Mijn paard:
Haflinger, 10 jaar oud, allergiegevoelig, snel dik, snel heet. Hij staat momenteel op de wei, waarbij hij 2x per dag een strookje gras krijgt met zijn maatje en 2x per dag wat nat hooi. In de winter staat hij op zand en krijgt 3x per dag een berg nat hooi. Hij heeft een stofallergie en pollenallergie en krijgt hier van april t/m oktober medicijnen voor door zijn voer.
Ik voer hem daarnaast sinds een paar maanden Vitalbix (hiervoor Marstall Force), een vitaminebrok, en na het rijden een handje muesli erbij. En 1x per 2 weken gekookte lijnzaad voor het zand.
Ik rijd hem 5/6x per week, waarvan 1 of 2 flinke buitenritten, 1 of 2x flinke training (even afhankelijk hoe hij zicht voelt) en de andere dagen 'hersteltraining'. Wat wil zeggen: rustig buitenritje (veel stappen, max een uur) of lichte losmaaktraining in de bak. Dit is een prima schema om hem op gewicht te houden. Minder werk en hij groeit dicht.
Om de muesli gaat het. Ik zoek iets wat geen energie geeft, geen dikmaker is (al zet een handje niet enorm aan), maar wel goed ondersteunt in spierherstel. Ik merk namelijk dat hij na een intensieve training (western) of flinke buitenrit (minimaal 1,5/2 uur), wat meer moeite krijgt met herstellen dan voorheen. Dus ik zoek een goede muesli dit dit kan ondersteunen na arbeid, naast de Vitalbix.
Momenteel krijgt hij Hippostar kruidenmuesli zonder haver, maar daar schuurt hij licht zijn staart op.
Wat problemen waar absoluut rekening mee gehouden moet worden:
- laag in suikers, vanwege allergiegevoelig.
- hij is een hele moeilijke eter. Ik heb al Marstall Vito, Faser light, Cavalor Fiber Force, Mijten Quatro, Subli zonder, Pavo C4L geprobeerd (kan zijn dat ik er 1 vergeten ben). Hij eet het een halve zak en dan hoeft hij het niet meer en kan ik het weggeven. De Hippostar is de enige die hij zonder problemen eet, maar ja, dat schuren...
- geen supplement, dan eet hij het niet meer

- mag geen/weinig energie geven. Hij stuitert namelijk al erg snel bij een beetje energierijk voer

- geen olie. Die moet meneer ook niet over zijn voer

- het moet het liefst structuur hebben, niet hap-slik-weg. Maar dit is wel een van de minder belangrijke eisen.
Ik sta overal voor open. Muesli's, maar ook kruiden als aanvulling.
Ik vind tot nu toe de Optimal van Marstall erg interessant, maar hoor graag ervaringen met andere merken. Wie denkt er mee?

)