Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
RianneH schreef:Wat ik altijd begrepen heb is dat haver de darmen prikkeld, waardoor ze prikkelbaarder/heter worden.
Je kan beide producten eens op voervergelijk naast elkaar neer leggen, misschien kom je zo achter een opvallend verschil, andere inhoud oid wat de drukt verklaard?
vur schreef:We hebben een paard dat extreem rillerig en voorwaarts werd van Luzerne. Ook niet echt te begrijpen. Er zijn er wel meer die niet vlotter worden van haver. Dus kijk gewoon naar je pony en trek je conclusies.
Little_Gift schreef:De spelt... in de S&S zit de spelt er op zijn geheel in, bij de andere slechts als zemelen, waardoor er al heel veel van de spelt verloren is gegaan... geef je paard maar eens een paar dagen enkel spelt... ik denk dat je dan al vlug de veroorzaker gevonden zult hebben
Was bij mijn endurance merrie alleszins ook zo, noppes op haver maar een handje spelt en mevrouw racete door het bos als een konijn !
Weidebloem schreef:Bij mijn paard juist het omgekeerde effect. Spierbevangen op haver door het hoge zetmeelgehalte en bij Spelt juist geen last. Spelt is een oergraan en wordt meestal in ruwe vorm aangeboden waardoor het percentage zetmeel veel lager ligt dan bij haver. Spelt is in tegenstelling tot alle andere granen niet door veredeld waardoor de darmen van paarden (en mensen) het goed kunnen verteren. De darmen zijn in evolutie in het tijdperk van de Spelt blijven hangen, waar de andere rassen door veredeld zijn en dus niet goed zijn afgestemd op onze darmen.
Ieder paardje kan weer net even anders op bepaalde ingrediënten reageren, denk dus dat het ook een kwestie van uitproberen en uitrekenen is. Of hij juist op zetmeel reageert, suikers of scheve calcium-fosfor verhouding met een magnesium tekort als gevolg….