kijk eens naar subli zonder, geschikt voor hete paarden en helpt in het spier herstel. Zelf heb ik dit graag gevoerd aan mijn merrie omdat ze er fijn van werd. Maar naar een poosje wilde ze dit niet meer eten.
Nu gaf ik de gerstemix van mijten en daar deed ze het eigenlijk nog beter op. Tevens nog fijn geprijst ook!

Mijn merrie is snel heet, en heeft snel een hoge spierspanning.

Over verhoudingen enzo weet ik niet veel, maar daar kan je zelf misschien even naar kijken.

Iig succes, het is altijd een hele zoektocht.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 13:11

Subli zonder eet hij ook niet :+
De gerstemix ken ik niet van Mijten. Ik was heel tevreden over de Quatro, tot hij besloot deze ook niet meer te eten :roll:

Het is zeker een zoektocht. Ik denk dat iedereen ook het allerbeste wil voor zijn paard. Maar wanneer heb je dat? :D
Naast de zoektocht vind ik het overigens ook enorm interessant. Er is zoveel, misschien wel teveel.

Rhinocornn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:23

Ikzelf ben heel tevreden over Cavalor Strucomix. Hier kauwen ze ook wat langer op en wordt door mijn ook wel kieskeurige Haflinger graag gegeten. Voor intensieve trainingen leverde het te weinig op dus voerde ik vaak een combinatie van de strucomix en sportbrok.Voer hier nog wel magnesium bij, maar dat is voor de nerveusheid, haalt de scherpe randjes eraf.
Laatst bijgewerkt door Rhinocornn op 11-08-15 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:23

Coolmix van Havens? Daar doet mijn knetterhete warmbloed het prima op.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:32

Al eens bij stil gestaan dat je paard helemaal geen krachtvoer nodig heeft en dat het gewoon weg gesmeten geld is? Zeker bij een haflinger is het totaal overbodig. Hun metabolisme is anders dan dat van grote paarden.
Vooral zien dat je paardje steeds ruwvoer ter beschikking heeft, dat is het voornaamste. Je kan je misschien eens inlezen op http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm daar staat het allemaal goed uitgelegd.